Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

30 marca 2021

NR 47 (Marzec 2021)

KTM X-STRADA 730FIT

271

Wrażenia z jazdy

Od kilku sezonów mamy boom na rowery gravelowe. Mimo że dla wielu osób gravelówki są rozwiązaniem ciekawym, to odstrasza je kierownica typu baranek, używanie klamkomanetek i nie zawsze komfortowa pozycja. Nie każdy szuka roweru do gnania przez szutrowe drogi, przemierzania ultramaratonów albo wycieczek od świtu do zmierzchu. Jednak zawsze istnieje grupa klientów stawiających wymagania wymykające się temu co jest oczywiste. Bo po co komuś niby gravel z prostą kierownicą?

POLECAMY

 

 

Przeczytaj też test KTM X-Strada 20

 

 


Pamiętam, gdy kilka lat temu rozmawiałem ze znajomym o rowerze do codziennej jazdy, do pracy czy na wycieczkę z rodziną. Próbował mnie przekonywać, że gravelówka będzie super. Ale jakoś nie wyobrażałem sobie fotelika dla dziecka w gravelówce albo przeskakiwania krawężników i omijania samochodów na rowerze z barankiem. Zapewne nie każdy widzi w tym problem, ale gdy jesteś przyzwyczajony do trzymania prostej lub prawie prostej rury, to myślisz o baranku z pewnymi oporami. 


Żeby zadowolić taką grupę odbiorców, trzeba wypracować jakiś kompromis. KTM zderzył ze sobą gravelówkę i coś, co teraz producenci nazywają rowerem fitnessowym. Na szczęście nie wyszedł z tego przystanek autobusowy, a całkiem udane połączenie zapewniające wszechstronność, komfort oraz pierwiastek sportowy. Gravel, ale z prostą rurą do trzymania i klamkami od hamulców, do jakich przyzwyczajeni są posiadacze np. rowerów MTB.
 

  1. Karbonowy widelec nie tylko dobrze rozprasza wibrację, lecz także ewidentnie dodaje stylu. Posiada otwory do łatwego montażu błotników. Wpuszczenie przewodu hamulcowego do widelca na pewno poprawia estetykę.
  2. Finezyjnie wpasowany zacisk hamulca i – jak w przypadku widelca – przewód chowany wewnątrz ramy. Tylny trójkąt również otwory do zamontowania błotników oraz bagażnika. 
  3. Wygięta kierownica wraz z ergonomicznymi chwytami daje możliwość idealnego dopasowania kierownicy do naszych preferencji, zwłaszcza osobom mniej doświadczonym z bardziej sportowymi kierownicami. 

 

Pozycja na rowerze jest wygodna, ale bardziej sportowa niż na rowerach fitnessowych. W KTM-ie kierownica jest dość nisko, za to krótka górna rura ramy nie zmusza nas do mocnego pochylania. Ma to oczywiście przełożenie na aerodynamikę, utrzymanie wyższej prędkości lub jazda pod wiatr szybko pokazuje ujemne skutki tego kompromisu. 
Na początku dziwi nieco kształt kierownicy podgiętej w poziomie, jednak w połączeniu z ergonomicznymi chwytami daje dobre podparcie na dłuższych dystansach. 

 


Przednie koło wciśnięto w carbonowy widelec. Jak to w gravelówce, więc nie ma żadnego amortyzatora i dobrze. Sztywny widelec nie zapewni amortyzacji, ale jest lekki, a karbon skutecznie rozprasza przenoszone na kierownicę wibracje małej amplitudy. Niewielką amortyzację zapewniają za to opony Schwalbe G-One Bite. W zależności o tego, czy czeka nas więcej jazdy w terenie, czy po asfalcie, możemy dostosować ciśnienie i sprawić, by rower był nieco szybszy lub bardziej komfortowy. Same opony świetnie toczą się po twardych drogach. Na szutrze mają dobrą przyczepność, ale tylko wtedy, gdy jest sucho. Gęsto rozmieszczone klocki niestety nie sprawdzają się w błocie i opona się ślizga. Zarówno obręcze, jak i opony przystosowane są do wyciągnięcia dętek i jazdy bez tych zbędnych elementów. Niewątpliwą zaletą modelu dla osób szukających roweru uniwersalnego jest możliwość prostego zamocowania bagażnika czy choćby błotników.

 


Spoglądając na wykresy porównawcze, miejcie na uwadze to, że z braku w naszej bazie rowerów mocno zbliżonych koncepcyjnie do KTM-a, porównujemy X-Stradę do rowerów typowo gravelowych innych marek.
 

 

Rozmiary: XS/49, S/52 (rozmiar testowany), M/55, L/57, XL/59 cm; * mostek na -/+, podana wartość nie uwzględnia 15 mm podkładek;** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

 

Zrównoważona. Nie mamy tu ani przesadnego komfortu, ani zbyt sportowego zacięcia. Porównując rower do rowerów typu fitness, widać niżej umieszczoną kierownicę. Z drugiej strony, prosta kierownica nie wymusza niskiego chwytu i mocno pochylonej sylwetki. Kąt podsiodłówki jest tradycyjny i w tym rozmiarze ramy wynosi dokładnie 74,8°.

 

 

Badanie laboratoryjne sztywności na naszym stole tortur wypadło bardzo dobrze. KTM jest wyraźnie powyżej średniej, co przekłada się na świetną reakcję roweru, zwłaszcza przy gwałtownym przyspieszaniu. Rower nie jest za to przesadnie twardy. Dość filigranowe górne rurki tylnego trójkąta nie amortyzują jak damper, ale nie czujemy kręgosłupem każdego kamyczka, po jakim przejeżdżamy. Krótka główka ramy i tym samym długi widelec powodują (w porównaniu do innych modeli) wynik z ostatnią pozycją.

 

 

Osprzęt

Rama: aluminium 6...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy