Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady , Regulacje i naprawy , Warsztat , Przerzutki

29 czerwca 2019

Korby typu Compact

0 165

 

Od późnej jesieni testuję szosową grupę 105 firmy Shimano. Ale na okoliczność tego testu dostaliśmy aż trzy różne zestawy korbowe i to poważnie wpłynęło na jego przebieg. Podpis: „Zawodnicy także wykorzystują korby kompaktowe. Najczęściej w okresie zimowym i wczesnowiosennym przy trenowaniu formy bazowej. Kompakt wybitnie pomaga w wyrabianiu nawyku jazdy z wysoką kadencją. Jednak potem zamieniam go na korbę klasyczną, aby trenować siłę. Kompakty pojawiają się także w rowerach zawodowców, ale tylko na najtrudniejszych - wysokogórskich etapach. Ponieważ korby te nie pozwalają rozpędzić roweru do prędkości ponad 70 km/h, nie są stosowane na płaskich etapach kończących się szybkimi fi niszami. Zwyczajnie brakuje wtedy prędkości na zwycięski sprint do mety. Natomiast nikt z zawodników nie stosuje korb z trzema tarczami. Z naszego punktu widzenia są bez sensu.

Nie dają żadnych dodatkowych, przydatnych przełożeń, a komplikują obsługę roweru i przydają masy”. Konrad Korzeniowski - ściga się na szosie od 27 lat, rocznie szosówką przejeżdża 9000 km Jak każdy produkt ze średniej półki, tak i 105 ma być używana przez aktywnych i wymagających pasjonatów „szosy”. Została stworzona, aby przejeżdżać wiele tysięcy kilometrów, być trwałą i sprawną. W naszych sklepach pojawia się w rowerach od ok. 5 tysięcy, o których trudno powiedzieć „popularne”. Cała grupa pomyślana jest tak, żeby być jak najbardziej uniwersalną. Oprócz trzech korb (każda o czterech długościach ramion) do wyboru są dwie długości tylnych przerzutek, cztery przerzutki przednie oraz cztery najpopularniejsze rozstawy kaset. O dwóch wersjach kolorystycznych nawet nie wspomnę. Jest więc z czego wybierać. My chcemy Wam pomóc przy optymalnym połączeniu zestawu korbowego i kasety. Wygląd Do testów otrzymaliśmy 105 w wersji o nazwie Slate Black. Slate to łupek, czyli skała o ciemnoszarym kolorze i charakterystycznym grafitowym połysku. Japończykom udało się to oddać w wykończeniu każdego z komponentów. Grupa wygląda prestiżowo, na czarnym tle wybijają się białe napisy, a szyku i lekkości dodaje srebrny pasek na dużej zębatce korby. Mechanizmy korbowe One są clou tego testu. Dzięki tym trzem korbom i trzem kasetom mogliśmy w praktyce sprawdzić rożne kombinacje napędów, które możecie zastosować w rowerach szosowych. Wszystkie trzy korby wykonane są w technologii Hollowtech II, a ich ramiona mają długość 172,5 mm. FC-5600 to klasyczna korba szosowa z dwiema zębatkami 53/39. Po angielsku takie korby nazywane są Double, a ja w dalszej części tekstu będę je nazywał „klasycznymi”. Oprócz testowanego zestawienia, klasyki dostępne są także z zębatkami: 52/39 i 50/39. Drugą z korb jest model FC-5650, czyli „kompakt” (Compact) z zębatkami 50/34. Trzecia to korba FC-5603 z trzema (Triple) zębatkami 50/39/30, którą nazywamy „górską”. Zębatki nie są wymienne pomiędzy poszczególnymi modelami korb 105 i przy wymianie trzeba dokładnie wiedzieć, co kupić. Wszystkie trzy korby cechuje bardzo duża sztywność, a współpraca łańcucha z zębatkami jest bez zarzutu.

Dobór przełożeń

Aby przedstawić konkretną liczbą przełożenie rowerowe, stosujemy współczynnik będący wynikiem dzielenia ilości zębów zębatki korbowej przez ilość zębów zębatki kasety. Dzięki temu możemy porównać rożne zestawienia korb z kasetami. Zatem która korba dla kogo? Myśląc o przełożeniach roweru szosowego domyślnie przyjmujemy, że będzie on miał klasyczną korbę z zębatkami 53/39 lub 52/39. Takie korby występują najczęściej w rowerach sprzedawanych w sklepach. Ale czy faktycznie najlepiej spełniają oczekiwania? Naszym zdaniem NIE! Korby takie wymagają dobrego wytrenowania, czyli dużej siły, a najlepiej sprawdzają się w rowerach zawodniczych lub w zupełnie płaskim terenie. A już szczególnie, gdy zostaną połączone z kasetami 11-21 lub 11-23. Aby także zwykły użytkownik mógł korzystać z roweru na podjazdach, menedżerowie produktu wprowadzają kasety 11-25 lub wręcz 12-27. W pierwszym przypadku zyskujemy tylko jedno łatwiejsze przełożenie, które nadal często nie jest wystarczające na pofalowanych trasach. W drugim tracimy tak ważne w szosówce ciasne zestopniowanie kasety i „zyskujemy” sporo na niechcianej masie. A co mówią suche liczby? Korba klasyczna 53/39 + kaseta 11-21. Przełożenie najszybsze ma współczynnik 4,82. Pamiętajcie, że w praktyce oznacza to napędzanie roweru przy prędkości 60-70 km/h! Jak często Wam się to zdarza? Natomiast przełożenie najwolniejsze (1,86) będzie wymagało wielkiej siły w nogach już w niewielkich górkach. Gdy zastosujemy kasetę 11-23 ulga w trudnym terenie wzrośnie raptem do współczynnika 1,7, a z kasetą 11-25 najlżejsze przełożenie ma współczynnik 1,56. Dopiero ten ostatni jest akceptowalny dla średnio wytrenowanego kolarza w pagórkowatym terenie. Z kasetą 12-27 najszybsze przełożenie to 4,42, a najwolniejsze 1,44. Zapamiętajcie dla dalszych porównań te dwie liczby! Co daje w szosówce korba górska? Duży zakres przełożeń? 3x10 to 30, ale tak naprawdę to niedublujących się i możliwych do osiągnięcia przełożeń jest 17. To tylko o 2-3 więcej niż dają korby dwutarczowe. Taka korba najczęściej jest łączona z kasetami 12-25 lub 12-27. Niby mogłyby być inne, ale menedżerowie wychodzą z założenia, że gdy ktoś szuka roweru z korbą górską, to potrzebuje wszelkich ułatwień. Najwolniejsze przełożenie (30 na 27) ma współczynnik 1,11. To już prawie „młynek” z górskiego roweru, który ma ok. 0,70. Takie przełożenie przydaje się tylko na wielkich wyprawach no i bardzo słabym nowicjuszom. Natomiast zastosowanie korby górskiej ma kilka poważnych wad. Bardzo zauważalny jest wzrost masy, gdyż więcej waży sama korba, trzeba zastosować tylną przerzutkę z długim wózkiem oraz specjalną i bardziej rozbudowaną przerzutkę przednią. Zmiany te pociągają konieczność zastosowania dłuższego łańcucha. W zależ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy