Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aktualności 2019

10 marca 2019

NR 23 (Sierpień 2018)

Campagnolo Record 2x12

0 593

Jakiś czas temu Włosi, jako ostatni wielki gracz i raczej bez przekonania, wprowadzili na rynek hamulce tarczowe do rowerów szosowych. Jednak w kwietniu zaskoczyli cały kolarski świat wprowadzając jako pierwsi napęd 2x12. Z pewnością jest to przełomowe wydarzenie, po którym Campagnolo może patrzyć na konkurentów z góry. Krótko po premierze udało się nam przetestować ekskluzywny napęd Record. Dostępny będzie jeszcze Super Record. Przede wszystkim zachwycił nas bardzo nowoczesny wygląd – Włosi wiedzą jak zrobić świetnie wyglądające komponenty, a ponieważ większość elementów wykonano z carbonu robią piorunujące wrażenie. Wykończenie pasmami jednokierunkowych włókien czynią każdy egzemplarz unikalnym. Klamkomanetki Ergopower są dość drobne a ich górna część jest zakrzywiona do wewnątrz, co zapewnia ergonomiczny chwyt dla kciuka. Naszym zdaniem nie mają pod tym względem konkurencji. Dźwignie hamulcowe są wyraźnie zakrzywione, dzięki czemu w dolnym chwycie klamki są blisko kierownicy i nawet osoby o małych dłoniach nie będą miały problemów z kontrolą prędkości. Także w tej dziedzinie trudno im o godnego rywala. Zmiana biegów na mniejsze zębatki następuje po naciśnięciu charakterystycznego dla marki cyngla umieszczonego po wewnętrznej stronie. Jest on łatwo dostępny zarówno w dolnym jak i górnym chwycie. 

POLECAMY

W naszym rowerze testowym zamontowany był zestaw z kompaktową korbą (można jeszcze wybrać wersję 52/36 i 53/39 z.) i kasetą 11/32 z., dostępna jest również kaseta 11/29 z. Zmiana przełożeń na kasecie na szybsze biegi następuje błyskawicznie i to bez względu na to czy pedałujemy spokojnie czy finiszujemy do mety. Co istotne, cyngiel umożliwia jednoczesną zmianę aż o pięć przełożeń. I za każdym razem łańcuch idealnie trafia na swoje miejsce. Redukcja na mocniejsze biegi jest minimalnie mniej precyzyjna, a zmiana następuje przez popchnięcie do wewnątrz dźwigni umieszczonej pod klamką. Jednocześnie możemy zredukować aż o cztery przełożenia. Nie zdarzyło się, żeby łańcuch wskoczył na niewłaściwy bieg, jednak trzeba przyzwyczaić się do dość miękkiego działania. Przednia przerzutka działa perfekcyjnie – zmienia przełożenia bez zająknięcia nawet pod dużym obciążeniem. Do dyspozycji jest międzybieg, ale nawet nie korzystając z niego łańcuch na skrajnych przekosach nie ociera o prowadnicę. Słychać jednak głośną pracę łańcucha na dwóch największych trybach kasety, wyczulonym na hałasy będzie to przeszkadzać. Jednak tylna przerzutka jest bardzo czuła na jakiekolwiek zmiany naciągu linki i niełatwo perfekcyjnie ją wyregulować.

Warto wiedzieć, że Campagnolo zdecydowało się na ruch, który docenią miłośnicy marki. Kaseta 12 wchodzi na jedenastkowy bębenek! Wymagało to zwężenia wszystkich elementów napędu łańcucha, trybów i koronek. Być może to było powodem, że świetnie przygotowany i wyregulowany napęd od czasu do czasu cyknął sobie znienacka. 

Dodanie jednego przełożenia sprawiło iż zmiana biegów stała się bardziej płynna i nie powoduje utraty kadencji. Nawet na tak dużej kasecie jak testowana aż siedem koronek różni się tylko o 1 ząb. A dzięki dużemu zakresowi można dłużej jechać na blacie – co jest bardziej efektywne. Dzięki temu nawet mniej wytrenowani kolarze mogą z powodzeniem stosować półkompaktowe korby. Zawodowcy podobno najczęściej korzystają z kasety 11 – 29 z. 

Podsumowanie 

To żadna rewolucja, ale usprawnienie znaczące, bo zwiększa użyteczność całego napędu. Konkurencja ma kasety o podobnych zakresach, ale dodanie jednego biegu znacznie poprawia dystrybucję mocy.

Redukcja przełożeń wywołuje tylko naturalną zmianę kadencji, co w konsekwencji wpływa na uzyskiwane prędkości oraz lepszy rozkład sił. Dodatkowo mam wrażenie, że nowy napęd działa lepiej niż poprzednie generacje. Mankamenty takie jak cykanie łańcucha od czasu do czasu czy konieczność częstej regulacji mi nie przeszkadzają i zaczynam przekonywać się do Campy, bo grupa...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy