Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

10 września 2019

NR 34 (Wrzesień 2019)

Rockrider AM100

0 86

Hardtail do agresywnej jazdy w górach i na sztucznych ścieżkach

Wrażenia z jazdy

W fabrycznej specyfikacji AM 100 dzielnie radzi sobie właściwie w każdej sytuacji. Oczywiście opony 2,6” nie ułatwią pokonywania gładkich odcinków, nie po to zostały stworzone, ale na ścieżkach pokrytych kamieniami i korzeniami widać ich przewagę nawet nad kołami 29”. Na stromych podjazdach trzeba mocno popracować ciałem i pochylić się nad kierownicą, ale jeśli masz siłę i trochę techniki, będziesz mógł pokonywać naprawdę zaskakująco trudne odcinki pod górę. Ważne, żeby zawierzyć oponom i pedałować mimo drobnych poślizgów – opony Michelin zazwyczaj odzyskują przyczepność i dalej pozwalają się wspinać. Na zjazdach rower jedzie jak po szynach. Bardzo nisko zawieszony suport obniża środek ciężkości i poprawia kontrolę nad rowerem. Pozytywnym zaskoczeniem okazał się to, że AM100 mimo swojej stabilności bardzo żwawo i chętnie skręca. Na technicznych pasażach pozwala dobierać tor jazdy z dokładnością do centymetra, a na szybszych odcinkach oraz bandach cieszyć się z mocnego pochylenia i wciskającej w rower siły odśrodkowej. Agresywny bieżnik opon Michelin trzyma jak należy w większości sytuacji, najwcześniej poddają się na sypkiej nawierzchni, ale moment utraty przyczepności jest przewidywalny. Kontrolę nad rowerem ułatwia szeroka, sztywna kierownica i króciutki mostek. Nisko zawieszony suport ma jednak podstawową wadę – trzeba bardzo uważać na położenie korb. Pal licho, jeśli zdarzy się przeszlifować piętami po podłożu, może być bowiem gorzej – niejednokrotnie próbując dokręcać fest, uderzyłem korbą w podłoże. 
 

1. Zdalnie opuszczana sztyca w rowerze za taką cenę to rzadkość. Zamontowany
model działa lekko i płynnie, a zakres 120 mm jest wystarczający
do poprawy kontroli nad rowerem na zjazdach.

 

2. Kaseta z maksymalnie 42 zębami w połączeniu z trzydziestozębową
tarczą na mniejszych kołach pozwala z powodzeniem atakować większość
podjazdów. Po zmianie kół na 29” trzeba użyć wyraźnie więcej siły, żeby
pokonać takie same wzniesienia. Warto zwrócić uwagę na asymetryczny
tylny widelec, pod którym „chowa się” tylna przerzutka.

 

3. Opony Michelin Wild AM 27,5x2,6" są dość uniwersalne i dobrze spisują
się w zakrętach. Na pewno pomagają w tym bardzo szerokie obręcze,
dzięki którym opona dobrze się układa. Mimo stosunkowo niewielkiej masy
wytrzymują konkretny łomot na kamienistych odcinkach.


Trochę czasu zajmuje przyzwyczajenie się, ale warto. Pisząc na początku o fabrycznej konfiguracji, miałem na myśli to, że AM100 umożliwia zmianę kół na 29”. Decathlon nazywa ten system Switch&Ride, a gotowy zestaw (z oponami, tarczami i kasetą) można dokupić za 1099 zł. Po zmianie kół na 29” AM100 traci swojego zawadiackiego ducha i zbliża się do typowego, przewidywalnego roweru na dużych kołach. Jest poprawnie, ale nie jest już tak fajnie. Opory toczenia są mniejsze, lecz kontrola nad rowerem gorsza. Niepokorny duch gdzieś ucieka, zostaje nudnawa poprawność w sam raz na wyścigi etapowe, maratony lub po prostu włóczęgę w terenie. Dlatego ja pozostałbym przy oryginalnych kołach 27,5”+.

GEOMETRIA 4399 zł | Decathlon, www.decathlon.pl
 

Rozmiary: M, L (rozmiar testowany), XL; * podana wartość nie uwzględnia 20 mm podkładek;
** masa roweru bez pedałów (www.rowerowawaga.pl), masa kół gotowych do jazdy

 

All mountain ze sztywnym tyłem jak z Kanady. Płaski kąt główki, bardzo stromy podsiodłowy, spory zasięg ramy i stosunkowo krótki tył. Suport nisko, ale pamiętajcie, że to rower, który może przyjąć duże koła, a wtedy oś suportu winduje się na 315 mm nad ziemią. Pozostałe parametry geometrii nie ulegną zmianie, z wyjątkiem, co oczywiste, wysokości roweru. 


SZTYWNOŚCI 
 


Pomiary wykazały bardzo dobrą sztywność przodu roweru, zapewniającą precyzyjne sterowanie. Tył również osiągnął wyniki na bardzo dobrym poziomie, a co ważne – wartości odkształceń nie przyrastały gwałtownie przy większych obciążeniach. Gwarantuje to odporność na sprinty i dobre zachowanie przy lądowaniach. Koła na tle konkurencji wypadły nieco gorzej, co nieco zaskakuje, biorąc pod uwagę szerokość obręczy. Może naprężenie szprych przez doświadczonego mechanika będzie lekarstwem na tę przypadłość?
 

OSPRZĘT

Rama: aluminium 6061/6013 | Przedni widelec: Rock Shox Sektor RL, aluminiowa rura sterowa (1993 g) | Koła: Sun Ringle Duroc 40 (15x110 i 12x148 mm) | Opony: Michelin Wild AM 27.5x2.6” (930 g, dętka 245 g) | Korby: SRAM NX 30 z. (175 mm) | Łożyska suportu: SRAM Pressfit GXP MTB | Kaseta: SRAM PG1130 (11–42) 11-rz. | Łańcuch: SRAM PC1110 | Przerzutka tył: SRAM NX...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy