Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

10 września 2019

NR 34 (Wrzesień 2019)

Opony enduro na błoto

415

Lato jeszcze trwa, ale można już zauważyć pierwsze oznaki nadchodzącej jesieni. Dnia ubywa – jeszcze jakiś czas temu wracaliśmy z pobliskich ścieżek do domu wraz z zachodem słońca, teraz często kończymy już po zmroku.

Oczywiście nadejście jesieni, a później zimy nie musi oznaczać ograniczenia aktywności rowerowej. Wręcz przeciwnie – dla wielu z nas jesień to okres roztrenowania, ale i początek budowania bazy na nowy sezon. Część kolarzy odkłada wtedy swoje rowery MTB, przesiadając się na maszyny szosowe lub cyklokrossówki. I mimo że czasem aura nie zachęca, to zapuszczenia się na leśne szlaki, jazda w cięższych warunkach atmosferycznych na ścieżkach pokrytych warstwą błota może być fantastyczną zabawą, treningiem i okazją do ćwiczenia propriocepcji, czyli tzw. czucia głębokiego – zmysłu pozwalającego na określenie położenia swoich kończyn w przestrzeni. Wybiórcza i nieoczywista przyczepność opon na śliskim podłożu pozwala też łatwo przekroczyć nasze granice komfortu i limity możliwości. 

POLECAMY

Oprócz odpowiedniego ubioru należy również zadbać o najważniejszy element mający wpływ na przyczepność i bezpieczeństwo jazdy w trudnych warunkach, czyli opony. Prezentujemy sześć modeli, które, naszym zdaniem, sprawdzą się w sezonie jesienno-zimowym i pozwolą czerpać frajdę z jazdy w warunkach, na widok których przeciętny śmiertelnik chowa rower do piwnicy. 

Szerokość

Opony przeznaczone do jazdy w błocie w większości wypadków są węższe niż ich normalne odpowiedniki, ponieważ – podobnie jak w samochodowych oponach zimowych – mniejsza szerokość skutkuje większym naciskiem jednostkowym, a tym samym opona lepiej wgryza się w podłoże, zapewniając większą przyczepność. W naszym porównaniu najwęższą oponą jest Continental Mud King (2,3”), a prymat najszerszej dzierży WTB Verdict (2,5”). 

Bieżnik

Kluczowym parametrem opon błotnych nie jest lekkość toczenia, ale maksymalna trakcja, dlatego rzeźba bieżnika jest dosyć prymitywna, a dominują kwadratowe klocki o znacznej wysokości. Dzięki dużym przestrzeniom między klockami bieżnik nie zalepia się tak łatwo błotem i skuteczniej się z niego czyści. Najbardziej radykalną oponą w naszym porównaniu jest Schwalbe Dirty Dan, której klocki bieżnika – zarówno boczne, jak i centralne – są najdłuższe. Najmniejszą wysokością charakteryzują się bieżnik opon Onza i Maxxis, przez co sprawdzą się one w szerszym zakresie warunków pogodowych.

Mieszanka

Ze względu na specyficzne warunki i temperaturę pracy właściwie wszystkie opony w zestawieniu wykonane są z najbardziej miękkich mieszanek gumy, jakie oferują producenci. W wypadku opon Onza i Maxxis jest możliwość wyboru supermiękkich mieszanek, kosztem trwałości. 

Łatwość zakładania

Łatwość instalacji jest równie ważna, zwłaszcza w wypadku kogoś, kto często zmienia opony w zależności od warunków pogodowych. Bezproblemowa okazała się opona WTB, którą dało się osadzić na obręczy bez pomocy łyżek. Continental i Schwalbe, mające drutowe stopki, wymagały najwięcej wysiłku podczas montażu. 

Continental Mud King Apex 
– stopka z drutu niezgodna z technologią bezdętkową, boczna warstwa antyprzebiciowa Apex, oplot 60 TPI, mieszanka Black Chilli, 
rozmiar: 27,5”x2,3”, 
masa: 1107 g, 
cena: 349 zł. 
Dostępna także wersja zwijana z kevlarową stopką, ale jedynie w rozmiarach: 29”x1,8” i 27,5”x1,8”. 
 


Maxxis Shorty EXO 3C Maxx Terra TR – kevlarowa stopka zgodna z systemem bezdętkowym, boczna warstwa antyprzebiciowa EXO, oplot 60 TPI, trójskładnikowa mieszanka 3C Maxx Terra, ułożenie klocków w technologii WT (wide trail) pozwala na stosowanie opony przy obręczach o szerokości 30–35 mm, 
rozmiar: 27,5”x2,5” WT, 
masa: 950 g, 
cena: 249 zł. 
Dostęp...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy