Dołącz do czytelników
Brak wyników

Siodło Cadex Boost

Artykuł | 26 września 2021 | NR 53
0 46

Realna masa 143 g. Spektakularne karbonowe pręty unoszące podstawę, jak w hamaku i nowoczesny kształt – krótki, szeroki, z kanałem wzdłuż środka – szosowe siodło Cadex Boost wpisuje się w prawie wszystkie najnowsze trendy. Wiele najlżejszych siodeł popularnych marek jest o około 20% cięższych. Oczywiście są na rynku modele ważące nawet poniżej 100 g, 
ale najczęściej to eksperymentalne konstrukcje z gołego karbonu bez poszycia. Cadex Boost jest przy swojej ultraniskiej wadze nadspodziewanie mięsiste. Jak to zrobili?
 

stosowaCena:
1149 zł, Masa: 143 g
Giant Polska, www.cadex-cycling.pl
 

POLECAMY


Cadex to odrodzona dwa lata temu ekskluzywna marka Gianta, w której jeden z największych producentów na świecie wprowadza w stylu start-upu wszystkie nowinki technologiczne,  możliwe w akcesoriach rowerowych bez pragmatyzmu cechującego produkty wielkoseryjne Tajwańczyków. W konstrukcji siodeł Boost połączyli rozwiązania ergonomiczne wprowadzone w 2016 roku w serii Giant Connect SLR i SL z nowym i bardzo ekskluzywnym carbonowym stelażem. Siodło występuje w jednym rozmiarze – 149 mm. Nie ma też na razie wersji damskiej. Giant nie uznaje podziału na szerokości – mówią, że projektują tak, że każdy może nieco przesunąć siodło do przodu lub tyłu, żeby znaleźć swoją szerokość na tej samej ramce. Wynika to z oryginalnego modelu ergonomicznego Dynamic Cycling Fit opracowanego przy ruchomym obciążeniu – argumentują, że na rowerze siedzi się inaczej niż np. na stołku. Kości kulszowe i krocze są cały czas w ruchu i statyczny model nie daje dobrej reprezentacji potrzeb. Model ergonomiczny Cadex obejmuje unikalne rozwiązanie Particle Flow – koncepcja została wprowadzona przez Gianta w 2016 roku. Tam, gdzie trafiają kości kulszowe, pod cienką pianką, znajdują się kieszonki z plastikowymi mikrogranulkami. Ich zadaniem jest równomierne rozłożenie ciężaru na większej powierzchni, niż jest to możliwe w przypadku samej pianki, która ugina się bardziej punktowo. Mówiąc obrazowo, chodzi o efekt siedzenia na miałkim piasku zamiast na karimacie.
Radykalne pręty i rama siodła Boost zostały opracowane specjalnie dla marki Cadex. „Wykuto” je z karbonu, ale nie typowego dla ram czy nawet sztyc i kierownic prepregu (układanych warstwowo karbonowych formatek nasączonych żywicą). W marketingowej hiperboli Cadex chwali się zastosowaniem technologii AFCT – Advanced Forged Composite Technology, która pewnie zupełnie przypadkowo brzmi jak anagram FACT – jednego z głównych „węglowych” akronimów Specialized. Przy okazji – „boost” to oznaczenie odświeżonych linii siodeł Selle Italia – Cadex stąpa po cienkiej linii… Wracając do kucia – oczywiście nikt niczego nie kuje, bo karbonu tak się nie obrabia. Chodzi o zastosowanie wysokociśnieniowych i wysokotemperaturowych form, w których masa z włóknami karbonowymi jest wtryskiwana jak metal. Takie rozwiązanie, stosowane również w lotnictwie, F1 i przemyśle kosmicznym oraz przez niektórych innych producentów komponentów rowerowych, bo umożliwia osiągnięcie skomplikowanych kształtów, których nie dałoby się wykonać „tradycyjnymi” metodami pracy z karbonem. Pręty mają typowy dla tej klasy siodeł przekrój 7×9 mm i zakres regulacji – 60 mm. Cadex chwali się, że przesuwając ich połączenie z ramką maksymalnie do tyłu, podpiera ciężar z dala od bezpośredniego obciążenia – absolutnie zgoda, ale nie jest to cecha różnicująca. Wiele innych siodeł ma taką konstrukcję. Z tyłu, od spodu ramki, na środku umieszczono minimalistyczne gniazdo UniClip, do którego można podpiąć akcesoria Giant – lampki, uchwyty na bidon w stylu Tri, torebki lub nawet błotniczek. Całość jest bardzo precyzyjnie sklejona i nie ma najmniejszych wątpliwości, że to produkt premium.
Siodło Boost ma nieco podgięty tył i ścięty nosek, czym utrudnia intuicyjny fitting. W instrukcji dla sklepów Giant radzi, żeby wysokość i poziomowanie siodeł ustawiać od punktu, w którym osiągają szerokość 80 mm. Poszycie jest dość śliskie, więc jest to kluczowe, żeby nie poprawiać się co chwilę podczas jazdy. P...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy