Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sprzęt , Testy

26 czerwca 2019

SRAM AXS

0 120

SRAM upublicznił właśnie trzy informacje. Pierwsza z nich jest od dawna spodziewanym choć niekoniecznie oczekiwanym powszechnie krokiem w rozwoju eTap. Pozostałe dwie to najgorzej strzeżone tajemnice MTB ostatnich miesięcy. Ale jeśli myślicie że są to informacje nieistotne, to mylicie się tak samo jak wszyscy malkontenci kontestujący parę lat temu rozwiązanie Eagle.

Nowe grupy AXS to przede wszystkim sterowana bezprzewodowo grupa Eagle w dwóch wersjach XX1 przeznaczona do XC oraz X01 o przeznaczeniu enduro. Pojawiła się także sterowana bezprzewodowo sztyca. Nowy będzie też RED eTap AXS. Do poprzedniego RED eTap podobny będzie jednak wyłącznie ze względu na nazwę i zastosowane do sterowania hardwarem baterie i akumulatory. 

 

AXS reklamowane jest jako technologia sterowania bezprzewodowego w MTB. Podkreślana jest także możliwość personalizacji działania i zmniejszenie komplikacji. SRAM akcentuje także że grupy górskie AXS opierają się na pryncypiach systemu Eagle z 12 rzędową kasetą o 500% zakresie przełożeń, jednak w miejsce dźwigni którą dla zmiany przełożenia trzeba "przepchnąć" pojawia się przełącznik który wystarczy dotknąć. 

 

W Eagle AXS tylna przerzutka tylko wygląda jak mechaniczna. Ma tak dobrany kształt wózka żeby łańcuch bardziej owijał się na kasecie bo górne kółeczko umieszczone jest wyżej i bardziej z przodu. Wózek jest też krótszy o 10 mm niż w mechanicznym Eaglu co poprawia precyzje zmiany biegów i zwiększa prześwit. Przerzutka wyposażona jest w Overload Clutch sprzęgło rozłączające napęd pantografu. Przeciwdziała to zniszczeniu w razie uderzenia ponieważ przerzutka poddaje się naciskom, a po jego ustąpieniu automatycznie wraca do działania. Manetka ma całkiem nową ergonomię i pozawala na dowolne programowanie działania przycisków zarówno dla redukcji, multiplikacji przełożeń ale i obsługi nowej sztycy Reverb AXS. Górny przełącznik manetki może być aktywowany skłonieniem nadgarstka bez konieczności odrywania dłoni od kierownicy. Cały system automatycznie wygasza się i po naciśnięciu manetek lub poruszeniu roweru aktywuje dla oszczędzania prądu. Skoro mowa o akumulatorach - stosowane są dokładnie te same co w w grupach eTap nowej i poprzedniej generacji. Ważą po 25g i wystarczają na 20 h jazdy ale najciekawsze że naładowanie ich do syta trwa zaledwie godzinę. Poprawiono kształt zębów koronki suportu. Nowa X-Sync2 jest bezpieczniejsza i wolniej się zużywa. Przerzutka XX1 ma carbonowy wózek i tytanowe śrubki. XX1 dla crosscountrowców łatwo zidentyfikować po tęczowej kolorystyce kasety i łańcucha pokrytych azotkiem tytanu. 

 

Nastawiona bardziej na enduro X01 ma kuty z aluminium wózek przerzutki i śrubki ze stali nierdzewnej. SRAM twierdzi że znacznie ułatwiono instalację i regulację grupy ponieważ po przykręceniu części wystarczy tylko ustawić skrajne limity przerzutki i kąt opasania łańcucha a reszta reguluje się automatycznie co czyni napędy AXS niezwykle cichymi. 
Cały system jest wodo i pyłoodporny zgodnie z normą IP69K i producent twierdzi że mycie ciśnieniowe napędu jest dopuszczalne ale nie należy przekraczać zasad z jakim obchodzi się z łożyskami w rowerze. 

Ceny 
XX1 Eagle AXS* - 2100 EUR 
/*przerzutka z baterią, manetka z obejmą, suport. łańcuch 116, kaseta XG-1299 10-50 z., ładowarka i przyrząd regulacji "śrubki B"

X01 Eagle AXS** - 2000 EUR
/**przerzutka z baterią, manetka z obejmą, suport. łańcuch 116, kaseta XG-1295 10-50 z., ładowarka i przyrząd regulacji "śrubki B"

Rev

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy