Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady , Regulacje i naprawy , Warsztat , Hamulce

26 czerwca 2019

Wymiana klocków i regulacja hamulców v-brake

373

Wbrew temu, czego się spodziewamy, do redakcji wciąż spływa wiele zapytań o regulacje hamulców v-brake. Dotyczą najczęściej piszczenia (poniżej), albo nierównoczesnego styku klocków z obręczą. 

POLECAMY

Kłopoty z wycentrowaniem równoczesnego docisku szczęk wynikają najczęściej z zacierania się ramion hamulcowych (a.) na trzpieniach ramy lub widelca (b.) zdj.1. W takim razie należy odkręcić śrubę (c.), zsunąć ramię (a.), wyczyścić współobracjące się części oraz porządnie nasmarować trzpienie (b.).

Kolejną operacją jest zamontowanie ramienia hamulca na trzpieniu upewniając się, że drucik sprężyny odwodzącej ramię (d.) został wsunięty w otwór (e.). 

 

Jeśli hamulce v-brake piszczą i źle działają, najczęściej powodem jest zużycie lub niesymetryczne starcie klocków hamulcowych. Należy je wymienić na nowe. Oto jak.

  1. Wypnij fajkę linki (f.) ze szczęki hamulca (g.) (zdj. 3.). 
  2. Baryłkę regulacyjną (h.) na klamce hamulcowej wkręć do końca zakresu, a następnie wykręć o jeden obrót i skontruj przeciwnakrętką (i.) (zdj. 2.).1
  3. Jeśli okładziny wsunięte są w metalowe „szufladki” wystarczy wypiąć zawleczkę z drutu (j.) i pomagając sobie śrubokrętem wysunąć okładziny, a w ich miejsce wsunąć nowe i przejść do punktu 11. niniejszej procedury.
  4. Klocki jednorazowe należy usunąć w całości. W tym celu odkręć śrubę mocującą klocek imbusem 5 mm (k.). 
  5. Wyjmij klocek zwracając uwagę na kolejność oraz kierunek ułożenia podkładek - nowy włożysz w dokładnie takiej samej konfiguracji. 
  6. Załóż nowe klocki. Jeden zestaw podkładek jest szerszy, drugi węższy. W zależności od szerokości obręczy należy ustawić je tak, aby pokazana na zdjęciu 3 odległość wynosiła nie mniej niż 39 mm. 
  7. Śrubę mocującą (k.) ustaw tak, żeby można swobodnie przesuwać klocek - zwróć uwagę na umieszczone na klocku oznaczenia kierunku jazdy.
  8. Dociśnij ramię z zamocowanym prowizorycznie klockiem do obręczy (zdj. 4.). Ustaw go tak, aby nie obcierał o oponę i nie zsuwał się pod obręcz.
  9. Podtrzymując klocek i przyciskając go jednocześnie do obręczy, dokręć śrubę (k.). 
  10. Zapnij fajkę linki (f.) do ramienia (g.). 
  11. Upewnij się, czy skok klamki pozwala optymalnie zacisnąć ramiona szczęk (zdj. 2). Jeśli skok jest zbyt duży...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy