Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady

26 czerwca 2019

Pierwszy start w triathlonie - porady dla początkujących

0 124

Ponieważ często o to pytacie, kolejny raz pomagamy świeżakom. O przygotowaniach do dziewiczego startu w tri pisaliśmy już wielokrotnie. Zarówno o tym „Jak ugryźć triathlon” (bB #6/2013), jak i o „Przygotowaniu do pierwszego startu” (bB#1-2/2014). Ważne jest zarówno opanowanie sprzętu dla trzech różnych dyscyplin, jak i działanie w czasie zawodów wg sprawdzonego schematu.

Przed wyjazdem na zawody warto dokładnie przemyśleć, co nam będzie potrzebne przed, w trakcie i po zawodach oraz przygotować odpowiednią check-listę. Musi powstać na tyle wcześnie, żeby zdążyć ze skompletowaniem. Polecam formę pisemną – daje to gwarancję, że nic nie umknie naszej uwadze w przedstartowym zamieszaniu, umożliwi też wprowadzanie korekt i poprawek w trakcie ostatnich przygotowań. 

Na zawody zalecamy przyjechać przynajmniej jeden dzień wcześniej, i to nie tylko z racji wyspania się przed startem. Warto zaznajomić się z trasą poszczególnych etapów. Najlepiej popływać w akwenie, w którym będą rozgrywane zawody, jeśli będzie to możliwe, to zrobić objazd trasy rowerowej na rowerze lub samochodem, zobaczyć, na co trzeba będzie zwrócić szczególną uwagę. Przyjrzeć się strefie zmian, jej usytuowaniu, ilości miejsca przypadającego dla każdego z uczestników, wejściom i wyjściom wraz z korytarzami przeznaczonymi do poruszania się w strefie. Zrobić sobie w głowie symulację swojego startu, zwłaszcza pobytów w strefie zmian. Przed wyścigiem, oprócz przestudiowania regulaminu zawodów i opisu tras (różnie to wygląda u różnych orgów), konieczna jest obecność na odprawie technicznej i uzyskanie najaktualniejszych informacji dotyczących zarówno zasad rywalizacji, jak i przebiegu tras. Trzeba pamiętać też o tym, że wprowadzenie rowerów do strefy zmian odbywa się dużo wcześniej, często w przeddzień zawodów. Po wprowadzeniu roweru zwykle nie można go już wyprowadzić, za t o w określonych godzinach przed startem można tylko wejść do strefy i uzupełnić swój ekwipunek.

 

  1. Odpowiednio dopasowany do długości dystansu bufet to podstawa, nie zapominaj jednak, że izotoniki możesz uzupełniać na trasie w punktach odżywiania. Warto z nich korzystać
  2. Zawsze jedź swoim tempem i nie przejmuj się, że ktoś cię wyprzedza. Często znacznie starsi zawodnicy potrafią mieć niezłą krzepę.
  3. Nie popełni błędu ten, kto na pierwszy start wybierze się rowerem trekkingowym, ale przywożenie ze sobą zapięcia to już ostentacja - zapinać roweru w strefie zmian naprawdę nie trzeba.
  4. Nie każdy walczy o zwycięstwo, większość mierzy się z samym sobą, bólem i dystansem. Oceń realnie swoje siły i nie pchaj się na przód stawki przed pływaniem, ponieważ lepsi zawodnicy po prostu po tobie przepłyną (nie muszę tłumaczyć czym to grozi na otwartym akwenie).
  5. Zadbaj o szczegóły. Buty wpięte w pedały pozwolą zaoszczędzić czas w strefie zmian. Gumkami przyczep piętę buta do ramy i korby żeby utrzymały poziom. Poza tym na pewno o nich nie zapomnisz, kask z okularami zapnij na kierownicy.

 

Sprzęt i wyposażenie

W pływaniu, oprócz sprawdzonych wcześniej okularów pływackich, najważniejsza jest pianka. Większość startujących pierwszy raz zapewne będzie używać pianek, których spora część będzie pochodzić z wypożyczalni. Start bez pianki nie zawsze jest możliwy - odpowiednio wcześnie trzeba sprawdzić regulamin zawodów. „Drugą skórę” warto ubrać zarówno biorąc pod uwagę komfort termiczny, jak i poprawę wyniku. O piankach pisaliśmy w numerach bB#9/2013 i bB#4/2014, opisując modele dla dobrych pływaków, jak i dla tych z „tonącymi nogami”. Wypożyczalnie w Polsce działają coraz sprawniej, mają coraz szerszy asortyment i dobór odpowiedniej pianki z uwzględnieniem wymiarów i umiejętności pływackich jest możliwy nawet na odległość, choć zawsze obarczony ryzykiem niedopasowania.

Specjalny rower triathlonowy na pierwszy start – jak najbardziej tak, o ile organizator dopuszcza jazdę bez draftingu. No i o ile możemy sobie na to po zwolić. Sporo możliwości opisaliśmy w bB#3/2014, przedstawiając dziesięć rowerów tri. Na początek można też wystartować na typowej szosówce, bez żadnej modyfikacji, albo zastosować półśrodek – czyli przystosować rower szosowy do jazdy na czas modyfikując kokpit i siodło. O dopasowaniu pozycji na rowerze też znajdziecie dużo informacji w bB #3/2014 i bb#10/2012). Warto też zadbać o odpowiednie buty rowerowe – najlepiej na rzepy, tak, aby czas spędzony w strefie zmian był jak najkrótszy. Z wyposażenia rowerowego w przypadku używania kół z klasycznymi oponami i dętkami na pewno warto mieć zapasową dętkę i pompkę, najlepiej na naboje – gumę można złapać zawsze, zwłaszcza na fragmentach z gorszą nawierzchnią. Do tego kask i okulary, obowiązkowo.

Jeśli chodzi o bieg, to kluczowe są...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy