Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek , Otwarty dostęp

11 maja 2019

NR 29 (Kwiecień 2019)

Buty szosowe

0 63

Prezentujemy porównanie dziesięciu par butów szosowych, których średnia cena to niecałe 800 zł. Spełnią one oczekiwania zaawansowanych amatorów kolarstwa.

Cena, masa i sztywność

Wymienione cechy zostały ustalone i przebadane przez redakcję „bikeBoard”. Ostatnie dwie uzyskaliśmy w naszym laboratorium. Buty zostały zważone bez bloków jako para. Przy parametrze masy podajemy rozmiar, w jakim została ona osiągnięta. Im lżejszy but, tym mniejszy ciężar trzeba unosić w cyklu pedałowania. Pomnożony przez miliony cykli, przekłada się na mniejszą pracę wykonywaną przez kolarza. Sztywność podeszwy według naszej skali informuje o odporności buta na obciążenia powstające w wyniku nacisku na pedał. Im wyższa wartość, tym większa sztywność. Nasz pomiar realizujmy, mocując buty w miejscu montażu bloku, a na pięcie  przykładając siłę skierowaną w dół. Odtwarzamy w ten sposób rozkład sił, jaki najczęściej powstaje w bucie w czasie pedałowania. Mierzymy powstałe odchylenie, a ponieważ siła, z jaką działamy, jest identyczna dla wszystkich pomiarów, możemy przeliczyć wynik na moment siły podawany w kN/m i porównać między sobą.

Trzy powyższe kategorie, określone przez redakcję, oddzielamy od danych prezentowanych przez producentów, żeby dać im wolną rękę w szermowaniu nazwami własnymi technologii i rozwiązań oraz użytych materiałów, które podajemy za informacjami o produkcie. Bardzo często powstają na wyraźne zlecenie marki i choć na pozór się nie różnią, to ich funkcjonalność bywa inna od bliźniaczych rozwiązań. Owszem, zdarza się również i tak, że marketingowy bełkot służy nobilitacji powszechnych w katalogu producentów rozwiązań.

Materiałoznawstwo szewskie

Korzystając z materiałów firm obuwniczych, wyjaśnijmy najpierw nazewnictwo szewskie. Zacznijmy od kopyta, które odwzorowuje stopę rowerzysty. Na nim obszywane są poszczególne części buta, decyduje więc ono o jego kształcie. Bont o bardzo szczególnym kształcie cholewki wskazuje, że doskonalenie kopyt butów rowerowych wymaga ogromnej wiedzy z biomechaniki funkcjonalnej i ciągłych badań, a producenci kopyt zajmują się obuwiem estetycznym, a nie rowerowym. Motto firmy brzmi ofensywnie: „Robimy buty do jazdy na rowerze, nie do chodzenia”.

Wierzch buta, czyli cholewka, składa się z osłaniającej palce i boki stopy przyszwy oraz obłożyny – obejmującej tylną część stopy. Piętę stabilizuje zapiętek, przyszwa układa się na stopie dzięki językowi – niezależnej części cholewki. Chyba że jak w modelu firmy Suplest stanowi on integralną część zewnętrznej przyszwy, co określono mianem ANATOMIC WRAP. Wszystko to mocowane jest do podeszwy, której – tak jak wkładkom – poświęcimy więcej uwagi poniżej.

Materiały i konstrukcja cholewki

Cholewki wykonywane są z różnych materiałów i wszystkie firmy uważają swoje rozwiązanie za optymalne. Niegdyś naturalna skóra święciła tryumfy, ale te czasy mijają, ponieważ obuwie rowerowe musi być jednocześnie superlekkie, łatwe w konserwacji, nienasiąkliwe i zapewniające wymianę gazową oraz brak rozciągliwości. Nowoczesna technologia pozwala skutecznie sprostać tym wyzwaniom i proponowane materiały firm są adekwatne do wymogów.

Komfort i dopasowanie wymagają materiałów mocnych i dobrze opinających, co może utrudniać transpirację potu, a więc obniżać komfort użytkowania. Dlatego cholewka jest w mniejszym lub większym stopniu perforowana we wszystkich butach testu. Wentylację mają poprawić wszyte (Mavic, Suplest) lub laminowane (Fi'zi:k, North Wave, Scott, Specialized) mniejsze albo większe panele z siateczki. Siateczka jest jednak bardziej delikatna i elastyczna. To dlatego zawodowcy zapominają o komforcie, a ich buty często mają jednolitą powierzchnię. Bont dodatkowo stosuje rozwiązanie Anti Stretch, w którym między warstwę zewnętrzną a podszewkę wprowadzany jest dodatkowy materiał zastrzeżony dla tej firmy, a zapobiegający rozciąganiu.

Doświadczenie podpowiada, że im mniej szwów, tym but lżejszy, ale także szanse na podrażnienie stopy mniejsze. Dlatego zamiast szyć, materiał często się zgrzewa.

Podeszwy

Stopa człowieka ewoluowała do chodu i biegu, dlatego za jej elastyczność odpowiadają dziesiątki stawów i więzadeł. W czasie pedałowania usztywnienie stopy pozwala jednak na lepsze osiągi. Podeszwy butów rowerowych mogą być wykonywane na kilka sposobów. Najprostszy, ułatwiający formowanie kształtów pozwalających uzyskać oczekiwaną sztywność, wykonuje się metodą wtrysku tworzywa do formy. Aby poprawić własności, lepiszcze wymieszane jest z ciętymi włóknami nylonu (Suplest), włókna szklanego czy węglowego lub ich mieszanek (Fi'zi:k, Giant). Wymieniliśmy tylko te trzy firmy, ponieważ szczerze wyznały, jak powstają ich podeszwy. Chwała im za to. Podeszwy tego typu mogą być także miejscowo usztywniane przez łączenie z płytkami laminowanymi z długich włókien węglowych, jak zrobiła to firma Northwave. Podeszwy w całości laminowane z cienkich warstw długich włókien gwarantują optymalną równowagę między lekkością a sztywnością. Dzieje się tak, ponieważ tworzywa wtryskiwane, w celu uzyskania odpowiedniej sztywności, muszą być grubsze, a więc cięższe. Laminat może składać się z włókien nylonowych, szklanych albo węglowych (carbon)...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników w ramach Otwartego Dostępu.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy