Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rower 2020

9 września 2019

NR 34 (Wrzesień 2019)

Trek Supercaliber

0 68

Hardtaile nie wytrzymują porównania z fullami na trudnych trasach XCO. Fulle wciąż są jednak cięższe i na łatwiejszych trasach topowi zawodnicy nadal ścigają się na hardtailach. Podstawowym zadaniem w dopasowaniu roweru do współczesnych wymogów pola walki sportowej jest projekt roweru, który łączyłby lekkość z dzielnością terenową. W sprzęcie wyczynowym kompromis oznacza najczęściej pominięcie którejś z cech: lekkości, sztywności bocznej lub dzielności terenowej.

Punktem wyjścia w projektowaniu modelu Supercaliber był archaiczny Trek STP. Paola Pezzo, legenda MTB, na tym właśnie rowerze – tyle że w barwach Gary Fisher – wywalczyła swój drugi tytuł mistrzyni olimpijskiej w Sydney. Było to w 2000 r. Współcześni konstruktorzy doszli do wniosku, że eliminacja osi obrotu na rzecz elastyczności materiału ramy jest dobrym tropem. Jednak historycznemu rozwiązaniu brakowało czułości i bocznej sztywności. Pomocą okazały się prowadzone przez firmę Trek prace nad amortyzacją w ramach projektów szosowych IsoSpeed. Struktura tych ram jest bardzo mocno angażowana w proces rozpraszania wibracji wywołanych nierównościami. Ewolucję IsoSpeed obserwujemy od 2012 r. i kolejne jego wersje w coraz większym stopniu spełniają oczekiwania odbiorców. W ostatniej iteracji zaangażowano nawet rodzaj tłumika, który powstrzymuje, wywołany nierównościami, zbyt żywiołowy wyprost masztu podsiodłowego. Choć zastosowany w modelu Supercaliber IsoStrut – tak nazywa się nowe rozwiązanie dla MTB, odległy jest konstrukcyjnie od IsoSpeed, to łatwo wychwycić wspólną dla obu rozwiązań synergię rozwoju amortyzacji. W rowerze Trek polega na elastyczności carbonu i gruntownej integracji ramy z elementami zawieszenia i amortyzacji. Włączenie dampera IsoStrut w strukturę ramy miało zapewnić wymaganą w XC wartość skoku i powstrzymać boczną elastyczność.
 

1. Prototyp.

 

2. Finalna rama.

 

3. Kolejne fazy powstawania amortyzacji roweru Supercaliber.
U dołu prototyp śmiało nawiązujący do idei STP.

 

4. W anodowaną Kashimą rurę wciśnięty jest damper, tylko elementy
sterujące wystają na zewnątrz.


 

5. Obok pucharowych maszyn, takich jak błękitny 9.9, wyposażonych 
w napęd AXS od SRAM z SID lub XTR Shimano z Fox SC, których ceny oscylują w okolicach 50 000 zł, są wersje tańsze. Supercaliber 9.7 na tej samej ramie, którą ujeżdża Jolanda, ale z rozsądniejszym cenowo osprzętem, kosztuje 
19 999 zł. Do nabycia jest też zestaw ramowy za nieprzyzwoite pieniądze.


Węglowe rurki podsiodłowe ramy absorbują część amplitudy. Minidamper okazał się niezbędny do uzyskania kontroli wyprostu. Zamknięto go w zintegrowanej z górną rurą ramie prowadnicy, która wyklucza wzajemne obracanie się części teleskopu oraz, co jeszcze ważniejsze, minimalizuje nieosiowe wsuwanie się elementów dampera. Bez tego nie można osiągnąć pożądanej sztywności bocznej, czułości pracy i trwałości dampera.

Koncepcja IsoStrut opie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy