Dołącz do czytelników
Brak wyników

bB info ekwipunek

10 marca 2019

NR 23 (Sierpień 2018)

Ceramic Speed
1% do doskonałości

0 1648

Optymalny napęd w rowerze miałby 14 rzędów, jedną przerzutkę i łańcuch z uszczelnianymi ogniwami. Nie, w przyszłym roku jeszcze nie będzie rowerów z takim osprzętem. Ale wyraźnie przeczuwamy poważną rewolucję w dziedzinie stosowanych części transmitujących siłę kolarza.

Po pierwsze pojawiają się całkiem nowe i dobrze zapowiadające się koncepcje odejścia od łańcuchów ale z zachowaniem wydajności najbardziej efektywnego systemu transmisji. Liczba czternaście nie bierze się znikąd. Napęd 2x11 oferuje skok przełożeń o wielkościach, które pozwalają zmieniać biegi bez wyczuwalnej zmiany częstotliwości pedałowania. Wprowadzenie napędów Eagle 1x12 na pewien czas zakłóciło status quo. To skłoniło innych graczy do prób poszerzenia szczeliny. W poniższym materiale pokazujemy gdzie szukać zamienników. Ale ponieważ nie tylko SRAM może poszczycić się kasetą z 12 trybami postanowiliśmy przetestować dwie pozostałe grupy – Campagnolo i XTR. Sir Bradley Wiggins może śmiać się z pojęcia „marginal gains” (marginalnych korzyści lub mikro usprawnień), ale niewielu zaprzeczy, że metoda innego uszlachconego za sukcesy Brytyjczyka Sir Dave Brailsforda, który w 2002 roku został szefem British Cycling przyniosła efekty. Zatem zanim roześmiejesz się na myśl, że można poprawić efektywność napędu o jeden procent pomyśl, że detale, jak szkolenie z mycia rąk i pomalowanie podłogi ciężarówki serwisowej Teamu Sky na biało żeby było widać kiedy ją umyć, to elementy które umożliwiły totalną dominację brytyjskiego zespołu. Rower jest najbardziej efektywnym pojazdem wymyślonym przez człowieka, ale choć jego efektywność w wykorzystaniu mocy znacznie przewyższa wszelkie inne pojazdy nie jest idealna. Ideałem byłaby po osiągnięciu 100%.

Opublikowany w 2013 roku przez ASME International Mechanical Engineering Congress and Exposition artykuł Elizabeth A. Casteel i Marka Archibalda pod tytułem A Study on the Efficiency of Bicycle Hub Gears przedstawił badania wykazujące różnice w efektywności różnych napędów rowerowych. Naukowcy stwierdzili, że efektywność piasty Shimano Alfine wynosi od 90,4% do 96,6%, Rohloff Speed Hub od 95,8% do 99,5%, piasty Sturmey Archer od 84,6% do 99,8%. Efektywność łańcuchowego...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!

Przypisy