Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

8 marca 2019

NR 22 (Lipiec 2018)

Specialized Diverge Comp

0 219

Super komfortowy rower sportowo-przygodowy.

 

  1. Pod mostkiem widać amortyzator Future Shock Progressive wykorzystujący sprężynę progresywną, ma 20 mm skoku. Kierownica Hover Comp ma 15 mm wznosu co dodatkowo wyprostowuje sylwetkę i daje duży komfort pozycji. Charakteryzuje się niewielkim zasięgiem i głębokością. 
  2. Sztyca CG-R FACT to kolejny element poprawy komfortu. Zbudowana z kompozytu węglowego FACT owiniętego na elastomerowej wkładce tłumiącej drgania Zertz ma możliwość 18 mm ugięcia.  
  3. Opony Trigger Sport mają bardzo delikatny bieżnik w środkowej części oraz wyraźniejsze klocki na bocznych krawędziach. 
  4. Takie cuda tylko w Dolince Będkowskiej o 7 rano i w powszedni dzień. Klaudia pokonuje bród pod wodospadem Szum. 

Wrażenia z jazdy

Komfort jazdy zdecydowanie wyróżnia Diverge’a na tle innych graveli. Efekt ten jest zasługą całego systemu, na który składają się zarówno konstrukcja ramy, opony, ale i wbudowane elementy amortyzujące. Po asfaltach kiepskiej jakości rower wprost płynie, a przy jeździe po szutrach czy w terenie nie tylko uprzyjemnia jazdę, ale także znacząco podnosi pewność prowadzenia, co wpływa na wyższe poczucie bezpieczeństwa. Ukryty w główce ramy amortyzator Future Shock Progressive to jeden z nietypowych elementów w jaki wyposażony jest tylko Diverge. Dociskany „na parkingu” daje mało widowiskowy efekt, bo ma tylko 20 mm ugięcia. Trudno podejrzewać go też o reagowanie na małe nierówności, ale też nie to jest jego zadaniem, bo z tym świetnie radzą sobie opony i rama. Działanie Future Shock jest oczywiste podczas pokonywania większych przeszkód, jak krawężniki w mieście czy korzenie lub kamienie na szlaku. Z dużą przyjemnością zauważamy wówczas, że większość siły uderzenia jaką powinniśmy odczuć na rękach zostaje gdzieś rozproszona. Również dość dziwaczna sztyca CG-R FACT niezbyt spektakularnie ujawnia walory. Jednak gdy rozpędzimy rower na drodze szutrowej czy brukowanej okazuje się, że mimo dużej prędkości siedzenie nie podskakuje, a jadący może z łatwością utrzymać pełną kontrolę nad rowerem. Amortyzacja jest mało wyczuwalna, ale komfort i panowanie nad sprzętem czyni jazdę wygodniejszą i do tego stopnia dobrze spełnia swoją rolę, że nawet brak poszerzenia dolnego chwytu tzw. flary nie przeszkadzał testerom. 

Rower manewruje dynamicznie, ale przewidywanie, dzięki czemu nie ma problemu z panowaniem nad nim w terenie nawet przy szybkiej jeździe. Szerokie opony zapewniają dobrą trakcję nawet na lekko wilgotnych ścieżkach, dobrze trzymają w zakrętach i na podjazdach. Bardzo dobrze dobrany zakres przełożeń daje duży zapas mocy do jazdy w terenie. Wszystko to sprawiło, że testerzy dość szybko zaczęli używać Diverge jak hardtaila MTB. Tylko znacznie szybsze wpadanie w poślizgi podczas hamowania na zjazdach przypomniało im, że węższe i gładsze opony mają swoje ograniczenia. Oczywiście w błocie drobny bieżnik traci przyczepność szybciej niż „górskie” odmiany. Triggery za to gładko toczą się po asfalcie i można rozpędzić się na nich spokojnie do prędkości podobnych jak na szosówce. Jednak ich duża szerokość i masa nie pozostaje bez wpływu na opory toczenia i już utrzymanie większej prędkości kosztuje sporo energii. Z fabrycznie montowanymi oponami optymalny zakres użytkowania Diverge jest zdecydowanie przesunięty w kierunku jazdy terenowej, a jazda po asfalcie jest dużo mniej ekscytująca. 

Geometria

 

Od standardów klasy, Diverge wyróżnia się niżej zawieszoną osią suportu, co z jednej strony daje niskie umieszczenie środka ciężkości i dobre zachowanie roweru w zakrętach, z ale drugiej jednak powoduje, że w terenie zdarza się przywalić korbą o wystający korzeń czy kamień. Tak krótki tylny trójkąt też się nie zdarza, ale dzięki niemu rower świetnie manewruje. Trzecim wyróżnikiem jest wysoko zawieszona kierownica. Nie wynika ona z wysokiej główki ramy, ale konstrukcji amortyzatora Future Shock, który winduje kierownicę o dobre kilka centymetrów wyżej niż w standardowych rowerach. 

Sztywności

 

We wszystkich trzech pomiarach Diverge wyraźnie ustępuje konkurencji. Jednak lekkie użytkowniczki nie powinny się tym przejmować, bo w tego typu rowerze nie będzie miało to wpływu na jakość jazdy. Wbudowany w główkę amortyzator i nastawiona na komfort rama jest kompromisem, który w tym rowerze warto polubić.

Wykresy powstały na podstawie danych uzyskanych w laboratorium bikeBoard. W pomiarze precyzji sterowania, im mniejsza wartość kąta skręcenia wyrażona w stopniach, tym większa sztywność układu kierowania/precyzja sterowania. W badaniu efektywności napędzania im wyżej na wykresie przebiega krzywa tym lepiej, gdyż oznacza wyższą sztywność ramy, czyli efektywniejsze napędzanie. Dane sztywności ramy testowanego roweru porównujemy do dwóch wybranych rowerów podobnej klasy wymienionych w opisie wykresów. Sztywność kół oraz masy porównujemy do uśrednionych...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy