Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

9 sierpnia 2019

NR 33 (Sierpień 2019)

Geometria rowerów typu gravel

0 108

W kolejnym artykule z serii o geometrii rowerów wybraliśmy 29 modeli reprezentujących segment rowerów gravelowych przetestowanych w bB.

Studiując uzyskane w testach dane, doszliśmy do wniosku, że możemy zaobserwować bardzo duże różnice między skrajnymi wartościami poszczególnych parametrów. O ile w wypadku rowerów szosowych i XC są one wpasowane w dosyć ciasne ramy, mające na celu optymalizację cech do charakteru roweru, o tyle w wypadku graveli możemy zaobserwować, że koncepcji na projekt roweru szutrowego jest tyle, ilu producentów. Już dawno minęły czasy, w których gravel to była po prostu cyklokrosówka z szerokimi oponami i szerszą kierownicą. Obserwujemy coraz większą specjalizację tej grupy, a także to, że wewnątrz niej zarysowuje się wyraźny podział na rowery o sportowym przeznaczeniu, zwinne, zwrotne i wymagające pewnej ręki w prowadzeniu, oraz takie służące turystyce, oferujące wygodniejszą, wyprostowaną pozycję oraz neutralne właściwości jezdne. Zwłaszcza analizując współczynnik pozycji, zdaliśmy sobie sprawę, jak odmienne w charakterze mogą być gravelówki. Kolejną kwestią, o której należy wspomnieć, jest fakt, że producenci często eksperymentują z wielkością kół. Opony 700c rywalizują z obszernym ogumieniem w rozmiarze 650b. Wielkość opon decyduje nie tylko o przeznaczeniu i dzielności terenowej. Ma też wpływ na geometrię oraz olbrzymią wręcz różnorodność i wariację wartości. Postanowiliśmy podjąć arytmetyczne wyzwanie i wyjaśnić, jak poszczególne parametry wpływają na charakter roweru i czym się kierować przy wyborze szutrówki dopasowanej do własnych preferencji. 

Długość rury podsiodłowej

Różnice w długości rury podsiodłowej w naszym zestawieniu graveli sięgają aż 165 mm. Dysponujący najkrótszą podsiodłówką Giant Anyroad 3 trafił do nas w rozmiarze L, a mimo to grupa rowerów o najdłuższej rurze podsiodłowej – Kross Esker 2.0, Fuji Jari Carbon 1.1 i Rondo Ruut Ti – wykazała większą wartość, a więc mniejszą podatność na dopasowanie. Warto zwrócić uwagę, że w tej kategorii długość podsiodłówki zależy również od tego, czy producent przewiduje możliwość montażu opuszczanej sztycy podsiodłowej. W rowerach o szutrowym przeznaczeniu zdarza się to coraz częściej. Dlatego uznaliśmy, że ze względu na zbyt duże różnice nie będziemy analizować tego parametru, a przedstawimy jedynie średnią i skrajne wartości. 
 


 Długość górnej rury

W przypadku tego parametru porównujemy go z wartościami występującymi w rowerach szosowych. Średnia w segmencie graveli to 560 mm, czyli o 1 mm więcej niż w wypadku wyścigowych rowerów szosowych poddanych testom w naszym laboratorium (sic!). Porównując ten parametr z długością górnej rury w rowerach klasy endurance, otrzymamy 8 mm różnicy. Ale tylko w dwóch modelach, dysponującym najdłuższą górną rurą rowerze Scrapper Spego EX i w terenowo usposobionej maszynie Merida Silex, długość górnej rury przekroczyła 590 mm. 
 


Zasięg ramy (reach)

Wartość zasięgu wraz z wysokością ramy określa proporcje roweru oraz jego charakter. Duży zasięg ułatwia balansowanie ciałem niezbędne przy pokonywaniu przeszkód terenowych. Wysunięcie środka ciężkości do przodu pozwala również dociążać przód i atakować strome podjazdy. Średnia wartość zasięgu w gravelach to 387 mm, co plasuje je między rowerami szosowymi endurance i wyścigowymi. Może to być jednak mylące, ponieważ należy też zwrócić uwagę na długość mostka. O ile w modelach szosowych średnio ma długość 110 mm, o tyle w gravelach jest to wartość 80 mm! Widać więc, że mimo średniej zasięgu mniejszej tylko o 4 mm względem szosowych konstrukcji wyścigowych pozycja kolarza nie jest aż tak bardzo rozpłaszczona. Krótszy mostek kompensuje wartości. Marin Nicasio to rower o najmniejszej wartości zasięgu. Najwyższą wartość odnotowaliśmy w rowerach, których inne parametry sugerują bardziej offroadowy charakter. Przykładem będzie Merida Silex czy Scrapper Spego Ex. Z kolei wartości zbliżone do naszej średniej określają grupę o bardziej sportowych aspiracjach, tak jak w Rondo Ruut Ti, 3T Exploro Team, Orbea Terra M30-D, Romet Aspre czy Fuji Jari Carbon 1.1. 
 


 

Wysokość ramy (stack)

To kolejny parametr, którego uśredniona wartość dla rowerów z naszej bazy danych ma wartość taką samą jak w rowerach szosowych endurance (bB 7/2019). Jednak rzut oka na zestawienie pozwala stwierdzić, że 16 z 29 rowerów ma ramy niższe od średniej. Z kolei pozostała czternastka wykracza wysoko powyżej mediany. Merida Silex ma najwyższą ramę w zestawieniu, z kolei Specialized Diverge Comp ze względu na najbardziej sportowy charakter, ale i mały rozmiar, cechuje się najniższą wartością stack.
 


Współczynnik pozycji

Im niższa wartość współczynnika, tym wyścigowe predyspozycje roweru są bardziej widoczne. Aż 17 rowerów zmieściło się w zakresie 1,45–1,55, oznaczającym zrównoważoną pozycję. Pozostałych osiem, a wśród nich Merida Silex, Fuji Tread 1.5, Fuji Jari 1.3 i KTM X-Strada 20, to modele zapewniające komfortową i wyprostowaną sylwetkę. Rekordzistą pod względem wygody okazał się Giant Anyroad z wynikiem 1,62 – to wynik porównywalny z bardzo wygodnymi rowerami turystycznymi. Tylko cztery modele z naszego zestawienia miały współczynnik pozycji niższy niż 1,45. Były to Specialized Diverge Comp, Rondo Ruut CF2, Whyte Gisburn, Scrapper Spego EX. Pokazuje to, że w większości rowerów szutrowych pozycja kolarza zbliżona jest do pozycji znanej w szosowych konstrukcjach klasy endurance, ale zdarzają się również modele o bardzo wyścigowym, niemal wyczynowym charakterze.
 

 

Długość tyłu

Zauważalne jest to, że w zależności od innych wartości geometrii ramy i przeznaczenia roweru długość tylnych widełek znacznie się zmienia. W nastawionym na spokojne przemierzanie kilometrów Fuji Tread 1.5 wartość ta to imponujące 448 mm! Drugi biegun z najkrótszym tyłem w naszym zestawieniu wyznacza Specialized Diverge z wartością 410 mm. Rondo Ruut i jego ogon krótki na 414 mm to, zdaje się, j...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy