Dołącz do czytelników
Brak wyników

Centrowanie koła

Artykuł | 27 czerwca 2019 |
172

Optymalnie jest centrować na specjalnej centrownicy, ale licząc się z osiągnięciem mniejszej dokładności można też posłużyć się widelcem przednim lub tylnym. W komfortowej sytuacji są posiadacze hamulców felgowych. Klocki hamulców szczękowych mogą odgrywać rolę czujników centrownicy.

  1. Z obręczy zdjąć oponę, dętkę i opaskę. Prowizoryczne prostowanie koła w przypadku braku centrownicy. Przykładowo, żeby przybliżyć obręcz do prawego klocka (czujnika) należy w/g instrukcji naprężać szprychy osadzone w prawym kołnierzu piasty, luzując te po lewej
  2. Sprawdzić czy czubki szprych schowane są poniżej zewnętrznej ścianki obręczy.
  3. Jeśli szprychy wystają powyżej zewnętrznej ścianki obręczy należy je nieco spiłować lub zamienić na krótsze.
  4. Sprawdzić palcami naprężenie szprych. Uwaga, szprychy w tylnym kole od strony bębenka wolnobiegu są naprężone znacznie mocniej niż po przeciwnej.
  5. Z grubsza wyrównać naprężenie wyraźnie luźnych szprych, nie naprężać ich!
  6. Centrowanie to proces, w którym należy stopniowo kształtować obręcz, nie wolno koncentrować się tylko na jednym miejscu czy wyobleniu.
  7. Ustawić czujniki centrownicy tak, żeby mimo nieregularności koło obracało się, lekko ocierając w miejscach deformacji.
  8. Zlikwidować bicie w pionie kolejno naprężając szprychy zamocowane przy ocierającym miejscu. Naprężać trzeba symetrycznie szprychy osadzone w piaście po lewej i prawej stronie. Jednorazowo nyple mogą być przekręcane o ćwierć obrotu.
  9. Równocześnie o ćwierć obrotu nypla parami luzować szprychy po przeciwnej stronie obręczy.
  10. ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy