Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady

5 maja 2022

NR 58 (Kwiecień 2022)

Specialized MTB Academy – zakręt

0 723

Specialized MTB Academy wystartowała od organizacji kilku obozów rowerowych, które z czasem przerodziły się w profesjonalne szkolenia, zagraniczne wyprawy i całoroczny klub rowerowy.

 

POLECAMY

Jak mówią: Zaczynaliśmy, testując nasze ćwiczenia na sobie. Z czasem, gdy nabraliśmy doświadczenia, opracowaliśmy autorską metodykę, którą rozwijamy z sezonu na sezon. Na naszych szkoleniach i wyjazdach od zawsze staramy się przekazać rowerową zajawkę w możliwie atrakcyjnej pigułce. Nie sprzedajemy szkoleń, od kilkunastu lat wspólnie z uczestnikami tworzymy niezwykłe wspomnienia. My obserwujemy ich dokonania od wielu lat, parokrotnie braliśmy udział w szkoleniach, dlatego postanowiliśmy przybliżyć kilka zagadnień poprawiających jakość techniki jazdy przy ich pomocy. W każdym odcinku oprócz opisu poprawnych technik znajdą się ćwiczenia pozwalające metodycznie pracować nad rozwojem pozytywnych zachowań. Cykl zaczynamy od podstaw.

 

Zakręty (otwarte)

Skręcanie to jedna z najważniejszych umiejętności rowerzysty. Zakręty są (jak motocykle) wszędzie. Otwarte łuki, zabudowane bandy, zakręty w trawersie – opanowanie odpowiedniej techniki sprawi, że identyfikacja rodzaju wirażu nie będzie miała żadnego znaczenia, bo dzięki podstawom nawet najtrudniejszy, najbardziej technicznie trudny zakręt da się przejechać tak, by sprawiał nam frajdę. Kluczem do sukcesu jest aktywna praca ciałem i rowerem. Przy skręcaniu nie należy się spinać, a zachować stabilną pozycję, która umożliwi balansowanie ciałem i rowerem. Omówiona poniżej pozycja sprawdza się przede wszystkim w przypadku zakrętów otwartych (bez band), ale jej opanowanie ułatwi wypracowanie umiejętności wykorzystywanych na bandach i najróżniejszych wirażach.

 

Pozycja

  • Głowa (i wzrok) – zwrócona w kierunku wyjazdu z zakrętu.
  • Dłonie – ułożone jak najszerzej na kierownicy. Palce wskazujące na klamkach hamulcowych, reszta mocno trzyma kierownicę.
  • Łokcie – rozstawione szeroko, jak w pozycji podstawowej, zwróć uwagę na to, by zawsze były skierowane na zewnątrz.
  • Barki – skierowane w stronę skrętu.
  • Plecy – nie garb się, tułów „podąża” za barkami i ustawia się „do skrętu”.
  • Biodra – wychylone na zewnętrzną stronę skrętu – skręcając w prawo, środek ciężkości przenosimy na lewą stronę roweru.
  • Kolana – rozstawione na szerokość bioder, nie ściskaj ramy. Kolana powinny pracować symetrycznie na boki, tak, aby podczas skrętu żadne z nich nie znajdowało się nad ramą.
  • Staw skokowy – stopa zewnętrzna opuszczona, aby jeszcze mocniej dociążyć rower i zyskać dodatkową przyczepność. (Na dobrze wyprofilowanych bandach, przy większej prędkości, stopy ustawiamy w poziomie).

 

Ćwiczenia wstępne

Przechylanie roweru na boki w staniu – stań na płaskim odcinku drogi lub na placu, trzymając rower między nogami. Rozłóż stopy na szerokość barków, tak by mieć miejsce na manipulowanie rowerem. Chwyć za kierownicę, a...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy