Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek

10 maja 2019

NR 25 (Październik 2018)

SunRace MZ 1x12

0 153

Nie ma odwrotu. Napędy dwunastorzędowe na stałe zagościły w rowerach MTB. Wybór się poszerza i kolejną egzotyczną nowością na naszym rynku są części zgrupowane przez SunRace pod symbolem MZ – flagowe elementy napędu oferowane przez markę. Postanowiliśmy poddać analizie wszystkie podzespoły, a cały napęd sprawdzić w boju.

Kaseta MZ jest kompatybilna z wielowpustem bębenka Shimano. To kolosalna zaleta, ponieważ można założyć ją na piasty bez drogiego mechanizmu XD i w łatwy sposób usprawnić rower bez konieczności zmiany tylnego koła. W związku z tym, że kaseta SunRace ma zakres 11–50, jednoznacznie klasyfikuje ją jako konkurenta SRAM NX Eagle. Ponieważ SunRace chwali się jednak zastosowaniem wysokiej jakości materiałów, porównaliśmy go również do grupy SRAM GX Eagle.

 

Test

Po wyciągnięciu z pudełka wszystkie podzespoły wyglądają bardzo dobrze. Zwłaszcza przerzutka robi wrażenie jakością wykonania oraz nowoczesnym i charakterystycznym designem. Jednak już podczas montażu okazało się, że trudno jest przepchać linkę przez prowadnicę z kółkiem. Wlot jest duży, ale wyjście bardzo się zwęża. Ustawienie zakresu pracy przerzutki oraz naciągu linki jest łatwe, praca napędu w dużej mierze zależy jednak od ustawienia odległości kółeczka prowadzącego od największej koronki kasety przy pomocy tzw. śrubki „B”. Próżno szukać precyzyjnej instrukcji czy jakiegoś specjalnego przyrządu jak w SRAM-ie. Trzeba do tego dojść doświadczalnie. Napęd działa bardzo miękko i pod tym względem przypomina pracę jedenastorzędowych napędów Shimano, chociaż niektórzy testerzy stwierdzali, że jest jeszcze delikatniejszy. Grupa MZ działa bez wyraźnego zazębiania i metalicznych odgłosów znanych z pracy komponentów SRAM-a. Ale łańcuch przeskakuje dość wolno. SunRace przypadnie do gustu tym, którzy nie lubią charakterystyki SRAM-a. Niestety, napęd jest również dość chimeryczny. Zdarza się, że łańcuch utyka na niektórych przełożeniach. Czasem nie chce zejść na mniejsze koronki kasety, a niekiedy musiałem przeciągnąć dźwignię, żeby włączyć mocniejszy bieg. Ponieważ pancerze były nowe, a warunki pogodowe eliminowały błoto, uważamy, że mocniejsza sprężyna poprawiłaby działanie. Pozytywne jest jednocześnie to, że napęd działa praktycznie tak samo bez względu na siłę nacisku na pedały i w tym upatrujemy zalet kasety. Hamulec mający spowalniać podskakiwanie wózka ma niedostateczną siłę.

Wózek pracuje za lekko, a łańcuch obija o ramę i hałasuje. Bardzo lekko działają również dźwignie manetki. Do tego stopnia, że kilkukrotnie zdarzyło mi się popchnąć cyngiel zrzucający łańcuch na mniejsze przełożenia za daleko, tak że zablokował się w maksymalnym wychyleniu. Tu także przydałaby się mocniejsza sprężyna.

 

Podsumowanie

W porównaniu kompletnych napędów MZ wypada gorzej niż obie grupy SRAM. Grupa SunRace jest chimeryczna i mniej precyzyjna, a do tego droższa o ponad 400 zł. Winnym tej sytuacji jest ekskluzywnie wyglądająca przerzutka. Do zalet należy zaliczyć jej lekkość – 147 g mniej niż NX. Sytuacji nie poprawia skuteczna manetka, ponieważ tanich alternatyw od Shimano wciąż brak, a SRAMowskie nie pasują. Korba, tak jak i łańcuch, nie wyróżniają się na tle innych wyrobów i są wyłącznie poprawne. Jednak nie potępiamy komponentów MZ w czambuł. Kaseta z tej grupy jest najjaśniejszą gwiazdą i to nie tylko na firmamencie komponentów SRAM. W tej chwili stanowi najlepszą alternatywę pod względem działania, lekkości i fenomenalniej ceny w kategorii napędów dwunastorzędowych. Jak wykazał nasz test – jest kompatybilna z komponentami SRAM (przerzutką i manetką). Do działania amerykańskiego zestawu wprowadza nieco łagodności i działa ciszej. Biorąc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy