Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

10 maja 2019

NR 25 (Październik 2018)

Specialized Epic Pro czy Epic Comp Alloy

0 152

Czy droższy rower jest automatycznie lepszy?

 

  1. System Brain 2.0 został przekonstruowany i umieszczony tak blisko tylnej osi jak to tylko możliwe. Dzięki temu tył szybciej reaguje na nierówności, a całe zawieszenie jest bardziej czułe. Trzystopniowa regulacja w wyczynowym rowerze XC, jakim bez wątpienia jest Epic, to niepotrzebny zbytek. W naszej opinii z najmocniejszym wsparciem Braina jeździ się najszybciej. Wtedy rower jedzie jak hardtail, który wygładza wszystkie nierówności. Co ciekawe, ten sam zaawansowany system występuje też w podstawowym aluminiowym modelu.
  2. Nowa rama została uproszczona. Rury mają mniej gięć. Dopracowano też układ włókien i kształt formatek. To pozwoliło zwiększyć sztywność konstrukcji i znacznie zredukować masę. Linki i pancerze poprowadzono wewnątrz, w specjalnie zaprojektowanych kanałach, dzięki czemu cały system jest cichy i szczelny.
  3. W modelu Pro zastosowano amortyzator Rock Shox Sid Brain. Niebieskie pokrętło pozwala ustawić precyzyjnie moment wyzwolenia spod blokady. Czyni to automatycznie, co ułatwia jazdę w pełnym zapieku.
  4. W nowym Epicu zrezygnowano z tylnego zawiasu w okolicach tylnej osi koła, który był znakiem firmowym FSR-a. Zdecydowana większość rowerów XC innych marek wyeliminowała ten zawias wcześniej. Spec dołączył do tego grona z oporami. Ale dzięki temu Epic jest lżejszy, a charakterystyka zawieszenia jest bardziej progresywna.
  5. Znany od kilku sezonów system Autosag rozwiązał problem ustawienia tylnego zawieszenia. System jest bardzo prosty w obsłudze, wystarczy napompować damper do ok. 300 psi, następnie usiąść na rowerze i nacisnąć wentyl na tyle długo, aż skończy uciekać powietrze. Po tym zabiegu rower jest gotowy do jazdy. Zawodowcy powinni popracować nad SAG-iem dokładniej.

 

Wrażenia z jazdy

Carbonowy Epic Pro zapewnia pozycję, która nie jest ani przesadnie wyciągnięta, ani niska. Stanowi dobry kompromis pomiędzy wygodą potrzebną w turystyce a sportową efektywnością bez koncentracji na wygodzie. Kokpit usytuowany jest o 5 mm niżej niż w modelu Comp, ale różnica jest pomijalna.

Jazda w łatwym i płaskim terenie jest efektywna i – co istotne – nawet na długich dystansach nie będziemy narzekać na ból pleców. Największą zaletą tego fulla jest w naszej ocenie system Brain zastosowany zarówno w tylnym zawiasie, jak i w widelcu. Rower z pełnym zawieszeniem daje przewagę nie tylko na najtrudniejszych technicznie trasach. Bardzo często tzw. łatwe maratony wiodą dziurawymi szlakami albo przez łąki. Wymaga to albo twardego tyłka, albo ciągłej jazdy na stojąco, co w obu wypadkach jest bardzo męczące. Jednocześnie bujające zawieszenie drenuje siły pedałującego i grozi utratą efektywności. System Brain uruchamia podatność wyłącznie po najechaniu na nierówność. Można siedzieć w siodle i skupić się na mocnym pedałowaniu. Brain 2.0 jest bardziej czuły od poprzedniej wersji, w dużej mierze dzięki temu, że cały „mózg” systemu został przeniesiony jeszcze bliżej osi tylnego koła. System działa automatycznie, więc nie trzeba odrywać dłoni od gripów, co skutkuje większą precyzją sterowania. Na stromych podjazdach trzeba nieco dociążyć przód, ale nie przesuwając się do przodu, tylko przez mocniejsze ugięcie rąk. Warto zwrócić uwagę na to, jakie ustawienia stosują najlepsi zawodnicy z Teamu Specialized, jak Samuel Gaze czy Kulhavy. Obaj stosują długie mostki z dużym kątem ujemnym, by bardziej się wyciągnąć i obniżyć pozycję zwłaszcza na stromych podjazdach. Nawet jeśli podjazdy są dość długie, napęd Eagle pozwoli utrzymać najlepszy rytm. Pomaga w tym bardzo duża wartość kąta podsiodłowego. W porównaniu do konkurencji rower nie jest jednak lekki, m.in. przez to, że koła mają nadwagę sprzęt nie jest tak dynamiczny jakbyśmy chcieli. Epic Pro zdecydowanie nadrabia to efektywnością i czaruje użytkownika poczuciem jazdy na hardtailu. Na zjazdach jest dość uniwersalny, wystarczająco stabilny przy wysokich prędkościach. Dobrze spisuje się też na krętych ścieżkach. Na drobnych nierównościach, słychać charakterystyczne stuki. Pojawiają się, gdy zawieszenie się blokuje. Należy jednak zaznaczyć, że jest nieco mniej czułe od systemów blokowanych ręcznie i nie tak jak one wygodne. Jednak kiedy wjedziemy w trudny teren z licznymi kamieniami czy korzeniami, amortyzacja działa płynnie.

Aluminiowy Epic Comp to niesamowita oferta, jest o ponad połowę tańszy niż Pro, ale także w nim zastosowano system Brain. Wprawdzie jedynie w tylnym zawieszeniu, ale widelec Rock Shox Reba tylko dzielnie mu sekunduje. Także aluminiowy Epic zachwyca efektywnością napędzania godną HT.

Widelec ma sportową charakterystykę i da się go wyregulować tak, żeby mało pompował na podjazdach. Blokada na koronie widelca to rozwiązanie prymitywne, ale dość skuteczne. Manetki na kierownicy brak. Na stromych podjazdach przód jest minimalnie mniej stabilny od znacznie droższego brata.

Badanie szerszego spektrum rowerów wskazuje też, że niektórzy konkurenci oferują niższą pozycję, a więc lepszą efektywność podjazdową wynikającą z dociążenia przedniego koła. Zaawansowany i bardzo skuteczny system zawieszenia tyłu wymagał oszczędności w innych miejscach. Napęd wymaga bardzo dobrej kondycji, bo na długich podjazdach może zabraknąć miękkich przełożeń. W tym segmencie cenowym konkurencja oferuje Eagla, który ma znacznie większy zakres (500%) przełożeń. Epic Comp jest jednak lekki, podjeżdża bardzo sprawnie oraz wykazuje się najlepszą efektywnością na długich i niezbyt stromych odcinkach. Tym bardziej, że duża wartość kąta podsiodłowego ułatwia szybki i miękki obrót. Na zjazdach można poszaleć. Rower jest stabilny, a wygodna kierownica zwiększa precyzję prowadzenia. Zastosowane ogumienie to bardzo dobra propozycja na suche trasy. Szersze z przodu (2.3”) dla zwiększenia przyczepności w zakrętach. Węższe z tyłu dla minimalizacji oporów. Pozwalają wchodzić z dużą prędkością w łagodne łuki. Na małych nierównościach czuć, że tył jest minimalnie mniej czuły niż przód i wydaje z siebie charakterystyczne stuki, ale na kamieniach oraz większych nierównościach rower spisuje się wyśmienicie. Niemal identycznie jak znacznie droższy model Pro.

Geometria

 

W obu rowerach geometria jest niemal identyczna. Podoba nam się, że tańszy o ponad połowę rower ma bardzo podobną charakterystykę jazdy jak wyczynowy Spec. Model Comp różni się główką wyższą o 5 mm. W pomijalnym stopniu wpływa to na gorsze dociążenie przedniego koła czy łatwość pochylania się do środka skrętu. Dużym plusem jest ustawienie podsiodłówki pod dużym kątem wynoszącym ponad 75°, dzięki czemu mimo dość wysokiej pozycji przód nie podskakuje na stromiznach (ale niższa pozycja zdecydowanie poprawiłaby precyzję sterowania) i bardzo łatwo jest uzyskać wysoką kadencję. Docenią to zawodnicy. Kąt główki o wartości 69° jest kompromisem pomiędzy szybkością reakcji na impulsy skrętne oraz stabilnością jazdy po stromych i kamienistych odcinkach.

OSPRZĘT

Specialized Epic Pro

Rama: carbon FACT11m | Przedni widelec: Rock Shox SID 29 Brain Solo Air, aluminiowa, stożkowa rura sterowa (1564 g) | Damper: Rock Shox/Specialized Micro Brain Autosag | Piasty / Obręcze: Roval Alloy (15x110 mm) i DT Swiss 350 (12x148 mm) / Roval Control Carbon | Opony: Specialized Fast Track Gripton 2BlissReady 29x2.3/2.1” (656/603 g, dętka 167 g) | Korby: Truvativ Stylo Carbon, Eagle 32 z. (175 mm) | Łożyska suportu: SRAM GPX | Kaseta: SRAM Eagle XG-1295 (10-50) 12-rz. | Łańcuch: SRAM X01 Eagle | Przerzutka tył: SRAM X01 Eagle | Manetki: SRAM X01 Eagle Trigger | Hamulce: SRAM Level TLM, tarcze SRAM Centerline 180/160 mm | Kierownica: Specialized Mini-rise, 720 mm | Wspornik kierownicy: Specialized XC, 95 mm | Łożyska sterów: FSA 1i1/8”-1i1/2” | Wspornik siodełka: Specialized, 30,9x400 mm | Siodełko: Specialized Phenom Expert, pręty Ti

Specialized Epic Comp Alloy

Rama: aluminium M5 | Przedni widelec: Rock Shox Reba RL 29 Solo Air, stożkowa, aluminiowa rura sterowa (1565 g) | Damper: Rock Shox / Specialized Micro Brain Autosag | Koła: Specialized Roval Control 29 (15x110 i 12x148 mm) | Opony: Specialized Fast Track Gripton 2BlissReady 29x2.3/2.1” (656/603 g, dętka 258 g) | Korby: Race Face Aeffect 30 z. (175 mm) | Łożyska s...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy