Studiując uzyskane w testach dane, doszliśmy do wniosku, że możemy zaobserwować bardzo duże różnice między skrajnymi wartościami poszczególnych parametrów. O ile w wypadku rowerów szosowych i XC są one wpasowane w dosyć ciasne ramy, mające na celu optymalizację cech do charakteru roweru, o tyle w wypadku graveli możemy zaobserwować, że koncepcji na projekt roweru szutrowego jest tyle, ilu producentów. Już dawno minęły czasy, w których gravel to była po prostu cyklokrosówka z szerokimi oponami i szerszą kierownicą. Obserwujemy coraz większą specjalizację tej grupy, a także to, że wewnątrz niej zarysowuje się wyraźny podział na rowery o sportowym przeznaczeniu, zwinne, zwrotne i wymagające pewnej ręki w prowadzeniu, oraz takie służące turystyce, oferujące wygodniejszą, wyprostowaną pozycję oraz neutralne właściwości jezdne. Zwłaszcza analizując współczynnik pozycji, zdaliśmy sobie sprawę, jak odmienne w charakterze mogą być gravelówki. Kolejną kwestią, o której należy wspomnieć, jest fakt, że producenci często eksperymentują z wielkością kół. Opony 700c rywalizują z obszernym ogumieniem w rozmiarze 650b. Wielkość opon decyduje nie tylko o przeznaczeniu i dzielności terenowej. Ma też wpływ na geometrię oraz olbrzymią wręcz różnorodność i wariację wartości. Postanowiliśmy podjąć arytmetyczne wyzwanie i wyjaśnić, jak poszczególne parametry wpływają na charakter roweru i czym się kierować przy wyborze szutrówki dopasowanej do własnych preferencji.
Długość rury podsiodłowej
Różnice w długości rury podsiodłowej w naszym zestawieniu graveli sięgają aż 165 mm. Dysponujący najkrótszą podsiodłówką Giant Anyroad 3 trafił do nas w rozmiarze L, a mimo to grupa rowerów o najdłuższej rurze podsiodłowej – Kross Esker 2.0, Fuji Jari Carbon 1.1 i Rondo Ruut Ti – wykazała większą wartość, a więc mniejszą podatność na dopasowanie. Warto zwrócić uwagę, że w tej kategorii długość podsiodłówki zależy również od tego, czy producent przewiduje możliwość montażu opuszczanej sztycy podsiodłowej. W rowerach o szutrowym przeznaczeniu zdarza się to coraz częściej. Dlatego uznaliśmy, że ze względu na zbyt duże różnice nie będziemy analizować tego parametru, a przedstawimy jedynie średnią i skrajne wartości.
![]()
Długość górnej rury
W przypadku tego parametru porównujemy go z wartościami występującymi w rowerach szosowych. Średnia w segmencie graveli to 560 mm, czyli o 1 mm więcej niż w wypadku wyścigowych rowerów szosowych poddanych testom w naszym laboratorium (sic!). Porównując ten parametr z długością górnej rury w rowerach klasy endurance, otrzymamy 8 mm różnicy. Ale tylko w dwóch modelach, dysponującym najdłuższą górną rurą rowerze Scrapper Spego EX i w terenowo usposobionej maszynie Merida Silex, długość górnej rury przekroczyła 590 mm.
![]()
Zasięg ramy (reach)
Wartość zasięgu wraz z wysokością ramy określa proporcje roweru oraz jego charakter. Duży zasięg ułatwia balansowanie ciałem niezbędne przy pokonywaniu przeszkód terenowych. Wysunięcie środka ciężkości do przodu pozwala również dociążać przód i atakować strome podjazdy. Średnia wartość zasięgu w gravelach to 387 mm, co plasuje je między rowerami szosowymi endurance i wyścigowymi. Może to być jednak mylące, ponieważ należy też zwrócić uwagę na długość mostka. O ile w modelach szosowych średnio ma długość 110 mm, o tyle w gravelach jest to wartość 80 mm! Widać więc, że mimo średniej zasięgu mniejszej tylko o 4 mm względem szosowych konstrukcji wyścigowych pozycja kolarza nie jest aż tak bardzo rozpłaszczona. Krótszy mostek kompensuje wartości. Marin Nicasio to rower o najmniejszej wartości zasięgu. Najwyższą wartość odnotowaliśmy w rowerach, których inne parametry sugerują bardziej offroadowy charakter. Przykładem będzie Merida Silex czy Scrapper Spego Ex. Z kolei wartości zbliżone do naszej średniej określają grupę o bardziej sportowych aspiracjach, tak jak w Rondo Ruut Ti, 3T Exploro Team, Orbea Terra M30-D, Romet Aspre czy Fuji Jari Carbon 1.1.
![]()
Wysokość ramy (stack)
To kolejny parametr, którego uśredniona wartość dla rowerów z naszej bazy danych ma wartość taką samą jak w rowerach szosowych endurance (bB 7/2019). Jednak rzut oka na zestawienie pozwala stwierdzić, że 16 z 29 rowerów ma ramy niższe od średniej. Z kolei pozostała czternastka wykracza wysoko powyżej mediany. Merida Silex ma najwyższą ramę w zestawieniu, z kolei Specialized Diverge Comp ze względu na najbardziej sportowy charakter, ale i mały rozmiar, cechuje się najniższą wartością stack.
![]()
Współczynnik pozycji
Im niższa wartość współczynnika, tym wyścigowe predyspozycje roweru są bardziej widoczne. Aż 17 rowerów zmieściło się w zakresie 1,45–1,55, oznaczającym zrównoważoną pozycję. Pozostałych osiem, a wśród nich Merida Silex, Fuji Tread 1.5, Fuji Jari 1.3 i KTM X-Strada 20, to modele zapewniające komfortową i wyprostowaną sylwetkę. Rekordzistą pod względem wygody okazał się Giant Anyroad z wynikiem 1,62 – to wynik porównywalny z bardzo wygodnymi rowerami turystycznymi. Tylko cztery modele z naszego zestawienia miały współczynnik pozycji niższy niż 1,45. Były to Specialized Diverge Comp, Rondo Ruut CF2, Whyte Gisburn, Scrapper Spego EX. Pokazuje to, że w większości rowerów szutrowych pozycja kolarza zbliżona jest do pozycji znanej w szosowych konstrukcjach klasy endurance, ale zdarzają się również modele o bardzo wyścigowym, niemal wyczynowym charakterze.
![]()
Długość tyłu
Zauważalne jest to, że w zależności od innych wartości geometrii ramy i przeznaczenia roweru długość tylnych widełek znacznie się zmienia. W nastawionym na spokojne przemierzanie kilometrów Fuji Tread 1.5 wartość ta to imponujące 448 mm! Drugi biegun z najkrótszym tyłem w naszym zestawieniu wyznacza Specialized Diverge z wartością 410 mm. Rondo Ruut i jego ogon krótki na 414 mm to, zdaje się, jeszcze inny przypadek. Jego twórcy po prostu lubią rowery z krótkim tyłem, więc i w gravelówce geometrię zestawiono w zgodzie z credo firmy.
![]()
Wysokość kierownicy
Jeżeli chodzi o odległość kierownicy od gruntu, to bierzemy pod uwagę najniższą możliwą do uzyskania wartość, bez podkładek i z mostkiem ustawionym we wznosie ujemnym. Im niżej osadzona kierownica, tym mniejszy opór powietrza. W naszej grupie badawczej średnia wysokość kierownicy wynosi 916 mm. To tylko 7 mm więcej niż najniższa kierownica roweru klasy endurance (bB 7/2019). Podejrzewamy, że wynika to z założenia, że gravele to rowery stanowiące formę pośrednią między szosówką a cross-country, ale zdecydowanie bliżej im do szosy. Na tej podstawie możemy stwierdzić, że wspomniana wartość to kompromis między wygodną pozycją a zmniejszeniem oporu aerodynamicznego. Należy również pamiętać, że różnica wysokości zależy od zastosowanego rozmiaru i profilu opon.
![]()
Rozstaw osi
Z uwagi na charakter omawianych rowerów odległość między osiami nie może być zbyt mała. Prowadziłoby to do braku stabilności przy szybszej jeździe. W terenie może to być groźne. Dane są mocno zróżnicowane i zależą od przeznaczenia roweru: maszyny sportowe mają z reguły mniejszy rozstaw osi, aby były zwrotne, w przeciwieństwie do maszyn wyprawowych, w których pożądane jest stabilne utrzymanie raz obranego kierunku. Najkrótszą bazą kół w naszym zestawieniu charakteryzował się Scott Speedster Gravel 10, rekordzistą pod względem długości był Scrapper Spego EX, który rozstawem osi wynoszącym 1099 mm wchodził na terytorium krótszych rowerów XC.
![]()
Wysokość suportu
Wśród graveli obserwujemy znaczne różnice w wysokości suportu. Im wyżej zawieszony suport, tym większa dzielność terenowa roweru i zdolność do pokonywania przeszkód, ale znaczna wysokość oznacza również wysoko położony środek ciężkości i mniejszą stabilność. Wartość ta jest ściśle skorelowana z przeznaczeniem.
Im bardziej sportowa konstrukcja, tym suport położony jest niżej, ale też ze względu na przeznaczenie nie może schodzić poniżej pewnej wartości. Wartością średnią w naszym zestawieniu jest 281 mm.
W rowerach stricte turystycznych zauważamy wartości tylko o kilka milimetrów wyższe od naszej normy. Rozrzut skrajnych wartości jest dosyć duży – od 265 mm w najniższym Specialized Diverge Comp do roweru Giant TCX Advanced z wynikiem 291 mm. Tak jak w wypadku parametru wysokości kierownicy, wpływ na takie rozbieżności ma duże zróżnicowanie rozmiarów i szerokości opon.
![]()
Kąt główki
Aby zapewnić stabilne utrzymywanie kierunku jazdy i ograniczyć nerwowość, która nie jest pożądaną cechą w rowerach gravelowych, producenci stosują kąt główki ramy zbliżony do szosowych rowerów endurance lub mniejszy. Płaski kąt wymusza większy parametr trail, czyli wyprzedzenie osi przedniego koła, który w dużej mierze odpowiada za dzielność terenową i zdolność do pokonywania przeszkód w terenie. Jednocześnie zbyt płaski kąt czyni rower opornym w inicjowaniu skrętu, co może sprawiać trudności początkującym kolarzom. Producenci starają się tu uzyskać złoty środek, dlatego kąt główki ramy różni się tylko nieznacznie od wartości prezentowanych w grupie rowerów szosowych. Jest to ważne, o ile bowiem w wypadku rowerów szutrowych o sportowych korzeniach musi być zachowana zwrotność i dynamika, o tyle w modelach przeznaczonych do bikepackingu cenniejsze jest uzyskanie budzącej zaufanie stabilności, nawet kosztem utraty natychmiastowej reakcji na ruchy kierownicą. Uśredniona wartość naszego porównania wynosi 71°. Najniższe wartości kąta główki, zbliżone do spotykanych w rowerach cross-country, występują w modelach mocno zabawowych lub przeznaczonych do szutrowego ścigania, takich jak Whyte Gisburn czy Rondo Ruut Ti.
![]()
Kąt podsiodłowy
Im mocniej wyprostowana podsiodłówka, tym rzut środka ciężkości bliższy osi suportu. Takie ułożenie zwiększa łatwość uzyskania szybkiego obrotu, co sprzyja efektywności dynamicznej jazdy. Ponieważ w gravelach zarówno sportowych, jak i turystycznych efektywny transfer mocy jest bardzo istotny, kąt rury podsiodłowej jest zbliżony do wartości prezentowanych w rowerach endurance (bB 7/2019). Najniższą wartość kąta podsiodłowego odnotowaliśmy w Rondo Ruut Ti, większe wartości, zbliżone do rowerów XC, charakteryzują KTM X-Strada 20, Whyte Gisburn, Scott Speedster Gravel 10 i Merida Silex 200.
![]()
![]()
![]()