Optymalny napęd w rowerze miałby 14 rzędów, jedną przerzutkę i łańcuch z uszczelnianymi ogniwami. Nie, w przyszłym roku jeszcze nie będzie rowerów z takim osprzętem. Ale wyraźnie przeczuwamy poważną rewolucję w dziedzinie stosowanych części transmitujących siłę kolarza.
Po pierwsze, pojawiają się całkiem nowe i dobrze zapowiadające się koncepcje odejścia od łańcuchów ale z zachowaniem wydajności najbardziej efektywnego systemu transmisji.
POLECAMY
Liczba czternaście nie bierze się znikąd. Napęd 2x11 oferuje skok przełożeń o wielkościach, które pozwalają zmieniać biegi bez wyczuwalnej zmiany częstotliwości pedałowania.
Wprowadzenie napędów Eagle 1x12 na pewien czas zakłóciło status quo. To skłoniło innych graczy do prób poszerzenia szczeliny. W naszym materiale pokazujemy gdzie szukać zamienników. Ale ponieważ nie tylko SRAM może poszczycić się kasetą z 12 trybami postanowiliśmy przetestować dwie pozostałe grupy – Campagnolo i XTR.
CERAMIC SPEED 1% DO DOSKONAŁOŚCI
Rower jest najbardziej efektywnym pojazdem wymyślonym przez człowieka, ale choć jego efektywność w wykorzystaniu mocy znacznie przewyższa wszelkie inne pojazdy nie jest idealna. Ideałem byłaby po osiągnięciu 100%.
Opublikowany w 2013 roku przez ASME International Mechanical Engineering Congress and Exposition artykuł Elizabeth A. Casteel i Marka Archibalda pod tytułem A Study on the Efficiency of Bicycle Hub Gears przedstawił badania wykazujące różnice w efektywności różnych napędów rowerowych. Naukowcy stwierdzili, że efektywność piasty Shimano Alfine wynosi od 90,4% do 96,6%, Rohloff Speed Hub od 95,8% do 99,5%, piasty Sturmey Archer od 84,6% do 99,8%. Efektywność łańcuchowego napędu single speed określili na 99,71%, a paska zębatego na 98,0%, podczas gdy siedmiobiegowy napęd z przerzutką zewnętrzną w zależności od przełożenia miał 97,7% do 99,4% sprawności.
Wyniki nie tylko tych badań są kwestionowane. Przedstawiane są przeróżne tłumaczenia, kontestowane teorie i metody badawcze. Jednak wszyscy badacze są zgodni co do dwóch spraw: do ideału jest daleko. Ale choć odsetek 1 – 2% wydaje się być tylko mikro ulepszeniem, to sprawność poprawiona nawet o ułamki procenta jest wyczuwalna przez pedałującego.
Prezentowane rozwiązanie jest efektem prac nad realizacją zamierzenia jakim było stworzenie napędu, którego efektywność osiągnęłaby realne 99%. Albo inaczej, straty mechaniczne nie przekroczyłyby 1% - powiedział nam twórca konceptu prezentowanego podczas targów Eurobike 2018, Jason Smith z Ceramic Speed (...)
Więcej o koncepcji napędu Ceramic Speed piszemy w magazynie bikeBoard 8/2018 (gdzie kupić). Możesz też kupić e-wydanie.
CAMPAGNOLO RECORD 2x12
Jakiś czas temu Włosi, jako ostatni wielki gracz i raczej bez przekonania, wprowadzili na rynek hamulce tarczowe do rowerów szosowych. Jednak w kwietniu zaskoczyli cały kolarski świat wprowadzając jako pierwsi napęd 2x12. Z pewnością jest to przełomowe wydarzenie, po którym Campagnolo może patrzyć na konkurentów z góry.
Krótko po premierze udało się nam przetestować ekskluzywny napęd Record. Dostępny będzie jeszcze Super Record. Przede wszystkim zachwycił nas bardzo nowoczesny wygląd – Włosi wiedzą jak zrobić świetnie wyglądające komponenty, a ponieważ większość elementów wykonano z carbonu robią piorunujące wrażenie. Wykończenie pasmami jednokierunkowych włókien czynią każdy egzemplarz unikalnym. Klamkomanetki Ergopower są dość drobne a ich górna część jest zakrzywiona do wewnątrz, co zapewnia ergonomiczny chwyt dla kciuka. Naszym zdaniem nie mają pod tym względem konkurencji.
Dźwignie hamulcowe są wyraźnie zakrzywione, dzięki czemu w dolnym chwycie klamki są blisko kierownicy i nawet osoby o małych dłoniach nie będą miały problemów z kontrolą prędkości. Także w tej dziedzinie trudno im o godnego rywala. Zmiana biegów na mniejsze zębatki następuje po naciśnięciu charakterystycznego dla marki cyngla umieszczonego po wewnętrznej stronie. Jest on łatwo dostępny zarówno w dolnym jak i górnym chwycie.
W naszym rowerze testowym zamontowany był zestaw z kompaktową korbą (można jeszcze wybrać wersję 52/36 i 53/39 z.) i kasetą 11/32 z., dostępna jest również kaseta 11/29 z. Zmiana przełożeń na kasecie na szybsze biegi (...)
Cały test wraz z zestawieniem mas napedów Campagnolo Super record (2x12), Campagnolo Record (2x12), Shimano Dura Ace 9100 (2x11) oraz Sram Red (2x11) przeczytacie w magazynie bikeBoard 8/2018. Możesz też kupić e-wydanie.
ROTOR 1x13
1x13 to śmiała próba wyprzedzenia uznanych graczy na rynku napędów nie tylko niespotykaną ilością dostępnych przełożeń. 1/13 opiera się na koncepcji tej samej przerzutki przeznaczonej zarówno do napędów MTB jak i szosowych. Zaskakującym i unikalnym rozwiązaniem jest przełącznik pozwalający uczynić z niej „zmieniarkę” do kaset dwunasto lub trzynastorzędowych.
Ponieważ indeksacja zlokalizowana jest w przerzutce pozostaje niezależna od manetki. Dlatego w obu kombinacjach pasują te same szosowe i specjalna wersja cynglowa do MTB. Rotor przygotował też cztery kasety trzynastorzędowe i cztery „dwunastki”....
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ...i wiele więcej!