Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady , Warsztat , Mycie roweru , Codzienny serwis

27 kwietnia 2019

Mycie roweru

0 168

To nie tylko kwestia estetyki, choć mówią, że czysty rower jest szczęśliwszy. Na pewno jest szczęśliwszy dla właściciela, bo po pierwsze: wolniej się zużywa, lżej działa, nie skrzypi, a ponadto tylko na czystym rowerze widać pierwsze oznaki awarii. Prędka diagnoza pozwala uniknąć poważniejszych następstw.

Jak często myć rower?
Sam musisz zdecydować kiedy Twój rower domaga się odświeżenia. Wszystko zależy od warunków terenowych i atmosferycznych, w jakich eksploatujesz swoją maszynę. Najważniejsze żeby utrzymać czystość ruchomych części, a zwłaszcza napędu (łańcucha, kasety, koronek suportu i przerzutek). I to jest niezbędne minimum, którego trzeba przestrzegać po każdej przejażdżce w terenie. Jeśli chodzi o gruntowne mycie i czyszczenie roweru, to na pewno trzeba to zrobić po każdych zawodach, na koniec sezonu, przed każdą wizytą w serwisie, smarowaniem, naprawami i regulacją. Pamiętaj, że dużo łatwiej umyć rower tuż po błotnistej jeździe niż kiedy błoto na nim zaschnie! 


Jak się zabrać do sprawy? 
1. Najlepiej myje się rower z wypiętymi kołami. Dostęp do zakamarków jest najlepszy. Należy przygotować wiadro z wodą, środek czyszczący, gąbkę do mycia aut i zestaw szczotek do mycia roweru oraz stare podkoszulki. 
2. Polecamy powiesić rower za siodełko np. na trzepaku i zdjąć łańcuch. Każdy często jeżdżący powinien stosować zapinkę łańcucha, żeby przy każdym myciu móc bez rozkuwania zdjąć go z roweru. Pozwala ona bez użycia narzędzi rozpiąć a potem spiąć łańcuch. Jeśli nie masz spinki, staraj się nigdy nie rozkuwać łańcucha na tym samym sworzniu i rób to sporadycznie. Zaznaczaj miejsce rozkucia w jakiś sposób (pomyśl czy się nie zmyje). 
3. Obficie zmocz rower i koła - błoto i brud łatwiej odejdzie kiedy namoknie. Polecamy dużą gąbkę i wiadro z wodą. Możesz użyć bieżącej wody z węża ogrodowego pod małym ciśnieniem. Staraj się unikać mycia roweru wodą pod wysokim ciśnieniem. Choć tak jest szybciej i wygodniej, to źle wpływa na trwałość piast, sterów, wkładów suportu, goleni amora itd. Do mycia najlepsze są specjalne, miękkie rowerowe szczotki z długim włosiem. Zwykła, miękka zmiotka też da radę, ale szybciej trafi ją szlag. Użyj specjalnego szamponu do mycia rowerów. Ale płyn do prania lub mycia naczyń też jako tako sobie poradzi. 
4. Kasetę i koronki suportu spryskaj odtłuszczaczem i pozostaw na moment, niech preparat rozpuści smar, olej, brud, zanim wszystko spłuczesz. 
5. Łańcuch wrzuć do butelki PET z dużym otworem, np. big łyk, lub plastikowego opakowania na kawę, zalej połową szklanki odtłuszczacza i zakręć. Zabaw się w barmana i trząś jak shakerem przez dwie, trzy minuty. Potem wypłucz i os...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy