Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sprzęt

26 czerwca 2019

Polar M430

0 108

Swoja premierę zegarek miał rok temu. Wszedł do kolekcji jako następca popularnego modelu M400. Nowy model zachował łudząco podobny wygląd do starszego brata, jednak w jego wnętrzu znalazła się nowsza elektronika, pojawiły się też dodatkowe funkcje.

Na początku wiosny tego roku Polar oficjalnie wycofał M400 z kolekcji, jednak nadal sporo egzemplarzy jest dostępnych na rynku. Dlatego testując M430 nie mogłem powstrzymać się od mimo wolnego porównywania ze starszą, dobrze znaną wersją. Wizualnie oba modele są prawie identyczne, mają taki sam kształt i wielkość koperty, identyczną wielkość ekranu, taki sam układ przycisków. Elementem, który uległ widocznej zmianie jest pasek. Ten w M430 jest bardziej miękki, dzięki czemu zapina się go łatwiej. Jest też bardziej perforowany, dzięki czemu ręka pod paskiem lepiej oddycha. M430, pomimo dodania całego dodatkowego modułu czujnika pulsu, jest lżejszy od starszej wersji i waży 51 g. Różnica niby nie jest duża, bo wynosi 8 g (M400- 59 g), ale to jednak jest ponad 10% oszczędności na masie, które - wierzcie mi - czuć (a właściwie nie czuć) na ręce. M430 obsługuje się przy pomocy pięciu przycisków, tak samo jak poprzedni model. Kształt, rozmieszczenie i sposób działa przycisków również pozostał taki sam i tego akurat trochę żałuję, bo dla mnie ich działanie nie jest idealne. Przyciski bardzo niewiele wystają poza obudowę a wymagają „głębokiego” wciśnięcia, co czasem sprawia trudność. Dla mnie wzorcem działania są przyciski z modelu V800 i prawdę mówiąc liczyłem, że zostaną przeszczepione także do nowego modelu. 

Funkcje treningowe

M430 oferuje bardzo zaawansowane wsparcie treningu. Klasyfikowany jest jako zegarek biegowy, jedna w zasadzie można go używać w bardzo wielu dyscyplinach. Do wyboru jest ich kilkadziesiąt, zaczynając od różnego rodzaju biegów, poprzez jazdę na rowerze (również w kilku odmianach), rolkach, nartach itp. kończąc na najróżniejszych grach indywidualnych i zespołowych oraz aktywnościach indoorowych. Niestety wśród obsługiwanych dyscyplin nie ma triathlonu a powód jest prosty - M430 nie daj możliwości monitorowania pływania. Można z nim pływać bo jest wodoszczelny, jest nam w stanie nawet mierzyć na bieżąco puls w wodzie, jednak nie posiada czujników ruchu, dzięki którym potrafiłby liczyć przepłynięty dystans. 

 

M430 monitoruje na bieżąco i rejestruje: czas, położenie (także z wysokością) oraz tętno. Na podstawie tych trzech danych jest w stanie prezentować ponad 40 parametrów z pięciu kategorii: czas, wysokość, dystans, prędkość oraz dane związane z tętnem. Dla każdej dyscypliny można wybrać osobny zestaw danych jakie chcemy monitorować w czasie treningu a ich konfiguracja (kolejność, wzajemne ustawienie) jest w pełni dowolna. Dla każdej dyscypliny do dyspozycji jest 8 ekranów, gdzie na każdym może być wyświetlane od 1 do 4 pozycji. Ponadto są dwa ekrany specjalne, zaprojektowane i wgrane do pamięci zegarka, które można włączyć dodatkowo. Jednym jest wykres stref tętna a drugim podstawowa wersja nawigacji polegająca na wskazywaniu kierunku oraz odległości do punktu startowego.  

Podstawową funkcją treningową, jaką mamy w zegarku, jest stoper z możliwością łapania okrążeń. Drugą jest timer interwałowy pozwalający na realizację prostych zadań z regularnymi powtórzeniami. Trzecią jest szacowanie czasu w jakim pokonamy zadany dystans. Zegarek na bieżąco w czasie biegu, jazdy na rowerze lub innej aktywności związanej z przemieszczaniem pokazuje czas w jakim ukończymy wpisany dystans poruszając się w aktualnym tempie lub z aktualną prędkością. Jednak te trzy funkcje to tylko niewielka część możliwości jakie daje M430, ponieważ to co naprawdę pozwala realizować najbardziej zaawansowane treningi, to opcja wgrania do zegarka treningu stworzonego przy pomocy programu Polar Flow. Po wgraniu ich do pamięci, zegarek będzie je odtwarzał podając koleje fazy, monitorują czas do ich zakończenia, informując o przejściu do kolejnej. W trakcie będzie także informował o przekraczaniu zadanych w ćwiczeniu stref tętna i tempa, oczywiście dając możliwość śledzenia także zaprogramowanych wcześniej parametrów. 

Program Polar Flow umożliwia także tworzenie spersonalizowanych biegowych programów treningowych. Pomagają one w przygotowaniach do czterech rodzajów biegów na 5 i 10 kilometrów, połówki oraz pełnego maratonu. Aby rozpocząć program wystarczy odpowiedzieć na trzy proste pytania dotyczące poziomu naszej sprawności fizycznej oraz podać datę imprezy, do której chcemy się przygotować, aby aplikacja zaproponowała nam szczegółowy program treningów rozpisany na każdy dzień. Co ważne nie obejmuje on tylko biegania, ale też wszystkie ćwiczenia ogólnorozwojowe jakie także powinniśmy wykonywać w trakcie. Po zaakceptowaniu programu zostanie automatycznie wgrany do zegarka wraz z zestawem potrzebnych dyscyplin. 
M430 daje możliwość sprawdzania postępów treningu za pomocą kilku testów. Running Index wskazuje jak poprawia się jakość twojego biegania. Test wydolności tlenowej w spoczynku pozwala określić maksymalne przyswajanie tlenu (Vo2 max). W aplikacji Polar Flow można też śledzić sumę obciążeń treningowych w danym dniu lub tygodniu a program na podstawie ich ilości oraz intensywności ułatwia znalezienie równowagi między treningiem a odpoczynkiem.  

Monitoring aktywności

Oprócz treningu M430 monitoruje także naszą dzienną, jak i nocną aktywność. Na bieżąco pokazując wykonanie dziennego planu aktywności, przypomina jeżeli bezczynność trwa zbyt długo, informując ile i jakiego wysiłku powinniśmy wykonać aby wykonać dzienny plan. Zegarek ma też funkcję ciągłego pomiaru tętna w ciągu doby, dzięki której możemy dowiedzieć się jakie było nasze tętno max. i minimalne, i w których momentach. Jednak moim zdaniem jeszcze ciekawszą funkcją jest monitoring snu. Zegarek automatycznie rejestruje nie tylko jego długość ale także jakość. Codziennie rano otrzymujemy skrótowy raport podsumowujący ostatnią noc, a w aplikacji możemy prześledzić nasz sen z większymi szczegółami. Zegarek odnotowuje godzinę zaśnięcia oraz przebudzenia, jest w stanie wychwycić i odnotować wszystkie, nawet bardzo krótkie przebudzenia w czasie snu i wprowadza je na diagram.

Na podstawie tych wszystkich danych ocenia jakość naszego snu. 

Niby zdaję sobie sprawę z tego ile śpię i wiem, że tego snu często jest za mało. Jednak widząc to w liczbach, czarno na białym, rozpisane na dni i tygodnie podziałało mi na wyobraźnię. Odkąd zacząłem używać M430 i dostawać codzienne raporty to zaczęły skłaniać mnie do tego aby wcześniej zakończyć wieczorną aktywność i w ten sposób wydłużyć czas i jakość snu.  

Pulsometr

 

Najbardziej znaczącą zmianą jest wyposażenie modelu M430 we wbudowany pulsometr mierzący puls z nadgarstka. Otrzymał on 6-diodowy moduł analogiczny jak w modelu M600 (w M200 jest dwudiodowy). Prawdę mówiąc im dłużej korzystam z tego typu pomiaru tym bardziej się do niego przekonuję. W większości treningów w jakich używam zegarka (dla różnych dyscyplin: bieganie, jazda na rowerze, trening stacjonarny na bieżni i trenażerze, trening obwodowy, pływanie) jest wystarczająco dokładny i coraz bardziej doceniam brak konieczności zakładania nadajnik na klatkę piersiową.

Trzeba jednak wiedzieć, że ten rodzaj pomiaru tętna bazuje na pomiarze ciśnienia i objętości krwi przepływającej przez nadgarstek, a więc wpływ na dokładność pomiaru zależy od kilku czynników: 

  • zapięcie - zegarek nie może być luźny 
  • rozgrzewka przed treningiem - naczynia krwionośne znajdują się w dwóch warstwach skóry: warstwie podskórnej oraz skórze właściwej, z której brany jest pomiar. W niskiej temperaturze przepływ krwi do warstwy skóry właściwej jest minimalizowany celem utrzymania odpowiedniej temperatury ciała a efektem tego jest gorsza dokładność optycznego pomiaru tętna gdy organizm nie jest rozgrzany.  
  • rodzaj treningu - optyczny pomiar najlepiej sprawdza się w przypadku treningów statycznych lub charakteryzujących się jednorodnymi ruchami ręką kiedy przepływ krwi przez nadgarstek jest stabilny i niezakłócony. W przypadku aktywności, gdzie występują liczne, nieregularne wymachy rąk np. tenis, squash czy trening na siłowni pomiar może być zaburzony.

Porównując dane z wielu różnych treningów zapisanych na M430 z pomiarem pulsu z ręki oraz porównywalnym urządzeniu z nadajnikiem na klatce piersiowej praktycznie nie zauważa się różnic w wartościach średniego, maksymalne i minimalnego tętna. Różnice można zauważyć porównując przebiegi zapisu obu krzywych tętna w czasie treningu. Przy szybkich wzrostach tętna np. podczas podbiegu lub sprintów widać opóźnienie M430 w rejestracji przyrostu (oraz spadku po z...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy