Dołącz do czytelników
Brak wyników

Montaż bloków pedałów zatrzaskowych

Artykuł | 26 czerwca 2019 |
609

Kupując pedały SPD wiemy, że montaż bloków jest oczywistością. Trzeba pamiętać tylko o tym, że bloki wymagają dostosowanych do nich butów.

POLECAMY

POTRZEBNE:

  • buty kompatybilne z blokiem SPD (tańsze pozbawione są blaszki stanowiącej gniazda śrub)
  • kompletny blok SPD ze śrubkami, podkładką regulacyjną oraz blaszką z gniazdem śrubnóż/śrubokręt krzyżakowy
  • imbus 4 mm
  • smar antyzatarciowy

Wśród butów MTB panuje jeden standard na dwie śruby nie kompatybilne z pedałami szosowymi. Wśród szosowych zdarzają się wyjątki, trzema śrubami montuje się bloki pedałów: Shimano SPD-SL, Look, Time czterema niektóre bloki pedałów Time oraz szosowe pedały Speedplay. Także bloki mogą różnić się funkcjonalnością. Przykładowo SM-SH10 nie pozwalają na luz boczny a SM-SH11 charakteryzują się trójstopniowym luzem. 

Ale na tym nie kończy się przygoda z blokami. Bloki pedałów zatrzaskowych zużywają się. Stalowe, takie jak w Shimano, wolniej wprawdzie niż mosiężne (np. Crank Bros, Look czy Time) czy szosowe wykonane z plastiku ale zużywają się. Trudno powiedzieć jak często należy wymieniać bloki, bo to kwestia właściwego ustawienia w osi roweru, warunków użytkowania (błoto), częstości wpięć i wypięć, czy wreszcie ilości pokonywanych kroków. Objawami zużycia są kłopoty z wpięciem i wypięciem, chybotliwość stopy wpiętej stopy oraz przypadkowe wypięcia. Należy okresowo sprawdzać stopień dokręcenia bloków. Poluzowane śruby uniemożliwiają wykorzystanie ramienia siły do wypięcia, a luźne śruby mogą zablokować się w mechanizmie całkowicie uniemożliwiając wypięcie. W obu wypadkach wypięcie może okazać się niemożliwe.

Niniejszy artykuł pomija sprawy ustawienia bloków zgodnie z potrzebami anatomicznymi i fizjologicznymi użytkownika. Wymaga to skorzystania z publikowanych na www.bikeboard.pl porad dotyczących fittingu - ustawienia bloków. Najlepiej udać się do fittera w celu dopasowania ich pozycji. 

Aby zamontować bloki oczywiście najpierw trzeba mieć bloki dopasowane do pedałów. Potem należy wyciąć lub odkręcić (zależnie od producenta) butów fragment podeszwy zasłaniający gniazda bloków. Następnie należy sprawdzić, czy ze szczelin podeszwy buta wystają gwinty blaszki stanowiącej gniazda śrub i czy swobodnie się przemieszczają. Jeśli ich nie ma, trzeba wyciągnąć wkładkę z buta i po odkręceniu jej z bloków – (bloki Shimano są sprzedawane z nią w komplecie) włożyć ją na miejsce. Jeśli się wysunęła, trzeba włożyć ją tak, żeby wygięci e pasowało do kształtu podeszw...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy