Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Aktualności 2020

8 stycznia 2020

NR 37 (Styczeń 2020)

Siodła 2020

76

Oszczędźmy sobie truizmów o tym, jak indywidualne są oceny komfortu siodełek, zwłaszcza że poniższy przegląd przekonuje, że wiedza ta nie jest obca producentom. Prześcigają się oni w personalizacji oraz ułatwieniu wyboru, zaprzęgając do tego technologie, które znaliśmy dotychczas z filmów science fiction.

PRO STEALTH  SUPERLIGHT

W nowej wersji baza siodła wraz z prętami stanowią jeden węglowy element.  Ma on zwiększoną podatność na ugięcia, co pozwoliło ograniczyć ilość wyściółki z pianki EVA, dzięki czemu masa nowej wersji siodła wynosi zaledwie 145 g. Nowy Pro Stealth Superlight zachował charakterystyczny szeroki kanał ulżeniowy oraz szeroki nos, zapewnia więc komfort jazdy we wszystkich pozycjach: górnej, dolnej oraz aero. Siodło dostępne jest w szerokościach 142 mm i 152 mm, ma niski, okrągły profil unisex oraz gniazdo pozwalające na montaż koszyka na bidon, uchwytu kamery lub pompkę z nabojem. Cena 1120 zł. 
 


PROLOGO SCRATCH M5

Jak zapewnia producent nowy model siodła, które ze względu na swoje wymiary, kształt i ergonomię ma bardzo szeroki zakres zastosowań – od MTB po szosę, z tri i TT włącznie. I to zarówno dla panów, jak i dla pań. W siodle zastosowano opracowany z mediolańską politechniką system MSS (multi sector system), w którym powierzchnia siodła podzielona jest na pięć niezależnych stref. W każdej znajduje się inny rodzaj pianki, dobrany tak, aby optymalnie wspierać naturalny ruch pedałowania zarówno w fazie pchania, jak i w fazie ciągnięcia, zwiększając komfort i wydajność. Bazą siodła jest kompozyt węglowy, do wyboru są dwie wersje prętów: węglowe Nack lub metalowe Tirox. W obu wypadkach siodło zapewnia większy o 15 mm niż standardowo zakres regulacji położenia przód-tył. Długość siodła wynosi tylko 250 mm, a siodło oferowane jest w jednej szerokości 140 mm. Masa: wersja Nack 155 g, wersja Tirox 189 g.
 


FI’ZI:K ADAPTIVE & SPECIALIZED MIRROR 3D

Carbon – amerykańska firma mieszcząca się w Redwood City w Kalifornii – to światowy lider w dziedzinie druku przestrzennego. Nowatorska technologia druku opracowana przez Amerykanów z Doliny Krzemowej, zwana DLS (digital light synthesis), opiera się na drukowaniu światłoutwardzalnej żywicy z użyciem promieni UV. Jak to wygląda w praktyce? Strumień światła ultrafioletowego przechodzi przez zespół matryc określających końcowy kształt wytwarzanej formy, która trafia do kąpieli z opracowaną przez Carbon żywicą. 
Ta pod wpływem światła przyjmuje określoną przez wspomniane matryce formę. Element powoli jest wyciągany z formy – jeżeli oglądaliście scenę z Terminatora 2, w której Robert Patrick powstaje z płynnego metalu, to będziecie wiedzieć, o co chodzi. Do kąpieli z żywicą wtłaczany jest tlen, który pozwala na zachowanie struktury 3D i charakterystyczne dla tej technologii wykończenie oraz przestrzenną rozdzielczość. Co to ma wspólnego z siodełkami rowerowymi?
Otóż na targach Eurobike Fi’zi:k przedstawił prototyp siodełka (z prawej), w którym uzyskana wspomnianą metodą przestrzenna struktura pokrywa skorupę. W rezultacie otrzymuje się siodełko, które jest zoptymalizowane pod kątem wygody, transferu mocy i oferowanego stopnia podparcia. Zapytani na targach Eurobike o możliwość programu fittingu przedstawiciele firmy mętnie, ale z pewnym przekonaniem potwierdzali, że taka możliwość jest rozważana. We wrześniu widzieliśmy prototyp, a teraz już wiemy, że pierwszym modelem z nową wyściółką będzie Antares Versus Evo 00 Adaptive z węglową skorupą, dostępne w dwóch szerokościach: 146 mm (154 g) i 139 mm (147 g). 
Z usług firmy Carbon skorzystał również Specialized, którego nowość – siodełko Power wykonane w technologii Mirror 3D (z lewej) – jest testowane przez kolarzy z grup Bora Hansgrohe i Decueninck – Quick-Step. Jak podkreśla Specialized, technologia DLS pozwala różnicować gęstość polimeru wyściółki siodełka w niespotykany dotąd sposób. Wyściółka o strukturze plastra miodu uzyskana w ten sposób składa się z 14 000 włókien i 7799 węzłów, których właściwości mogą być indywidualnie dobrane po to, aby poprawić komfort użytkowania, zredukować wibracje, a także poprawić stabilizację miednicy. DLS stwarza niespotykane dotąd możliwości także jeżeli chodzi o proces wytwarzania i testowania prototypów. Amerykanie chwalą się, że udało im się skrócić proces produkcji gotowego do użycia prototypu do jednego dnia – od momentu wydrukowania do instalacji na rowerze. Siodło Power z wyściółką Mirror będzie dostępne w pierwszej połowie przyszłego roku i Specialized już wspomina o możliwości indywidualnego dostosowania siodełka do anatomii użytkownika czyli fittingu. 
 



SELLE ITALIA SLR BOOST SUPERFLOW

Seria siodeł, których kształt do złudzenia przypomina trójkąt, a długość wynosi zaledwie 248 mm. W ofercie znajdują się trzy modele bazujące na tej samej konstrukcji, różniące się tylko detalami wynikającymi z przeznaczenia. Cechy wspólne to baza z tworzywa Fibra-tek, duży otwór ulżeniowy Superflow oraz pręty z tytanu 316. W wersji X-Cross przeznaczonej do MTB siodło ma zintegrowane pochłaniacze drgań, zamontowane między prętami a podstawą. Jego pokrycie jest też wzmocnione materiałem odpornym mechanicznie. Wersja Endurance do rowerów szosowych wyposażona jest w żelowe poduszki zapewniające komfort w czasie wielogodzinnej jazdy. Identycznie zbudowana jest też wersja Gravel, w której dodano odblaskowe elementy Hi-Viz w tylnej części. Wszystkie trzy wersje oferowane są w szerokościach 130 mm i 145 mm, a ważą zależnie od wersji od 181 g (X-Cross, 130 mm) do 211 g (Gravel, 145 mm). Kosztują tyle samo – 224,90 dolarów. 
 


FABRIC Z KANAŁEM

Zazwyczaj siodełka skonstruowane są jak fotele: podstawa, na to pianka, a wszystko obciągnięte przybitym gwoździami po...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników w ramach Otwartego Dostępu.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy