Artykuł ten powstał wyłącznie na podstawie danych pochodzących z oficjalnych materiałów producentów. Bez wsiadania na rowery byliśmy w stanie wskazać najważniejsze cechy i aspekty, na które powinien zwrócić uwagę kupujący. Tę metodę wybraliśmy z rozmysłem, żeby wskazać drogę poszukiwania innych rowerów niż te przedstawione przez nas. Uzyskane dane przefiltrowaliśmy i porównaliśmy ze sobą, a na bazie doświadczeń zbieranych od lat w wyniku testowania rowerów udało nam się porównać geometrię i opisać, jakie parametry wpływają na konkretne zachowania rowerów w czasie jazdy i czym mogą różnić się porównywane tu pojazdy.
Znane nam z innych rowerów cechy wspomagania i związanego z nim software jednoznacznie określają działanie zgromadzonych pojazdów. Doświadczenie pozwoliło określić nam zasadność doboru oraz ocenić zastosowane komponenty, żeby wskazać optymalny dla konkretnego użytkownika zestaw. Doświadczenie pozwoliło też tak przeszukać zasoby, żeby dane rowerów wielokrotnie weryfikować i systematyzować, ponieważ różnie z tym bywa, a źródło źródłu nierówne. Weź to pod uwagę przy samodzielnych poszukiwaniach.
Na kolejnych stronach najpierw prezentujemy 10 modeli rowerów które wybraliśmy do tej prezentacji, a następnie omawiamy cechy na które naszym zdaniem powinien zwrócić uwagę kupujący. Przy doborze kierowaliśmy się kryterium zbliżonej ceny (+/-10% od ceny średniej 28 000 zł) aby rowery były ze sobą faktycznie porównywalne. Warto jednak pamiętać, że większość prezentowanych modeli ma swoje tańsze (a także droższe) wersje.
Kąt główki [A] zbliżony do 66 stopni odnotowujemy w większości przedstawionych modeli, uznaje się go za optimum zapewniające balans między stabilnością i manewrowością na zjazdach o różnym nachyleniu. Taka geometria umożliwia też sprawne podjeżdżanie dłuższych fragmentów nawet krętymi ścieżkami. Mniejszy kąt proponuje Specialized i w ten sposób przesuwa ten balans w stronę jeszcze lepszej kontroli na stromych zjazdach kosztem łatwości skręcania na płaskim oraz sprawności podjazdowej.
Z odwrotnym zabiegiem mamy do czynienia w Treku, którego manewrowość zbliżona jest do rowerów ścieżkowych, a nawet XC, bo na bardziej płaskich trasach łatwiej taki rower skłonić do skręcania i wymaga to mniejszych umiejętności. Projektanci e-rowerów wychodzą z założenia, że ich użytkownicy potrzebują większej stabilności, czyli większej odległości między osiami kół [C]. Im więcej, tym stabilniej. Jeszcze nie tak dawno zakładano, że szybkie wyjście z zakrętu może zagwarantować wyłącznie jak najkrótszy ogon. W fullach ze wspomaganiem było to szczególnie utrudnione ze względu na konieczność wbudowania przegubów zawieszenia w ciasną przestrzeń pomiędzy kołem a silnikiem.
Długości tylnego widelca [D] przekraczająca nawet 450 mm nie jest czymś nadzwyczajnym. Ten parametr może mieć negatywny wpływ na zdolność szybkiego pokonywania wiraży. Jednak zanim skoncentrujesz się na długości tylnego widelca, weź pod uwagę najnowsze zdobycze geometrii rowerowej. Producenci i użytkownicy przekonali się w ostatnich dwóch sezonach, że długi ogon nie przeszkadza, jeśli rajder ma miejsce, żeby zmienić położenie środka ciężkości z przodu roweru. Tę przestrzeń buduje zasięg ramy, a ogranicza mały kąt główki. Wyczynowe rowery enduro mają obecnie bardzo duży rozstaw osi rzędu 1280–1300 mm i małe kąty główki (63–64°), ale kompensowane to jest dużym zasięgiem ramy przekraczającym 480–500 mm (w dużych rozmiarach).
Ale nie dla wszystkich ta sama recepta będzie korzystna. Tak zbudowane rowery promują wysokie umiejętności jazdy, wymagają dużej aktywności za kierownicą i dlatego zasadniczo nie sprzyjają początkującym, zwłaszcza na płaskich zjazdach. Rowery z mniejszym zasięgiem ramy arbitralnie definiują ułożenie środka ciężkości, wobec tego dla szybkoskrętności wymagają krótszych ogonów, tak jak w KTM, Specialized, a przede wszystkim Canyon 440–435 mm.
Sprytni zauważą, że są to wszystko rowery typu „mullet” z mniejszym kołem 27.5” z tyłu [R]. Różna wielkość kół to kolejna zmienna wprowadzająca zmiany do wyjaśniony...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
- ...i wiele więcej!