Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

15 lipca 2019

NR 32 (Lipiec 2019)

Look 795 Blade RS Disc Ultegra Di2

0 144

Wrażenia z jazdy

Rower nie jest tak krótki, jak mogłoby się wydawać, a rozmiar M przeznaczony jest dla kolarzy o wzroście powyżej 175 cm. Pozycja jest niska, ale także zwarta, co sprawia, że nie jest to rower tylko na płaskie i łatwe technicznie trasy. Równie dobrze spisuje się na podjazdach, bo siedzi się wyraźnie z przodu i pozycja przy podjeżdżaniu jest bardzo naturalna, a geometria zachęca do wstawania z siodła i podkręcania tempa. Look jest bardzo zwinny – i to nie tylko w porównaniu z innymi rowerami aero. Precyzyjnie się prowadzi, co znacznie zwiększa jego wszechstronność. Jest przewidywalny przy wysokich prędkościach również wtedy, gdy przyjdzie nam zjeżdżać z alpejskich przełęczy. Świetnie działające hamulce tarczowe i bardzo nowoczesne podejście do opon (szerokie i bezdętkowe) dają poczucie bezpieczeństwa nawet w ciasnych wirażach. Jednak przesunięcie pozycji do przodu wymuszone przez duży kąt rury podsiodłowej ma też negatywną implikację – odciąża tylne koło. Tym łatwiej je zablokować i wpaść w poślizg podczas mocnego hamowania, szczególnie na zjazdach. Warto podkreślić, że testowaliśmy rower w ustawieniu offsetu sztycy +27 mm do tyłu, tendencja ta pogłębi się po przestawieniu offsetu do przodu i zbliżeniu siodełka do kierownicy.
 

  1. Widelec i rama są zgodne z systemem Mavic Speed Release Ready, a koła są wyposażone w dedykowane mu osie. Patent przeznaczony jest specjalnie do rowerów szosowych z hamulcami tarczowymi, a w zamyśle twórców ma przyspieszać wymianę koła, bo nie trzeba wyjmować osi z piasty. Cztery obroty wystarczą, aby gwintowana końcówka wykręciła się z lewej goleni – i już można wyjąć koło dzięki temu, że prawy hak jest otwarty. W trakcie wymiany ośka nie wypadnie, ponieważ specjalny zatrzask trzyma ją w piaście. Na stronie firmy Mavic można zobaczyć film prezentujący, jak działa to rozwiązanie, a według testów przeprowadzonych przez producenta oś SpeedRelease przyspiesza wymianę koła o siedem sekund względem wkręcanej standardowo.
  2. Aerodynamiczna kierownica to zawsze ryzykowne rozwiązanie, bo jej geometria może nie przypasować użytkownikowi. Jednak tę z modelu Look polubiłem, szczególnie ze względu na wygodne oparcie dla dłoni, jakie daje wypłaszczenie na zgięciu, ale odpowiadała mi też wielkość i profilowanie „skrzydła”. Tuż przy mostku znajdują się wąskie pierścienie o standardowej średnicy 31,8 mm, pozwalające zamocować uchwyt do komputera treningowego (widoczny na zdjęciu), służą jednak również do zamocowania specjalnych wysięgników aerodynamicznych. Dla tych, którzy planują wykorzystanie roweru wyłącznie do jazdy na czas, Look oferuje także specjalnie zaprojektowany do tego modelu, kompletny kokpit aerodynamiczny. Na zdjęciach widać również, że w rowerze w wersji z hamulcami tarczowymi i napędem Di2 praktycznie wszystkie przewody są niewidoczne i nie zaburzają aerodynamiki roweru. W wersji z hamulcami szczękowymi nie wygląda to już tak dobrze i przewody do hamulców są poprowadzone częściowo poza strukturą ramy.
  3. Mechanizm blokujący sztycę jest wbudowany w profil rury podsiodłowej, a śruba zacisku została dyskretnie umieszczona na jego tylnej ściance. Karbonowy wspornik ma aerodynamiczny profil typu Kammtail. Z tyłu znajdują się gniazda pozwalające na zamocowanie wyposażenia dodatkowego – koszyka z bidonem czy pojemnika wykorzystywanego w triathlonie, które dzięki temu znajdą się w cieniu aerodynamicznym kolarza.


Obiektywnie rzecz biorąc, rower jest dość ciężki, a większość nadwagi skupia się tam, gdzie nie powinna – czyli w kołach. I właśnie wysoka masa rotacyjna jest przyczyną ospałości w czasie sprintów czy na podjazdach. Niestety, jedynym sposobem poprawy tego stanu rzeczy jest zmiana kół. Gdy jednak wprowadzić ją na obroty, 795 połyka przestrzeń jak odrzutowiec, niewiarygodnie łatwo utrzymując prędkość. 

Blade RS okazał się zaskakująco wygodny. W pewny stopniu jest to zasługa elastomerowych podkładek użytych w jarzmie siodła. Jednak w głównej mierze komfort jazdy poprawiają szerokie opony, ponieważ już przy ciśnieniu 6 barów pozwalają na efektywną jazdę, bardzo skutecznie tłumiąc drgania i nierówności.


Geometria 29 200 zł | FHU Poręba, www.porebarowery.pl
 

Rozmiary: XS, S, M (rozmiar testowany), L, XL; * podana wartość nie uwzględnia 30 mm podkładek; 
** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

Blade RS charakteryzuje się bardzo stromą podsiodłówką, co daje wrażenie, że rower jest krótki. Blade ma znacznie krótszą górną rurę niż inne modele serii Look, jednak z drugiej strony jej długość jest porównywalna z innymi rowerami aero w tym rozmiarze. Jarzmo wspornika siodła jest obracalne, dzięki czemu offset można zmieniać między wartościami +27 mm a –6 mm. Dzięki temu realny kąt podsiodłowy może mieć jeszcze wyższą wartość niż podana powyżej (w naszych pomiarach podajemy wartość kąta podsiodłowego nieuwzględniającą wartości offsetu). Dostępna jest też druga wersja jarzma, z jeszcze większym offsetem: +54 mm lub –33 mm. Pozwala on uzyskać kąt podsiodłowy o wartości 78,4°, czyli porównywalny z rowerami triathlonowymi. Pozostając przy dopasowaniu, Look oferuje do tego modelu także paletę mostków o długości od 80 do 130 mm, co znacznie ułatwia ustawienie prawidłowej pozycji, zarówno do jazdy szosowej ze startu wspólnego, jak i ściśle czasowej TT.


Rama jest bardzo sztywna. Look uzyskał jeden z najlepszych wyników nie tylko w klasie, ale w ogóle w historii naszych pomiarów, a to oznacza, że transfer mocy napędzania jest wzorcowy. O sztywności widelca nie można już tego napisać, uzyskany wynik jest trochę gorszy niż średnia dla klasy. Nie zauważyliśmy, żeby miało to negatywny wpływ na precyzję sterowania rowerem, jednak podczas siłowych podjazdów na stojąco słychać irytujące ocieranie tarczy o klocki. O sztywności kół można powiedzieć, że mieści się w średni...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy