Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady , Regulacje i naprawy , Warsztat , Hamulce

26 czerwca 2019

Siła tarczy: wpływ rozmiaru tarczy hamulcowej na siłę hamowania

0 124

Po raz kolejny podejmujemy próbę rozprawienia się z mitami krążącymi w świecie sprzętu rowerowego. Tym razem padło na temat dotyczący praktycznie wszystkich odmian MTB. Chodzi o wielkość tarczy hamulcowych. Jaki rozmiar wybrać? Do czego się nadają? Jak ma się do siebie siła hamowania właściwa dla różnych rozmiarów? 

Średnica tarcz w hamulcach była w ciągu lat sukcesywnie zwiększana. Cofając się do czasów pionierskich najcięższych odmian MTB, popularne były tarcze o maksymalnej średnicy 180 mm. Z czasem do standardu międzynarodowego włączona została średnica 203 mm, a same rotory znacznie odchudzono i poprawiono ich wentylację. 

Standaryzacja wymusiła ujednolicenie wymiarów tarcz i obecnie mają tę samą grubość i występują w rozmiarach 140, 160, 180 i 203 mm. Najmniej popularny jest rozmiar 140 mm. Tak małe tarcze stosuje się tylko w tylnym kole rowerów przeznaczonych do XC. Najpopularniejszym rozmiarem w MTB jest tarcza O160 mm, która zapewnia optymalną siłę hamowania w warunkach górskich. Ostatnio coraz większą popularność zdobywają 180-ki. Montuje się je najczęściej do przednich kół maszyn do ambitnej turystyki górskiej. Choć w tym roku testowaliśmy też kilka rowerów z pogranicza XC/maraton zaopatrzonych w tarcze tej średnicy. Rotory o średnicach 203 mm przez pewien czas zarezerwowane były dla maszyn zjazdowych i FR, choć obecnie wprowadzono je także do rowerów enduro/all mountain. Do rzadkości należą tarcze przekraczające te standardy, choć znajdują się w ofercie znanych producentów np. Hope czy Formula. 

Jakie tarcze stosować?

Do niedawna wielu producentów amortyzatorów ograniczało rozmiary tarcz, które można było stosować przy konkretnych widelcach. Obciążenia, jakie wywołuje hamowanie tarczówką są ogromne. Ponieważ wpływają bezpośrednio na dolny odlew widelca są niezwykle groźne. Uszkodzenie widelca nie musi dotyczyć tylko okolic mocowania zacisku hamulca. Siły te rozchodzą się po całym zespole goleni i mogą wywołać pęknięcie lub nawet złamanie podkowy widelca. Przed złożeniem tarczy należy koniecznie odwołać się do instrukcji obsługi widelca i sprawdzić dopuszczalną średnicę tarczy. Postęp technologiczny pozwala śmielej stosować większe tarcze i coraz więcej jest amortyzatorów akceptujących największe średnice rotorów. Stąd tarcze o rozmiarach 180 mm w rowerach z pogranicza XC/maraton. 

Test

Aby porównać siłę hamowania i zachowanie się roweru wyposażonego w trzy różne rozmiary tarcz, przeprowadziliśmy test. Brały w nim udział tarcze XTR w standardzie Center Lock o rozmiarach 160, 180 i 203 mm. Hamulec przeznaczony do naszego testu to przedni XTR z roku 2007.

W teście brało udział 3 testerów i w sumie na każdej z tarcz przeprowadzono ok. 30 jazd testowych. Formuła testu była bardzo prosta: mierzyliśmy drogę potrzebną na zahamowanie roweru rozpędzonego do prędkości 30 i 20 km/h. Wartości zmierzone uśrednili...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy