Dołącz do czytelników
Brak wyników

Testy , Rowery

29 czerwca 2019

Geometria rowerów szosowych

0 144

Przez lata rower szosowy służył wyłącznie do ścigania sie lub szybkiej jazy po gładkiej szosie. Miał byc lekki i szybki. Nie dbano o wygodę, a jeśli kolarze jechali po szutrze lub kostce brukowej znanej z wiosennych klasyków, to po prostu musieli swoje wycierpieć. 

Ale jeszcze zanim Tom Boonen zdziwił się, że po Paris Roubaix nie musi przez tydzień sikać krwią, szosówki zaczęły się zmieniać. Pojawiły się wersje comfort, powszechnie odrzucone przez… amatorów. Rynek potrzebował nowej nazwy dla kategorii rowerów wygodnych, ponieważ także zawodowcy (jak wspomniany Boonen) zrozumieli, że „szybko” wcale nie musi oznaczać „niewygodnie”. Pojawiły się rowery wytrzymałościowe (endurance), a prosty podział na tanie maszyny o łagodnej geometrii i megadrogie przeznaczone tylko do wygrywania najtrudniejszych wyścigów odeszły w zapomnienie. Dziś mamy specjalistyczne rowery aero, wytrzymałościowe – endurance, lekkie do jazdy po górach czy gravele. Na przykładzie Canyonów postanowiliśmy sprawdzić, czym różni się „wytrzymałościówka” od lekkiej szosówki przeznaczonej do ścigania w górach. Zażyczyliśmy sobie rowery z tej samej półki cenowej i tym samym rozmiarze: 

Endurace CF SLX 9.0 i Ultimate CF SLX 9.0. 

Oba zostały wyposażone w taki sam napęd (testowaliśmy jeszcze wersje 2016, na ten sezon specyfikacje uległy niewielkim zmianom), z tym samym stopniowaniem przełożeń. Pozostała część konfiguracji różniła się i była dostosowana do charakteru roweru. Dla nas najważniejsze były różnice w geometrii oraz konstrukcji ram i na tym się skupiliśmy. 


Testowaliśmy je na pętlach, gdzie odcinki płaskie, podjazdy i lekkie wzniesienia idealne do sprintu przeplatały się z fragmentami o gorszej nawierzchni. Modele zamienialiśmy po okrążeniu, żeby na bieżąco ocenić daną cechę. Co ważne, w pewnym momencie rozpętała się ulewa, co wpłynęło na nasze wrażenia z jazdy. 

GEOMETRIA 

Canyon klasyfikuje swoje rowery za pomocą parametru będącego stosunkiem wysokości ramy (Stack) do jej zasięgu (Reach). Im mniejszy parametr, tym rower jest dłuższy i niższy, a zajmowana pozycja jest bardziej sportowa. W kategorii Sport wspomniany parametr jest w...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy