Dołącz do czytelników
Brak wyników

shimano XTR M9100

Artykuł | 10 marca 2019 | NR 23
146

 

Wrażenia z jazdy

Od premiery nowego XTRa czasu minęło niewiele, a napisano o nim całe poematy. Mało kto miał jednak okazję w rzeczywistości sprawdzić nowy osprzęt w boju. Głównym powodem jest fakt, że jeszcze miesiąc temu istniało zaledwie 25 kompletnych grup. Policzmy, jeden ma Jolka, drugi Van der Poel, trzeci Fluckiger... Wreszcie i my dostąpiliśmy zaszczytu. Nie spodziewaliśmy się rewolucji, bo z katalogów jasno wynikało, że Shimano nie jest zainteresowane nokautem, ale raczej zwycięstwem na punkty. SRAM Eagle o podobnej ilości i zakresie przełożeń jest już z nami kilka dobrych lat i każdy z testerów bikeBoardu ma już wyrobioną opinię na temat napędów 1x. Szkoda gadać, zaawansowani w MTB raczej do przednich przerzutek nie wrócą. Tę batalię Shimano przegrało. Wprowadzenie jedenastorzędowej kasety o zakresie 11-46 niewiele zmienia w dziedzinie najbardziej prestiżowych napędów dla zawodowców, jest co najwyżej ciekawym kompromisem dla tych, którzy osprzęt kupują za ciężko zarobione grosiwo, nie boją się mocno pracować także na podjazdach i nie walczą o ułamki sekund. 

12-rzędowy napęd Shimano różni się kasetą „+1 ząb” na największej zębatce, co pozwala uzyskać zakres przełożeń większy, czyli 510%. Marketingowo… bomba! Kaseta robi wrażenie. Techniczne szczegóły opisywaliśmy we wcześniejszym numerze, ale możemy potwierdzić lekkość porównywalną do XX1. Zamiast jednego kawałka stali rzeźbionego przez XX+1 godzin użyto znanych już wcześniej rozwiązań z nitowanymi do pająków trybami z różnych metali. W warunkach testowych nie można mówić o nowej jakości. Działa dokładnie tak jak przyzwyczailiśmy się do działania XTRa. Precyzyjnie i szybko. Nadzwyczajna miękkość zmian, o której wspominali sponsorowani przez Shimano zawodnicy, wynika w naszej ocenie z tego, że większość z nich przesiadła się ostatnio z twardo działającego napędu SRAM, na którym ścigali się wcześniej. W XTRze, zarówno przy dużym obciążeniu jak i przy spokojnej jeździe, łańcuch płynnie przechodzi pomiędzy trybami. My najwięcej uwagi poświęciliśmy redukcji przełożeń na dużych trybach. Fakt, że kaseta XTR ma mniejszy skok pomiędzy najmocniejszymi przełożeniami to poważna przewaga Japończyków. Na stromych podjazdach przejście między sześcioma zębami jest bardziej naturalne. Dla mocnych zawodników, SRAM przy przejściu z 42 na 50 sprawia wrażenie chwytania się ostatniej deski ratunku i powoduje duży spadek prędkości. 

Stopniowanie przełożeń w kasetach MTB 12-rz. 

XTR M9100
10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45 z.
10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51 z.

SRAM Eagle
10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42-50 z.

Leonardi
9-11-13-15-17-20-23-27-31-35-40-46 
9-11-13-15-17-20-23-27-31-35-41-48

Sun Race
11-13-15-17-19-21-24-28-32-36-42-50


Nowa dwunastka potrzebowała nowego fundamentu. Można ją zamontować tylko na nowo zaprojektowanym bębenku pozwalającym użyć kasety z trybem 10 z. W piastach XTRa charakteryzuje się bezszelestną pracą. Shimano przekonuje nas, że dzięki temu można skoncentrować się na dźwiękach natury i nic nie rozprasza radości z jazdy. Kupiłem to i spodobała mi się taka cicha jazda, to zupełnie coś nowego i innego.

Test wykazał też konieczność montowania dzwonka, ale nie tylko z tego powodu inni testerzy zgłosili zdanie odrębne: musi być głośno, musi tykać! No to mamy remis. Istotne w działaniu i warte odnotowania jest bardzo gęste zazębianie się bębenka. 7,6° pomiędzy kolejnymi zazębieniami jest naprawdę bardzo dobrze zauważalne i w porównaniu do standardowych 10° lepiej wspomaga w sprintach i na technicznie trudnych podjazdach. 

O przerzutce powiemy tylko tyle, że działa. Jej prawdziwą wartość można poznać dopiero w trudnych warunkach: błoto, glina, latające kamienie i patyki. W niemal sterylnych warunkach w jakich testowaliśmy XTRa nie mamy do niej żadnych negatywnych uwag, a i nie wyróżnia się niczym nadzwyczajnym w stosunku do konkurencji czy też starszych modeli XTRa.

Spodobała nam się za to nowa manetka. Wreszcie można odpowiednio wyregulować jej położenie względem klamki hamulca i dłoni, ponieważ pozwala na drobną rotację. Ergonomia manetki Shimano XTR jest obecnie nieosiągalna dla konk...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy