Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

31 maja 2019

NR 30 (Maj 2019)

Trek Madone SLR 9 Disc eTap

0 122

DEMON PRĘDKOŚCI Z NIEOKIEŁZNANYM TEMPERAMENTEM.

Wrażenia z jazdy

To jedna z najbardziej gorących maszyn w kolarskim środowisku. Zawiera wszystko to, co najlepsze w stajni firm Trek i Bontrager. Włókno węglowe OCLV serii 700, nowy aerodynamiczny kokpit, system IsoSpeed, nową geometrię H1.5, topowe komponenty Bontrager oraz największą nowość, czyli napęd SRAM AXS. Jednak te wszystkie błyskotki schodzą na drugi plan, ponieważ największe wrażenie robi rama z ogromnymi przekrojami rur i bardzo estetycznymi połączeniami wszystkich elementów. Jednak przed zakupem trzeba zwrócić dużą uwagę na dobór odpowiedniego rozmiaru. Zastosowana sztyca w rozmiarze ramy 56 jest krótka (dopiero od wielkości 58 jest dłuższa) i ma mały zakres regulacji – jedynie 60 mm, przez co spora część zawodników, zwłaszcza tych z długimi nogami, będzie musiała dokupić dłuższą podsiodłówkę lub zdecydować się na większy rozmiar. W praktyce nowa geometria H1.5, dostępna wyłącznie w wersji SLR, jest mniej agresywna od poprzedniej H1. Mimo że jest to zwieńczenie wiedzy i technologii firmy Trek w rowerze ultrawyścigowym, to pozycja będzie odpowiednia nawet dla amatorów. Jest dość wyciągnięta, ale niezbyt niska, co sprawia, że rower jest wygodny nawet podczas długich dystansów. To demon prędkości i na płaskim terenie pokazuje swój temperament dopiero powyżej 35 km/h. Niebywale lekko się rozpędza, a wysokie stożki w kołach bardzo dźwięcznie szumią. Jednym może to przeszkadzać, ale dla fanatyków kolarstwa będzie symfonią dla uszu. Wiatr czołowy nie stanowi wielkiej przeszkody dla Madone SLR – niezwykle gładka rama oraz koła o wysokim profilu tną powietrze niczym perfekcyjnie wykuta katana. To właśnie dzięki temu na płaskim i pod wiatr można budować przewagę i bez wątpienia to idealna broń do ucieczek. Nawet rozpędzony peleton może mieć kłopoty, by dopaść odpowiednio mocnego zawodnika. Ogromna powierzchnia boczna roweru sprawia, że trzeba być czujnym, by utrzymać zadany tor jazdy. Przeżyłem to na własnej skórze, kiedy podczas bardzo wietrznej pogody na krętym zjeździe, wyjeżdżając zza zabudowań, nieomal zostałem zepchnięty z drogi. Uratowała mnie szybka reakcja i ogromna moc hamulców. Podczas nagłych sprintów czuć, że rama pracuje. Nie można powiedzieć, że jest wiotka, ale przy generowanej przez amatora mocy chwilowej 1200–1300 W nie wszystko idzie w napędzanie. Na podjazdach mimo dość niskiej masy lekko nie jest, ponieważ środek ciężkości jest przesunięty nieznacznie do tyłu. Spory offset sztycy sprawia, że dość trudno jest utrzymać wysoką kadencję, a pozycja na stromych wzniesieniach nie jest naturalna. Wygodę znajdą silni zawodnicy, czyli ci, którzy wolą przepychać z niższą kadencją, tacy zazwyczaj walczą o zwycięstwo w klasykach czy czasówkach. Na zjazdach rower nie jest zwinny mimo dużej wartości kąta główki – dzieje się tak ze względu na efekt żyroskopowy wywołany przez stożkowe koła oraz niezbyt niską pozycję. Jednak dzięki temu Trek jest niebywale stabilny. Systemy IsoSpeed zarówno w główce, jak i węźle podsiodłowym wyraźnie wpływają na poprawę komfortu. Tym bardziej że z tyłu system ten jest regulowany. Różnica między skrajnymi nastawami IsoSpeed jest wyczuwalna, więc najlepiej jeździć na „miękko”, bowiem różnica w sztywności jest taka sama.
 

1. W tym modelu Trek zrezygnował ze zintegrowanego kokpitu. Bez wątpienia taka jest aktualna tendencja w rowerach aero. Nie ma to jednak wpływu na aerodynamikę, ponieważ wszystkie kable są idealnie schowane. Naszym zdaniem, największą zaletą kokpitu jest możliwość doboru szerokości kierownicy i długości mostka, co przy fittingu jest bezcenne.
 

1


2. W testowanym modelu zainstalowano bezprzewodowy napęd 2x12 SRAM AXS. Zmiany biegów są twarde, a odgłosy metaliczne – trochę nie pasuje to do bardzo cichych rowerów szosowych. Wizualnie tylna przerzutka jest bardzo duża i masywna. Jednak ergonomia i łatwość obsługi napędu jest porażająco lepsza od konkurencji. Więcej o wrażeniach z jazdy z AXS przeczytacie na kolejnych stronach. 
 

2


3. W ramie SLR zastosowano system regulowany IsoSpeed – do tej pory spotykany tylko w modelu Domane typu endurance. Co ciekawe, długi suwak służący do regulacji umieszczono poniżej górnej rury tylnego trójkąta, dzięki czemu jest niemal niewidoczny. Różnica między skrajnymi nastawami jest wyczuwalna, ale istotne jest to, że nawet w najtwardszym ustawieniu rama dobrze tłumi drgania.
 

3

 
GEOMETRIA 51 599 zł | Trek Bikes, www.trekbikes.com
 

Rozmiary: 50, 52, 54, 56 (rozmiar testowany), 58 cm; * mostek na -/+, podana wartość nie uwzględnia 40 mm podkładek;
** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy
 

Nawet jeśli maksymalnie obniżymy kokpit, to i tak wartość kąta pleców nie będzie radykalna. Ale dzięki temu nie jest to tylko rower dla profesjonalistów, a przy najwyższych nastawach można poczuć się jak na maszynie typu endurance. Jeśli chodzi o zasięg, to jest on klasyczny. Zaprojektowane wymiary sprawiają, że nie trzeba się zmuszać do przeraźliwie niskiej pozycji aero. Wartość kąta główki jest spora nawet jak na wyścigowy rower – po to, by był jak najbardziej zwinny.


SZTYWNOŚCI
 

To zdecydowanie największy mankament testowanej maszyny. W teście oceniającym napędzanie rower wypadł wyraźnie słabiej od konkurencji. Różnica jest na tyle duża, że czuć ją również podczas jady. Na pocieszenie warto dodać, że zarówno Look, jak i Specialized są bardzo sztywnymi rowerami jak na konstrukcje aero. Taki stan rzeczy wynika z zastosowania systemów IsoSpeed oraz konieczności uzyskania przyzwoitej masy przy ogromnych przekrojach rur. Przez to ścianki w rowerze Trek są bardzo cienkie. Również widelec wraz z kokpitem są minimalnie poniżej średniej, ale tu różnica jest mała. Ma to wpływ na precyzję sterowania. Na szczęście koła są bardzo mocne. Zwłaszcza przód wypadł wyśmienicie.

Wykresy powstały na podstawie danych uzyskanych w laboratorium bikeBoard. W pomia...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy