Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat , Sport

27 czerwca 2019

Gwarancja

0 160

 

Kupując rower mało kto zaprząta sobie głowę dokładną analizą karty gwarancyjnej. Podstawowe (i zazwyczaj jedyne!) pytanie zadawane w tej kwestii sprzedawcy to, jak długo rower ma gwarancję. A odpowiedź nie zawsze jest prosta. Producenci zazwyczaj rozdzielają gwarancję na ramę i osprzęt. Innymi prawami rządzi się także amortyzacja. Dlatego warto przed zakupem roweru usiąść w sklepie i poświęcić 5 minut na przeczytanie warunków gwarancji.

Co absolutnie nie podlega gwarancji i z czym na pewno nie przychodź na skargę: elementy podlegające naturalnemu zużyciu podczas jazdy, takie jak klocki hamulcowe, ogumienie, koronki suportu i tryby oraz żarówki. Dlatego jeśli Twoje opony są łyse i gładkie jak tafla lodu, a miejscami nieśmiało wychyla się przez nie dętka to znak, że się zużyły, a gwarancja niestety nie zapewni Ci wymiany na nowe. Koniecznie sprawdź, czy abyś mógł ubiegać się o ewentualną naprawę gwarancyjną musisz wykonywać sezonowo przeglądy roweru w autoryzowanych punktach. Pierwszego przeglądu, czyli po przejechaniu swoim nowym bikiem około 100 km, wymagają producenci Treka, Gianta czy Specializeda. Aby mieć zagwarantowaną opiekę serwisową dla roweru Orbea i Cervelo musisz zarejestrować swój rower na stronie internetowej producenta. Wtedy również będziesz mógł korzystać z porad on-line oraz będziesz mógł brać udział w konkursach organizowanych przez te marki. 

Chcesz kupić kilkumiesięczny rower od pierwszego właściciela? Zwróć uwagę na to, czy prawo do gwarancji zostanie na Ciebie przeniesione. W rowerach Kross i Orbea gwarancja przechodzi na kolejnego nabywcę z pełnymi prawami, natomiast Ghost, Giant, Cube, Cervelo, Northtec, Lapierre i Kellys przewidują gwarancję tylko dla pierwszego właściciela roweru. Jeśli zawodowo startujesz w maratonach musisz liczyć się z tym, że większość gwarancji nie obejmie Twojego roweru. Przykładowo w warunkach gwarancyjnych Kellysa mamy określonego właściciela, który może ubiegać się o naprawę gwarancyjną: musi on być „osobą fizyczną, która kupiła rower do osobistego użytku rekreacyjnego (nie w celach biznesowych i innych zarobkowych lub do użytkowa-nia zawodniczego) i do tegoż osobistego korzystania rekreacyjnego roweru używa”. Również agresywna jazda w ciężkich warunkach klimatycznych, w trudnym terenie, podczas deszczu czy w błocie, może być podstawą do odrzucenia naszej reklamacji. Uwaga! Jeśli lubisz podłubać sobie śrubokrętem przy swoim biku, a najlepszym specem od wymiany części jest dla Ciebie Stachu Brzęczyszprycha, który ma swój „warsztat” na podłodze garażu nieopodal Twojego domu, nie zdziw się, gdy oddając rower do naprawy gwarancyjnej usłyszysz: „sorry Winnetou...”. Gwarancje nie obejmują szkód powstałych w wyniku użytkowania w rowerze niekompatybilnych części. 

Nieśmiertelne ramy

Specialized, Cervelo oraz Orbea udzielają dożywotniej gwarancji na swoje ramy. Spec zastrzega sobie jednak, że rama nie jest niezniszczalna i że nie będzie istnieć wiecznie....

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy