Ustawianie zawieszenia

Porady

O tym, jaki wpływ na pracę zawieszenia ma cały układ kinematyczny, pisałem w bB#8/2020, natomiast ten artykuł będzie poświęcony przybliżeniu zagadnień dynamicznych. Przedstawię Wam także mały poradnik, jak ustawić zawieszenie w rowerze, by działało ono jak najlepiej.

 

Współcześnie jakość pracy, użyte materiały czy technologie wykorzystane w systemach amortyzacji rowerów nie odbiegają już znacząco od zaawansowanych układów zawieszenia samochodów rajdowych czy wyścigowych. Cudownie! Ale ma to też swoje złe strony, bo bardzo zaawansowane systemy nie zawsze są przyjazne w użytkowaniu dla przeciętnego zjadacza chleba. Komplikacje w ustawieniach powodują, że znaczna część użytkowników nie jest w stanie wykrzesać z amortyzacji w swoim rowerze pełni potencjału.
Główną funkcją zawieszenia jest poprawa komfortu, zwiększenie stabilności oraz trakcji pojazdu. Żeby tak się stało, zawieszenie trzeba odpowiednio wyregulować i zestroić.

 

W skład typowego zawieszenia tylnego koła wchodzi element nazywany damperem, składający się z tłumika hydraulicznego i sprężyny. Funkcję sprężyny może pełnić zarówno metalowa sprężyna zwojowa, jak i komora pneumatyczna. Sprężyna przejmuje na siebie obciążenia, a tłumik decyduje o prędkości uginania się i prostowania zawieszenia. Jest niezbędny, bo utrzymanie przyczepności wymaga wyhamowania prędkości przyziemiania i odbijania się od gruntu, gdyż zawieszenie rowerowe to nie podskakująca piłka. W niektórych bardzo zaawansowanych systemach tłumik pozwala nawet osobno regulować tempo szybkich i wolnych ugięć oraz szybkich i wolnych wyprostów. I to już zabawa dla zaawansowanych.


 

1. „Na goleni tłoczyska są nałożone oringi. Ustalając SAG, zsuwa się go na równo z uszczelką, a po zajęciu miejsca na rowerze mierzy, o ile się od niej oddalił i dzieli przez całkowity skok danego amortyzatora (widelca).” Warto też wiedzieć, czy zawieszenie wykorzystuje w czasie jazdy pełen skok. W tym przypadku poziom czerwonego o-ringu wskazuje, że do końca skoku zostało dobrych kilka centymetrów.

 

 


Damper stanowi ostatnie ogniwo w zespole wahaczy i krzywek przekazujących siły z podskakującego na wybojach tylnego koła.

Przednie zawieszenie to najczęściej teleskopowy amortyzator, w którym znajduje się sprężyna (może być pneumatyczna lub zwojowa) i hydrauliczny tłumik. Na wstępie musimy jednak dodać, że perfekcyjne ustawienie działania roweru jest czasochłonne i trudne do tego stopnia, że zawodowcy coraz częściej korzystają z telemetrycznych układów pomiarowych.

 

Sytuację kom...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!

Przypisy