Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

15 lipca 2019

NR 32 (Lipiec 2019)

Kross Level 10.0 Lady

0 145

Wrażenia z jazdy

Życie erotyczne komarów było w tym sezonie skuteczne i bogate. Każdy wjazd do lasu ostatnio wygląda tak samo. Kręć, ile sił w nogach, albo giń pod ostrzałem tysiąca żądnych krwi samic. Musisz podjeżdżać z prędkością roweru szosowego, a zjeżdżać jak na kosmicznym fullu. Jeżeli nie spełniasz tych dwóch warunków, nie pokazuj się w lesie.

Podjęłam ryzyko i wjechałam do lasu na rowerze Kross Level 10.0 Lady. Coming out: Mój osobisty rower do lasu jest wyposażony w opony „plusowe”, które idealnie maskują mój brak panowania nad maszyną i rozwiniętą do granic absurdu asekuracyjność. Jadę na nim trochę jak w czołgu. Sekcje korzeni pokonuje ze spokojem i z dostojeństwem. Opona marki Kross ma szerokość 2,10” (zamiast 2,8”, do której się przyzwyczaiłam), dlatego wsiadałam na Krossa z obawami. Jednak wcale nie rozwaliłam sobie kolan i łokci na pierwszym zjeździe. Wręcz przeciwnie. Nawet komfort jazdy mnie zaskoczył. Przestawiłam się natychmiast, jakbyśmy byli dobrymi przyjaciółmi, którzy nie widzieli się od kilku dobrych lat.
 

 1. Pięknie formowana główka ma właściwy kąt nachylenia, dynamiczny kształt i dobrze trzyma w ryzach widelec, z czego bierze się łatwość sterowania tym rowerem.

 

 2. Przerzutka z przodu? O tak! Daje szeroki wybór przełożeń, a Side Swing działa na tyle lekko, że najdrobniejsze z Was w mig wrzucą z małej na dużą. Dzięki przesuniętej do przodu konstrukcji zostaje więcej miejsca na błoto lub szerszą oponę. 

 

 3. Hakami koła zachwycają się faceci, ale trzeba przyznać, że kolorystyka dobrze maskuje wysoko sportową technologię ramy. Pozagrupowe hamulce Shimano MT400 mają wystarczającą moc, nawet przy asekuracyjnej jeździe.


Karbonowa rama naprawdę robi różnicę. Drgania odczuwalne na kierownicy były wytłumione, natomiast powietrzny Recon RL o skoku 10 cm sprawnie reagował na wszystkie naturalne przeszkody. Dużym plusem jest to, że sprężynę powietrzną Rock Shox da się dopasować pod każdą wagę, co pozwoliło mi uniknąć typowych problemów ze zbyt twardą i mało reaktywną pracą amortyzatora. Dzięki temu jechałam po naturalnych zjazdach z sekcjami korzeniowymi i pojedynczymi kamieniami z pewnością i swobodą podobną do tej, którą mam na swoim plusowym rowerze.

Rozstaw przełożeń w napędzie 2 x 10 dobrany jest precyzyjnie. Najlżejsze przełożenie 26 x 42, chociaż na pierwszy rzut oka nie wydaje się wcale przystosowane do luźnej jazdy pod górę, jest wystarczające. Niska masa roweru (12 kg bez pedałów i bidonu) połączona z tak dobranym biegiem pozwoliła mi wjechać swobodnie pod dość strome i długie ścianki. Oczywiście musiałam mocno naciskać na pedały, jednak, co ważne, nie na tyle mocno, żeby bolały mnie lędźwie. Najlżejsze przełożenie uznaję więc za prawie idealne do jazdy XC po górzystym terenie. Najcięższe zaś, 36 x 11, daje dobrego kopa pozwalającego na ucieczkę przed komarami i wychodzenie na prowadzenie na długich asfaltowych rozjazdówkach. Za jedyny mankament uznałabym jedynie zbyt siłową zmianę biegów na lżejsze z tyłu. Mój kciuk nie był szczęśliwy.

Bardzo dobrze sprawdza się blokada amortyzatora umieszczona na kierownicy. Szczególnie do zastosowań XC lub startów w maratonach. Asfaltowe i szutrowe podjazdy wjeżdżane z korby nigdy nie były tak satysfakcjonujące.
 

Rozmiary: DS (rozmiar testowany), DM; * mostek na -/+, podana wartość nie uwzględnia 15 mm podkładek;
** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

Geometria roweru Kross wpisuje się w to, czego można oczekiwać po nowoczesnym rowerze do XC i maratonów. Kąt główki wynosi 69°, co przybliża go do rowerów ścieżkowych. W połączeniu ze względnie krótkim mostkiem pozwala to na jazdę w dół z większą pewnością i swobodą. Stromy kąt rury podsiodłowej faworyzuje jazdę z szybszą kadencją. Przy wyborze rozmiaru warto zwrócić uwagę na to, czy długość sztycy jest wystarczająca – w wypadku moich 167 cm i rozmiaru DS wymagana była sztyca dłuższa niż dostarczona z rowerem. Pozostałe parametry pasowały mi jak ulał.

 

 

Osprzęt

Rama: carbon Kross No. 1 | Przedni widelec: Rock Shox Recon RL Air, stożkowa rura sterowa (2110 g) | Piasty / Obręcze: Shimano Deore HB-M6010 i FH-M6000 (15x100mm i 9x135mm) / WTB ST i23 | Opony: Schwalbe Rapid Rob K-Guard 29"x2.1" (760 g, dętka 179 g) | Korby: Shimano FC-MT500 36/26 z. (170 mm) | Łożyska suportu: Shimano SM-BB52 | Kaseta: Shimano CS-HG500 (11–42 z.) 10-rz. | Łańcuch: Shimano CN-HG54 | Przerzutka przód: Shimano Deore FD-M6020 | Przerzutka tył: Shimano SLX RD-M7000 | Manetki: Shimano Deore SL-M6000 | Hamulce: Shimano MT400, tarcze Shimano SM-RT30S 160 mm | Kierownica: Kross Race Components, 700 mm | Wspornik kierownicy: Kross Race Components, 60 mm | Łożyska sterów: FSA Orbit C-40-CF-ACB 1i1/8”-1i1/2” | Wsporni...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy