Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady

29 czerwca 2019

Fitting - siodło

0 105

Dla wielu triathlonistów bezpośrednią motywacją do odwiedzenia specjalisty od bikefittingu jest problem z niewygodnym siodełkiem i bólem w dolnej części pleców. Dobór siodełka oraz ustawienie go w komfortowej pozycji zawsze stanowi przełomowy punkt w procesie ustawienia roweru. Sposób podparcia kolarza na siodełku związany jest z budową anatomiczną miednicy. Jadąc w pozycji triathlonowej, w mocnym pochyleniu, siedzimy inaczej niż na szosówce. Główny ciężar ciała spoczywa na gałęziach kości łonowych, a nie na guzach kulszowych. Wraz z tkankami miękkimi i spojeniem łonowym tworzą one tzw. kąt podłonowy (u kobiet łuk łonowy), na którym skupia się nacisk podczas siedzenia w pozycji aero.

Siodełko szosowe


W pozycji szosowej, ze względu na mniejsze pochylenie tułowia, miednica wspiera się na guzach kulszowych. Ich rozstaw w odniesieniu do ruchomości w tym rejonie ma ogromne znaczenie dla komfortu. Ciężar ciała bardziej powinien opierać się na tylnej części siodła, a nie jak w przypadku triathlonu na przedniej. Przy przechodzeniu do dolnego chwytu punkt podparcia w naturalny sposób przenosi się na przód ze względu na zwiększenie przodopochylenia miednicy.

Siodło szosowe w triathlonie


Jazda na siodełku szosowym w zbyt agresywnej pozycji triathlonowej powoduje drastyczne zmniejszenie powierzchni podparcia ze zwiększeniem nacisku jednostkowego w przedniej części siodełka. Obniżenie siodła w poziomie nie rozwiązuje problemu. Choć jednostkowy nacisk maleje, to miednica ześlizguje się w przód. Powierzchnia styku pozostaje niewielka a ogólny koszt utrzymania pozycji wzrasta poprzez napięcie mięśni ramion i grzbietu.

Pozycja zrównoważona


Przy prawidłowo ustawionej pozycji triathlonowej i zastosowaniu ergonomicznego siodła, efektywna powierzchnia wykorzystania jest duża. Gałęzie kości łonowych powinny stabilnie opierać się o środkową część siodła. Ważne jest aby czubek siodełka pozwalał na odbarczenie wrażliwych struktur przedniej części siodła, ale nie był na tyle szeroki by powodował otarcia po wewnętrznej stronie ud.

Kształt kości łonowych jest silnie zindywidualizowany anatomicznie. Liczne guzki i wybrzuszenia kostne w tym rejonie, będące miejscem przyczepu tkanek miękkich, tworzących dno dla miednicy, a także osobniczy przebieg naczyń krwionośnych i nerwów sprawiają, że nawet u osób o podobnym rozstawie gałęzi k ości łonowych, podobnym poziomie ruchomości miednicy i zbliżonych ustawieniach pozycji,„czucie siodła” może być różne. W pozycji triathlonowej, ze względu na mały obszar podparcia miednicy, stosowanie siodeł szosowych jest błędem. Sprawdzą się one na początkowym etapie dopasowania, kiedy pochylenie tułowia nie jest za duże.

Wraz ze wzrostem pochylenia docisk na czubek siodła zwiększa się, a powierzchnia efektywnego podparcia zmniejsza. Na siedzenie na małej powierzchni podparcia wpływ może mieć także zbyt ambitna pozycja, która często nie jest adekwatna do poziomu sprawności. Nawet przy prawidłowo ustawionej wysokości siodła, zbyt niskie położenie kokpitu powoduje dyskomfort. Słaba zdolność do przodopochylenia obręczy biodrowej sprawia, że kolarz nie wspiera się na siodełku w sposób, do którego zostało ono zaprojektowane. To zawsze łączy się z bólem, zwłaszcza w przypadku stosowania siodeł szosowych zamiast triathlonowych. Obniżanie czubka siodła w dół i kombinacje z ustawieniem tułowia w poziomie pomagają, ale nie rozwiązują problemu.

Zbyt duże pochylenie siodełka nosem w dół powoduje ześlizgiwanie się, co wywołuje przesuwanie się całej pozycji w przód. Aby temu przeciwdziałać, zawodnik zapiera się o podłokietniki, powodując wzrost napięcia mięśni grzbietu, w związku z czym pozycja nie jest efektywna ani wygodna. 

Zdarza się także, że chcąc uniknąć dyskomfortu przedniej części ciała i ześlizgiwania się, za...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy