Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aktualności 2019

16 października 2019

NR 35 (Październik 2019)

Szosą, lasem, szutrem…

0 46

Graveling wziął świat szturmem, ale doskonalenie roweru na takie warunki idzie w wielu kierunkach. Z jednej strony upraszczane są konstrukcje i doskonalona jest technologia materiałowa, co najdobitniej widać w ogumieniu. Z drugiej – pojawiają się stosunkowo skomplikowane rowery wspomagane elektrycznie. Dokąd to wszystko zmierza? Obserwujemy z zaciekawieniem.

SPECIALIZED PATHFINDER

Amerykanie z Morgan Hill zaprezentowali drugą po modelu Sawtooth oponę do gravelingu. Pathfinder charakteryzuje się gładkim paskiem bieżnika na środku opony, mającym na celu zminimalizowanie oporów toczenia. Po bokach znajdują się wypustki o diamentowym kształcie, które odpowiadają za trakcję na szutrach i podczas jazdy w przechyle. Oplot Endurant o gęstości 120 TPI wraz ze wzmocnieniem ścianki Black Belt mają minimalizować ryzyko złapania kapcia podczas jazdy po bardziej wymagających nawierzchniach. Mieszanka bieżnika wykonana jest z Griptonu. Dzięki technologii 2Bliss Ready, czyli butylowym paskom na zwijanej kevlarowej stopce, Pathfinder jest zgodny z systemem bezdętkowym. Pathfinder dostępny będzie w rozmiarach 700x38 (480 g) i 42 (540 g) oraz w rozmiarze 650bx47 (555 g). Dostępna będzie również wersja ze skinwallem, czyli brązowym paskiem bocznym. (MZ)
 


PIRELLI CINTURATO GRAVEL

Nowy model opony łączy w sobie wzór bieżnika z górskiego modelu Scorpion z wydajnością toczenia i niezawodnością opony Cinturato Velo. Konstrukcja opony opiera się na oplocie o gęstości 127 TPI, a dodatkowa warstwa tkaniny nylonowej o wysokiej wytrzymałości zabezpiecza całą powierzchnię opony przed przebiciami i rozcięciami. Zwijana aramidowa stopka jest zgodna z technologią TLR. Mieszanka SpeedGrip, z której wykonany został cały bieżnik, bazuje na tej samych składnikach, co SmartGRIP wykorzystywana w modelach Scorpion MTB. Dzięki temu zachowuje taką samą odporność na uszkodzenia oraz wysoką przyczepność chemiczną (zwaną także przyczepnością mokrą), ale jednocześnie została zmodyfikowana pod kątem lepszej efektywności toczenia zarówno na asfalcie, jak i w terenie. Podobnie jak w linii MTB, również Cinturato Gravel oferowana jest w dwóch wersjach bieżnika: H (od hard terrain) przeznaczona jest na drogi utwardzone i jej bieżnik składa się z bardzo gęsto ułożonych, niskich i płaskich klocków, z kolei M (od mixed terrain) polecana jest do jazdy w bardziej wymagającym terenie, gdyż dysponuje bardziej otwartą rzeźbą bieżnika, na którą składają się zdecydowanie wyższe klocki. 
Każda wersja dostępna jest w trzech szerokościach od 35 mm do 50 mm dla kół 700C i dodatkowo w dwóch 45 mm i 50 mm dla kół 650C. Najlżejsza wersja Gravel H 700x35C waży 410 g. 
Cinturato dostępna jest także w wersji Cross, przewidzianej do przełaju, w rozmiarze 700x33C. W tej wersji również można wybierać między dwoma wariantami bieżnika – H i M – ale każdy z nich jest zdecydowanie bardziej agresywny niż odpowiedniki w wersji gravelowej. Ceny opon zarówno Gravel, jak i Cross wahają się między 220 a 240 zł, w zależności od wariantu. 
 


ASS SAVERS

Model błotnika na przedni widelec, specjalnie graficznie dopasowany do rowerów gravelowych i przełajowych. Montowany paskami bez użycia żadnych narzędzi, zgodny z oponami w rozmiarze od 32 mm do 55 mm.
 


KROSS ESKER 6.0

Polski producent z Przasnysza w dalszym ciągu rozwija swoją linię graveli Esker. W 2020 r. wszystkie ich gravele będą wyposażone w dwurzędowe napędy, a aluminiowa rama zyskała mocowanie systemu Bento do przytwierdzenia torebki na górnej rurze ramy.
Esker 6.0 jest teraz w całości oparty na nowej szutrowej grupie Shimano GRX. Geometria pozostała bez zmian, ponieważ Kross uważa, że to sprawdzona i dobra konstrukcja. Owijka kierownicy to teraz Fizik Terra Flex, lepiej spełniająca wymogi jazdy po szutrach. Esker 6.0 z węglowym widelcem został wyceniony na 5999 zł.
 


KTM X-STRADA

Nazwa pozostała, ale rowery otrzymały zmodyfikowaną ramę. Nadal zbudowana jest z potrójnie cieniowanych rur aluminiowych, lecz ma zupełnie zmieniony tylny trójkąt, a z przodu aluminiowy widelec został zastąpiony konstrukcją z ramionami z włókna węglowego. Liczba mnoga użyta na początku to nie przypadek, ponieważ w kolekcji 2020 znalazły się aż cztery modele. Dwa z nich, oznaczone jako 710 i 720, można nazwać klasycznymi gravelami na osprzęcie Shimano GRX RX810 lub RX400, z kołami na piastach Shimano i obręczach DT Swiss 533D z oponami Schwalbe G-One 700x40C. Wyróżnia się model LFC, który oprócz wymienionego wyżej osprzętu wyposażony jest w specjalne błotniki i bagażnik, a także lampy marki Busch&Muller przeznaczone do jazdy zarówno w dzień, jak i w nocy. Dzięki temu rower jest gotowy, aby w tygodniu wozić nas do pracy, a w dni wolne zmieniać się w towarzysza włóczęgi. Ostatni w linii i zarazem najbardziej nietypowy jest damski model Glory. Oprócz typowo gravelowego osprzętu i kół, jak w modelach męskich, wyróżnia się charakterystyczną ramą z obniżonym przekrokiem, jak również bardzo nietypową jak na tę klasę rowerów kierownicę typu „jaskółka”. We wszystkich modelach X-Strada (z wyjątkiem topowej) zastosowana została bardzo szeroka konfiguracja przełożeń w połączeniu zębatek 46–30 z kasetą 11–36.  
 


RONDO RUUT ST1

Stalowy Ruut ma całkowicie nową ramę. Przeprojektowane zostały rurki tylnego trójkąta, wygięcie w kształcie litery „S” służy poprawie elastyczności widełek i ma skutkować większą ilością miejsca na oponę: w rozmiarze 700 pomieści oponę 40 mm, przy 650B – nawet 2,1”. Nowością jest także przedni widelec, który będzie dostępny tylko w modelu ST1. Nowa wersja została wyraźnie odchudzona – w parze z niższą masą idzie większa elastyczność, co ma polepszyć pochłanianie drgań. Twintip, czyli regulowane położenie ośki widelca, został gruntownie przeprojektowany i jest teraz łatwiejszy w obsłudze. Widelec zyskał też dodatkowe potrójne otwory montażowe na uchwyty anycage. W chwili pisania artykułu ceny nie były jeszcze znane.
 


SCHWALBE G-ONE ULTRABITE

Producent wzbogacił swoją kolekcję nową wersją znanej opony. Ultrabite charakteryzuje się najbardziej agresywnym bieżnikiem spośród dotychczasowy wersji i przeznaczona jest do jazdy terenowej, po mokrym podłożu, a nawet po błocie. Środkowa część bieżnika składa się ze stosunkowo niskich klocków, identycznych jak w dotychczasowej wersji Bite, jednak są one rzadziej rozstawione. Za to na bokach znalazły się zdecydowanie wyższe klocki, aby poprawić trakcję i prowadzenie w zakrętach. Z tego powodu G-One Ultrabite polecana jest jako opona kierunkowa w zestawie z G-One Bite jako napędową. W nowej oponie zastosowana została mieszanka Addix Speedgrip, która spełnia wymogi technologii tubeless easy, a oferowana jest w dwóch szerokościach: 40 mm i 50 mm. 
 


SZYTKA BEZDĘTKOWA? PRAWDZIWY CHALLENGE

Idea szytki gaśnie w obliczu bezdętkowego ogumienia, jednak warsztaty rzemieślnicze się nie poddają. Jak dowiedzieliśmy się na Eurobike, Challange będzie ręcznie szył szytki pozbawione lateksowej dętki. Szczelność ma zapewnić cieniutka warstwa lateksowej impregnacji na bawełnianej osnowie. Zysk polega nie tylko na niewielkim (prawdopodobnie) obniżeniu masy zestawu, ale na umożliwieniu łatwej naprawy w trasie. Względem szytki to całkiem nowa jakość. W razie przebicia bezdętkowej szytki można skorzystać ze znanego w MTB TR protokołu i dziurę zatkać knotem uszczelniającym! Genialne. Dzięki temu rozwiązaniu do użytku gravelistów będą nadawać się fenomenalnie ręcznie szyte, tłumiące drgania, bardzo przyczepne i lekko toczące się szytki bawełniane, które dodatkowo można naklejać na lżejsze niż konwencjonalne obręcze. W ofercie znajdą się nie tylko wyścigowe Paris Roubaix o szerokości 27 mm. Oznaczone jako „Tubeless Tu” (szytki bedętkowe) będą też Strada Bianca, w różnych szerokościach od 30 mm do 36 mm i prawdziwie wyścigowe szytki gravelowe Gravel Grinder (33 mm) oraz Almanzo (36 mm). Jednak ja w powrót szytek wierzę jeszcze mniej niż ich promotorzy, dlatego z większą nadzieją obserwuję asortyment ultralekkich opon Challange, wykonanych zgodnie z technologią HTLR (handmade tubeless ready) z bawełniana osnową impregnowana leciutkim lateksem i do tego zgodną z normami ETRTO co pozwoli założyć je na większość obręczy.  
 


ROMET ASPRE 2

Rower zbudowany na tej samej ramie i węglowym widelcu, co cieszący się dużym wzięciem w tym sezonie model Aspre 1. Pozostawione zostały również bardzo sztywne koła zaopatrzone w opony Michelin Gravel o szerokości aż 40 mm. Przewagą nowego modelu jest osprzęt w całości złożony z p...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy