Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady , Zdrowie , Fizjoterapia

26 czerwca 2019

Skurcze mięśniowe związane z wysiłkiem fizycznym (EAMC)

0 201

Prawdopodobnie każdego kolarza „złapał” kiedyś skurcz w czasie jazdy na rowerze. Skurcze mięśniowe związane z wysiłkiem fzycznym (ang. exercise associated muscle cramping - EAMC) są defniowane, jako „bolesny, spastyczny i niekontrolowany skurcz mięśnia w trakcie lub natychmiast po wysiłku”.

Mimo iż to zjawisko jest tak powszechne i jest jednym z najczęstszych powodów interwencji medycznych w sportach wytrzymałościowych, etiologia tego problemu nie jest w pełni wyjaśniona.

Przez wiele lat badań nad problemem EAMC wysnuto i obalono kilka teorii na ten temat. Wiele z nich przypisywało „łapanie skurczów” odwodnieniu i nierównowadze elektrolitowej (obniżenie poziomu sodu, magnezu, potasu, wapnia), powstającym w wyniku pocenia się. Szczególnie narażeni mieli być zawodnicy trenujący/rywalizujący w wysokiej temperaturze i dużej wilgotności powietrza. Jednak najbardziej aktualną i najsilniej udowodnioną naukowo jest teoria „zaburzonej kontroli nerwowo-mięśniowej”. Według tej teorii występowanie skurczów w czasie wysiłku jest spowodowane nadmiernym zmęczeniem mięśnia, co skutkuje „rozstrojeniem” sterowania nim przez układ nerwowy i w efekcie mięsień pozostaje w stałym skurczu.

EAMC najczęściej dotyczą mięśni dwustawowych (zawiadujących dwoma stawami) mocno zaangażowanych w pracę. W czasie jazdy na rowerze skurczów możemy spodziewać się szczególnie w mięśniu brzuchatym łydki, tylnej grupie mięśni uda i mięśniu prostym uda (najdłuższa części mięśnia czworogłowego uda), skurcze innych mięśni również się zdarzają. Ta bolesna dolegliwość jest znacznie bardziej typowa dla warunków wyścigu niż treningu i pojawia się zazwyczaj pod koniec rywalizacji. Kidy już kolarza „złapie” skurcz, jedynym pewnym sposobem, aby go przerwać, jest rozciągnięcie mięśnia, co czasami wykonywane jest przez zawodnika intuicyjnie. Dolegliwości uprzykrzające/uniemożliwiające bikerowi jazdę z powodu EAMC najczęściej dotyczą miesienia brzuchatego łydki. Możemy rozciągnąć go skutecznie bez schodze...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy