Dołącz do czytelników
Brak wyników

Testy , Specjalne

26 czerwca 2019

Pośredni rozmiar: konwersja roweru 26” na koła 650b, czyli 27,5”

0 103

Do naszego latającego laboratorium w postaci leciwego Santacruza Heckler postanowiliśmy zamontować koła w nowym, głośnym rozmiarze 650b.

Testowe koła nie są siostrzanymi egzemplarzami. W wersji 26” mieliśmy do czynienia z kołami XTR Trail obleczonymi w opony Conti Mountain King 2,4.

Zestaw 650b na piastach Novatec i obręczach ZTR na oponach Kenda Nevegal 27,5”x2,1”. Koła różnią się wielkością profili obręczy i masą poszczególnych elementów , jednak udało się nam tak pokierować budową k ół 650b, że tylko przednie (XTR) jest lżejsze o 100 g , tylne pod względem masy są zgoła identyczne.

Średnica zewnętrzna standardowych kół 26” zamontowanych dotychczas w tym rowerze wynosi 680 mm. Nowe koła są wyższe o 20 mm, zatem wstawienie ich do latającego laboratorium nie było oczywistym zwycięstwem. Ostatecznie przekonaliśmy się o tym dopiero po wstawieniu gotowych kół do roweru, spuszczając powietrze z pneumatyków i w pełni kompresując zawiechę. Pod podkową widelca Fox 32 pozostaje 12 mm, czyli mniej więcej tyle, ile pod podkowami Rock Shoxów w dedykowanym oponom rozmiarze. Ponieważ całkowicie przygięty wahacz pozostawiał jeszcze więcej miejsca na oponę, przystąpiliśmy do jazd. W pierwszej chwili trudno powiedzieć, czy jedzie się na rowerze o większych kołach (27,5”). Różnica po przesiadce z 26” na 29” jest zdecydowanie bardziej oczywista. Rower na mniejszych (26”) kołach sprawia wrażenie, że łatwiej, a zatem szybciej, podjeżdża. Pomiary nie potwierdzają tej subiektywnej oceny. Domyślamy się, że może wynikać to z minimalnie bardziej miękkiego przełożenia.

Przyczepność

Droga hamowania na mniejszych kołach jest dłuższa, a zachowanie się roweru bardziej chaotyczne . Na suchych nawierzchniach różnice w przyczepności są dyskretne. Ale wraz ze zwiększaniem się wilgotności, różnica na korzyść większego koła staje się coraz bardziej zauważalna. W błocie jest dobitna.

Różnice w objętości opony oraz w kształcie bieżnika były na tyle nieduże, że na potrzeby tego porównania pozwalamy je sobie pominąć. Zakładamy , że największą różnicę w generowanej przyczepności kreuje bowiem wielkość styku opony o większej średnicy. Należy jednak z wielką starannością dobierać ciśnienie. Test pokazał, że to samo ciśnienie w jednym rozmiarze k ół jest dobre, a w drugim zdecydowanie zbyt duże. My w kołach 27,5” proponujemy 15-20% niższe.

Czy jedzie gładziej?

Rower na większych kołach rzeczywiście gładziej pokonuje nierówności. Znacznie łatwiej pokonać kamieniste odcinki, dużo łatwiej przejeżdża się przez małe przeszkody i mniej podskakuje. Rower na koła...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy