Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady , Regulacje i naprawy , Warsztat , Linia łańcucha

26 czerwca 2019

Ustawienie linii łańcucha: ważne 5 mm

0 152

 

Chodzi o to, żeby na najczęściej używanych przełożeniach łańcuch biegł na wprost, bez wygięć na boki. To, jak ustawić linię łańcucha, zależy nie tylko od rodzaju roweru, ale i stylu pedałowania. Choć jej ustawienie polecamy zrobić w dobrym warsztacie, to dla jasności i zrozumienia z mechanikiem polecamy problem poznać i, choćby teoretycznie, przećwiczyć.

Prawidłowe ustawienie korby napędowej względem kasety umożliwia łańcuchowi najbardziej elastyczną i efektywną pracę na wszystkich biegach. Dzięki właściwemu „wycentrowaniu” tych części napędu, łańcuch będzie pracował cicho, wolniej się zużywał, a co najważniejsze, pozwoli na szybką i niezawodną zmianę biegów. Żeby wyznaczyć linię łańcucha, trzeba porównać odległość środkowej koronki suportu (MTB) od osi symetrii ramy z dystansem od osi symetrii do środka kasety. 

Kiedy przednia linia łańcucha rożni się wymiarem od tylnej o więcej niż 5 mm pojawiają się następujące objawy: przy prawidłowo wyregulowanej przerzutce przedniej (wysokość, kąt obrotu, śrubki regulacyjne, naciąg linki) podczas zmiany biegu ze średniej na najmniejsza koronkę korby łańcuch jest zrzucany na ramę. Albo przy silnym obciążeniu (np. bardzo stromy podjazd na twardym biegu) lub wysokiej kadencji (bardzo szybkim pedałowaniu) łańcuch samoczynnie spada ze średniej na najmniejszą koronkę korby. Albo też łańcuch jest zrzucany z dolnego kółeczka przerzutki tylnej, zarówno na zewnątrz, jak i do wewnątrz (a kółeczko nie jest zużyte, hak ramy nie jest skrzywiony, łańcuch w dobrym stanie technicznym). 

Najczęściej złą linię łańcucha poznać można po bardzo głośnej jego pracy na niektórych przełożeniach, mimo tego, że łańcuch jest kompatybilny z koronkami korby, a kaseta i łańcuch nie wskazują nadmiernego zużycia. Innym powodem może być to, że pomimo prawidłowej regulacji przerzutki przedniej, łańcuch nie jest w stanie utrzymać się na największej koronce korby. I na koniec jeszcze objaw spędzający sen z powiek regulującym przerzutki. 

Zdarza się, że mimo prawidłowej regulacji, właściwej pojemności napędu i dobrego stanu technicznego przerzutki i łańcucha, przednia przerzutka nie jest w stanie wrzucić łańcucha na największą koronkę. Linia łańcucha musi jeszcze uwzględniać dwa aspekty: odległość koronek od ramy powinna być jak najmniejsza, ale umożliwiająca swobodne obracanie się oraz możliwość pracy przedniej przerzutki. 

Gruba rura podsiodłowa i linia łańcucha bardzo zbliżona do osi symetrii może uniemożliwiać zrzucanie łańcucha na najmniejsza koronkę suportu. Przed przystąpieniem do pomiaru należy też upewnić się, że geometria ramy jest nienaruszona! Ze względu na małe tolerancje zachęcam do użycia suwmiarki, najlepiej elektronicznej. Do zmierzenia wymiaru „D” potrzebny będzie też szczelinomierz.

Regulacja linii łańcucha

LLT praktycznie nie podlega regulacji. Modyfi kacjom może podlegać LLP. Korby mocowane na tzw. „kwadrat” można wyregulować poprzez zmianę długości ośki suportu. Jest to najbardziej powszechny i uniwersalny sposób. Ponieważ większość suportów od roku 1995 jest symetryczna, zadanie jest ułatwione. Chcąc zwiększyć LLP o np. 3 mm, musimy zastosować wkład suportu z osią dłuższą o 6 mm od obecnego (np. 113 mm, zamiast 107 mm). Ta sama zasada obowiązuje przy zmniejs...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy