Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rower 2020

10 września 2019

NR 34 (Wrzesień 2019)

Merida eOne-Sixty

0 85

Podstawową zmianą w stosunku do poprzedniej wersji jest zastosowanie carbonowego przedniego trójkąta ramy wraz ze zintegrowaną baterią. Merida jest bardzo dumna z tego rozwiązania i podkreśla, że głównym problemem, jakiemu muszą sprostać projektanci przy integracji baterii z ramą, jest ogromna, sięgająca 70% utrata sztywności. Dlatego zdecydowano się zrezygnować z aluminium i zastosować włókno węglowe, które w tym kształcie wykazuje większą sztywność bez niepożądanego przyrostu masy. Równie ważną cechą jest swoboda, jaką daje kompozyt węglowy w procesie projektowania. Rezultatem ścisłej współpracy z Shimano jest w pełni zintegrowana z ramą bateria BT-E8035 o pojemności 504 Wh. 

Jednym z priorytetów dla konstruktorów było również zredukowanie hałasu generowanego przez napęd do minimum. Dlatego wszystkie punkty styku baterii z ramą pokryte są warstwą gumy (sama  bateria przytwierdzona jest do ramy za pośrednictwem czterech śrub, które można odkręcić czteromilimetrowym imbusem ukrytym w ośce tylnego koła). Również pokrywa baterii w dolnej rurze wykonana jest z dwuwarstwowego tworzywa sztucznego – twardsza warstwa wewnętrzna zapewnia jej pożądaną sztywność i wytrzymałość, a warstwa zewnętrzna jest miękka, aby minimalizować niepożądane dźwięki. Kolejnym elementem wpływającym na redukcję hałasu jest rozbudowany protektor rurki łańcuchowej. Inspirowany kształtem ogona smoka, pokrywa praktycznie cały profil rury, nie tylko z góry, ale także z dołu i od wewnątrz, bardzo skutecznie chroniąc ją przed uderzeniami łańcucha. Tylne, w całości aluminiowe zawieszenie zostało bez zmian przeniesione z dotychczasowej wersji. Okazało się na tyle dobrą i niezawodną konstrukcją, że Merida bez wahania zdecydowała się na jego zastosowanie w nowym modelu, również ze względu na dostęp do części zamiennych. Patrząc na rower od przodu, uwagę przyciąga rozbudowana główka ramy z otworami wentylacyjnymi. Merida nazywa ten patent Thermo Gate i podkreśla, że carbon nie jest dobrym przewodnikiem ciepła, aby więc zapewnić właściwą temperaturę pracy baterii, wloty działają jak kominy, wypuszczając ciepłe powietrze, na przykład podczas postoju roweru w słońcu. Merida nie ukrywa, że projektując ich kształt, inspirowała się formami znanymi z Ferrari Testarossa czy skrzelami BMW wersji M. Wloty pełnią również funkcję portów do wewnętrznego prowadzenia linek. Konstrukcyjne aspekty integracji baterii wymusiły zastosowanie prostej dolnej rury – aby zapobiec uderzeniu korony widelca o ramę, wprowadzono ogranicznik skrętu. Zdecydowano się na proste, w pełni mechaniczne rozwiązanie: ogranicznik skrętu przytwierdzony jest do rury sterowej i znajduje się wewnątrz główki ramy. Gdy skręt kierownicy przekroczy wartość krytyczną, na swojej drodze natrafia na gumowy odbojnik. Na wszelki wypadek dodano również gumowy protektor na dolnej rurze, który chroni przed kontaktem korony widelca z ramą, gdyby blokada zawiodła. Merida zdecydowała się na miks kół 29” i 27,5”. Większe, szerokie na 2,5” koło z przodu pomaga przetaczać się przez przeszkody. Mniejszy, ale szerszy tył (2,6”) ma zapewniać trakcję i zwiększać komfort jazdy. Tylne koło 27,5” pozwoliło zachować długość tylnych widełek, co z kolei ma wpływ na zwrotność. Przednie koło toczy się na nowej oponie Maxxisa Assegai 3C, tył to popularny Maxxis Minion DHR II. Obie opony występują w wersji EXO+, czyli ze wzmocnieniem ścianki bocznej dostosowanym do wyższej masy rowerów elektrycznych. 
 

 

  1. Sterownik trybów pracy silnika Shimano SW-7000 pozwala na zastosowanie manetki sztycy Shimano SL-MT800 mocowanej pod kierownicą. 
  2. Główka ramy z otworami wentylacyjnymi Thermo Gate.
  3. Gniazdo ładowania baterii jest łatwo dostępne i zabezpieczone gumową zaślepką.
  4. Wewnętrznie prowadzone pancerze są utrzymywane na miejscu przez mocowanie koszyka bidonu. Bateria mocowana jest śrubami, które odkręca się kluczem imbusowym 4 mm ukrytym w tylnej osi piasty. Tym samym kluczem aktywuje się baterie, która po sześciu miesiącach nieużywania przechodzi w stan uśpienia.
  5. Osłona baterii wykonana z dwóch rodzajów tworzywa sztucznego skutecznie wycisza rower podczas jazdy.

Wrażenia z jazdy

Podczas prezentacji firmy Merida testowaliśmy dwa modele eOne-Sixty: topowy 10k, wyceniony na 9700 euro, wyposażony w nowy dwunastorzędowy napęd i hamulce Shimano XTR, węglowe koła DT Swiss Spline HXC 1200 i zawieszenie Fox 36 Factory, oraz znajdujący się pośrodku gamy model 8000, znacznie bardziej przyjazny dla portfela. Wyposażono go w napęd Shimano XT, hamulce SLX i zawieszenie: Marzocchi Z1 i damper Rock Shox Super Deluxe Select+. W obu modelach rowerzystę wspomaga ten sam silnik Shimano STEPS E8000 zasilany baterią 504 Wh. Z tym że w zestawie z topowym modelem 10k otrzymujemy zapasową baterię i plecak Evoc FR Trail e-Ride 20l dostosowany do jej transportu.

Alpy Chiemgawskie, w których to testowaliśmy najnowsze rowery Meri...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy