Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek , Otwarty dostęp

12 lipca 2021

NR 51 (Lipiec 2021)

Buty grave? Love!

71

Temat pozornie idiotyczny jak siodełka specjalnie do twentyninerów. Pozornie, ponieważ graveling łączy w sobie i jazdę szosową, i terenową, i do każdego z tych zastosowań musi mierzyć się z przeciwstawnymi cechami. Żeby odnaleźć optymalne obuwie, należałoby wyjść od tego, czym jest graveling? Ale czy tak wszechstronną dyscyplinę można wpasować w jakąkolwiek definicję?

Skoro się nie da, to może zdefiniujmy potrzeby. Potrzebna jest sztywna podeszwa i sposób zapięcia wspomagający bezstratne przekazanie energii na korbę. Świadczyć o tym może materiał i konstrukcja. Podeszwa powinna być na tyle sztywna, żeby bezpośrednio przekazywać energię z pedałowania i na tyle elastyczna, żeby dało się maszerować kilometrami. Laminat węglowy/carbonowy zapewnia największą sztywność do masy. Niekiedy producenci wyrażają to za pomocą indeksu sztywności (w nawiasie podajemy maksymalną sztywność butów z kolekcji). Zapięcie powinno uwzględniać to, że po przepoceniu i nagrzaniu cholewka się poszerza. Dlatego powinno umożliwiać dopięcie buta w czasie jazdy. Z drugiej strony, zmęczona stopa puchnie i w czasie jazdy może się okazać konieczne pewne poluzowanie zapięcia. Cholewka musi być dobrze dopasowana do stopy użytkownika i miękka na tyle, żeby wygodnie było pedałować na długich dystansach. Wyściółka powinna być skromna, żeby szybko wysychać po przepoceniu i zmoczeniu stóp w strumieniu. Buty muszą być lekkie i mieć na cholewce ochraniacze zapewniające trwałość podczas chodzenia i tym mocniejsze, im cięższe szlaki w terenie przemierza kolarz piechotą. Wyraźny protektor to duże kawały „gumy” ostro wgryzające się w podłoże, co umożliwia marsz w trudnym śliskim terenie. Ale od wielkości protektora zależy ciężar butów, a ciężkie buty pochłaniają energię w trakcie pedałowania…
W tym artykule odrzucamy buty bez gniazd zatrzasków, choć zdajemy sobie sprawę, że w trakcie wielotygodniowych ekspedycji przez Afrykę czy Azję płaskie pedały mogą mieć swoje przewagi. 

POLECAMY

Czy buty szosowe się nadadzą?

Przecież są najlżejsze i najbardziej efektywne w trakcie pedałowania. Niestety, najlżejsze wyczynowe wersje są tak delikatne i narażone na zniszczenie, że w zasadzie powinno się je zakładać dopiero po zajęciu miejsca na siodełku, tak robią zawodowcy. Szerokie bloki, mocowane na trzy śruby, znakomicie poprawiają transfer energii i są bardzo wygodne, ponieważ są wykonywane z tworzywa i nie transmitują wibracji wysokich częstotliwości na czułe stopy. Kłopot jest w tym taki, że szosowe bloki w zasadzie całkowicie uniemożliwiają chodzenie – wystają zupełnie nie tam, gdzie potrzeba, są śliskie, a w czasie spacerów szybko się ścierają. Słowem: wszystkie buty szosowe z gniazdami Delta (na trzy śruby) odpadają. Czego osobiście bardzo żałuję, bo metalowe bloki przenoszą wszystkie wibracje i stopy mogą drętwieć. Są buty szosowe, które umożliwiają montaż bloków SPD/2x4, ale żeby nadawały się do chodzenia, bloki muszą być wtulone między klocki protektora. Metalowy „obcas” na śródstopiu jest bardzo niebezpieczny w trakcie chodzenia, można się o niego potknąć lub poślizgnąć.
 

Bont Vapor G | 379 euro
Materiały i konstrukcja cholewki: Durolite i sztuczny zamsz | Podeszwa: Unidirectional carbon monocoque, Fully Heat Moldable Chassis wykorzystujący żywicę Epoxy Thermoset, wymienne ochraniacze podeszwy | Indeks sztywności: b.d. | Wkładki i ukształtowanie podeszwy: EVA thermo-moldable | Zapinanie: 2x BOA® IP1 | Mocowanie bloków: SPD | Kolory: Black/Black, Black/Red | Rozmiary: 36–50 (19) | Masa wg producenta: 310 g (jeden but w rozmiarze 42)

 

fi’zi:k Terra X5 | 159 euro
Materiały i konstrukcja cholewki: Laser Perforated Microtex | Podeszwa: wtryskiwany Carbon/TPU | Indeks sztywności: b.d. | Wkładki i ukształtowanie podeszwy: fi’zi:k Cycling | Zapinanie: BOA® L6 B 
i pasek z rzepem | Mocowanie bloków: SPD | Kolory: Black/Black, Black/Red, Dark Blue / Brick Red, Grey / Yellow Fluo, Military Green / Tangy Green | Rozmiary: 36, 37–47 i 48 (23) | Masa wg producenta: 288 g (jeden but w rozmiarze 42).

 

fi’zi:k Terra Powerstrap X4 | 149 euro
Materiały i konstrukcja cholewki: Laser Perforated Microtex | Podeszwa: nylon | Indeks sztywności: 6 na 10 | Wkładki i ukształtowanie podeszwy: fi’zi:k Cycling | Zapinanie: dwa paski Powerstrap | Mocowanie bloków: SPD | Kolory: Black/Black, Anthracite / Grape, Mud / Caramel, Light Grey | Rozmiary: 36–48 (23) | Masa wg producenta: 292 g (jeden but w rozmia­rze 42)

 

Giro Privateer Lace | 630 zł
Materiały i konstrukcja cholewki: Mikrofibra wzmacniana gumą na palcach | Podeszwa: wtryskiwany nylon, płyta z włókna szklanego | Indeks sztywności: b.d. | Wkładki i ukształtowanie podeszwy: Wtryskiwana pianka EVA | Zapinanie: Sznurowadła | Mocowanie bloków: SPD | Kolory: Black/Black, Anthracite / Grape, Mud / Caramel, Light Grey | Rozmiary: 39–50 (12) | Masa wg producenta: 355 g (jeden but w rozmiarze 42).

 

Mavic Cosmic BOA SPD | 130 euro
Materiały i konstrukcja cholewki: Mikrofibra | Podeszwa: Energy Carbon Comp włókno szklane i carbon | Indeks sztywności: 80 | Wkładki i ukształtowanie podeszwy: Ortholite | Zapinanie: BOA® | Mocowanie bloków: SPD | Kolory: Black | Rozmiary: 38–48 2/3 (20) | Masa wg producenta: 270 g (jeden but w rozmiarze 42).

 

Northwave Rockster | 700 zł
Materiały i konstrukcja cholewki: Perforowana mikrofibra EU wzmacniana na palcach i pięcie TPU | Podeszwa: Carbon XCTenso z nylonu pokryta TPU | Indeks sztywności: 10 | Wkładki i ukształtowanie podeszwy: Perforowana pianka EVA | Zapinanie: Sznurowadła | Mocowanie bloków: SPD | Kolory: White | Rozmiary: 39–50 (12) | Masa wg producenta: 335 g (jeden but w rozmiarze 44).

Czy buty MTB się nadadzą?

Oczywiście! Wyboru należy dokonywać wśród butów z gniazdami do bloków na dwie śruby, ale ponieważ dla lepszej regulacji mają aż dwa rzędy otworów, czasami mówi się na nie „2x4”. Ale zdecydowanie powszechniejsza nazwa to SPD – Shimano wprowadziło ten standard wieki temu. Pod żadnym pozorem nie wolno tego mylić z szosowymi blokami SPD SL.

Czy istnieją prawdziwe buty gravelove?

Tak. Podobnie zresztą jak Yeti, jednorożce i siodełka specjalnie dla rowerów na kołach 29”. Mówiąc poważnie, buty gravelove to najczęściej bardziej „zrelaksowane” modele MTB, a najbardziej ambitne firmy obuwnicze modyfikują buty MTB, żeby były lżejsze. Ale najczęściej modyfikacja dotyczy to wprowadzenia „ekologicznej” kolorystyki. Dlatego jeśli nie chcesz dać się wpuścić marketingowi w trąbę, załóż, że ponieważ jazda gravelowa najczęściej trwa dłużej i odbywa się w łatwiejszym terenie, a przebiega w znacznie bardziej odprężającym tempie, kupując buty MTB, ale do gravela, warto wybrać taki model XC, żeby był nieco wygodniejszy od topowych, wyścigowych wersji. Może być mniej „opancerzony”, bo wystarczy, żeby sprostał zagrożeniom przy eksploatacji poza asfaltem, a niekoniecznie był przeznaczony na skalną wspinaczkę. Modele o kroju enduro są zawsze znacznie cięższe i zbudowane z myślą o odporności, a zatem dużo cięższe niż wersje XC. Szerokie pięty, owszem, ułatwiają stąpanie i przydają stabilności, ale są też proporcjonalnie cięższe niż wąskie piętki w ściganckim obuwiu XC.
Kołki są doskonałe w błocie i nie przeszkadzają w czasie jazdy, dopiero w terenie skalnym są niebezpiecznie śliskie i przeszkadzają w marszu. Ponieważ w gravelingu częściej brnie się przez błoto, niż wspina po skałach, warto zwrócić uwagę na możliwość wkręcenia kołków przełajowych. Protektor w butach gravelowych nie musi być dramatycznie wyeksponowany. Lepiej szukać drobnych, skromnych bieżników, niewystających zbytnio nad podeszwę. Jednak ekspozycja węglowej podeszwy nie jest wskazana ze względu na małą odporność powierzchni węglowej na otarcia.
 

Shimano XC5 | 399 zł
Materiały i konstrukcja cholewki: Perforowana syntetyczna skóra | Podeszwa: wzmacniana carbonem, protektor Michelin | Indeks sztywności: 7 na 11 | Wkładki i ukształtowanie podeszwy: b.d. | Zapinanie: Sznurowadła i Mini Power Strap | Mocowanie bloków: SPD | Kolory: Gray/Orange, Black, Green Camo | Rozmiary: 39–50 (12) | Masa wg producenta: 301 g (jeden but w rozmiarze 42).

 

Specialized S-Works Recon | 1949 zł
Materiały i konstrukcja cholewki: Siatka Dynema i TPU | Podeszwa: XC FACT carbon | Indeks sztywności: 13 (13) | Wkładki i ukształtowanie podeszwy: Body Geometry Form...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy