Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady , Regulacje i naprawy , Warsztat

26 czerwca 2019

Tłumienie powrotu albo odbicia

355

POLECAMY

 

Ma kolosalny wpływ na skręcanie, hamowanie, panowanie nad sprzętem i prędkością. Dlatego często po kilkusekundowej regulacji totalny złom ze źle wyregulowanym tłumieniem okazuje się kapitalną maszyną, z której można wycisnąć takie cechy, że rider czuje się jak gwiazda sportu.

UWAGI OGÓLNE

Najważniejszą zasadą jest to, żeby rower z przodu i z tyłu działał w podobny sposób. Ponieważ rower jest lżejszy, niż napędzający go człowiek, pozycja na nim ma kolosalny wpływ na obciążenie poszczególnych kół. Zawieszenie trzeba regulować do pozycji, w jakiej jest ono najbardziej potrzebne. W przypadku tłumienia powrotu - w pozycji zjazdowej. A teraz pstryk. Poproś kolegę, żeby zrobił Ci kilka zdjęć z profilu na zjeździe. Zdjęcie nie musi być ani ostre, ani dobrze naświetlone. Na zdjęciu powinno być widać lekko ugięte łokcie, pochylony tułów, tyłek nieco uniesiony nad tyłem siodełka, a jeśli opuszczasz siodło przed zjazdem, sprawdzaj ustawienia właśnie w takiej pozycji. Badania działania zawieszenia będziesz prowadzić na płaskim, jednak staraj się zachować pozycję, jaką stosujesz na zjeździe - zdjęcia powinny pomóc. Tylko mi nie mów, że w Twojej komórce nie ma aparatu, bo i tak nie uwierzę.

Pod wpływem nierówności zawieszenie przodu i tyłu musi reagować tak samo. Muszą uginać się z podobną prędkością i na taką samą głębokość. Do tego z tą samą prędkością muszą się prostować.

Niektórzy producenci - zwłaszcza małe fi rmy produkujące specyfi czne i niespotykane gdzie indziej rozwiązania zawiechy - publikują na swoich stronach webowych dokładne wskazania dotyczące specyfi cznych ustawień, wraz z ilością kliknięć. Warto się do nich odnieść i choćby od tego rozpocząć prace nad dopasowaniem. Ale nie wolno uogólniać. Jeśli jeden producent podaje wartości dla danego modelu, z pewnością nie będą one trafne w rowerze innej marki. Zależą one nie tylko od wartości skoku czy masy jeźdźca. Na ilość kliknięć ma wpływ kinematyka tylnego zawieszenia, a zatem długość dampera, podparcie jego końcówek wpływające na zmianę dźwigni wraz z uginaniem się, przełożenie, a nawet masa nieresorowana koła z wahaczem. To ostatnie może wpływać na różnice pomiędzy poszczególnymi modelami w tej samej kolekcji! Zanim zaczniesz regulacje pamiętaj o tym, żeby zmieniać tylko jedną cechę na raz. Najpierw ustaw SAG - patrz bB#6/2010, a tłumieniem powrotu zajmij się osobno. I jeszcze jedno na koniec: zapisz ustawienia. To może przydać się w przyszłości, kiedy ktoś coś poprzestawia albo zrobisz to przypadkowo, np. w transporcie. Ilość kliknięć lub obrotów od skrajnej pozycji warto zapisać, na przykład na framudze drzwi garażowych.

TŁUMIENIE POWROTU

Zacznij od ustawienia widelca. Regulator ma najczęściej kolor czerwony. Sprawdź jak zachowuje się przy pełnym tłumieniu i przy całkowitym jego „odkręceniu”. Wciśnij kierownicę i gwałtownie puść, żeby widelec swobodnie się wyprostował. Zalecam szybki wyprost, taki, żeby było słychać przepływ oleju przez zawory, ale żeby widelec prędko wrócił do pełnego wyprostu. Zbyt mocne tłumienie powrotu, zwłaszcza na szybko pokonywanych nierównościach, spowoduje, że widele...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy