Dołącz do czytelników
Brak wyników

Ekwipunek , Otwarty dostęp

13 lipca 2021

NR 51 (Lipiec 2021)

Okulary kolarskie

0 134

Kluczową cechą okularów kolarskich są soczewki. Jest kilka parametrów, jakie należy brać pod uwagę. Przez źrenice transmitowane jest szkodliwe promieniowanie i chcemy temu zapobiec, dlatego soczewki okularów powinny blokować promieniowanie UVB (długość fali 280–315 nm) mające kancerogenny wpływ na tkanki zwłaszcza wewnątrz oka. UVA (długość fali 315–400 nm)  może powodować zmętnienie soczewki i zaćmę. Jest jeszcze UVC (długość fali 100–280 nm) – najbardziej inwazyjna z fal, prowadząca do uszkodzenia struktury DNA i mutacji komórek, a w rezultacie do rozwoju nowotworów. Producenci informują o tym w różny sposób i cytujemy ich na podstawie dostępnych materiałów. W opisach dodajemy też deklaracje o spełnianych normach.
Kolejnym aspektem przy rozpatrywaniu soczewek jest ich kształt i wielkość. Do łask wracają wielkie „szyby” i czołowi zawodnicy chętnie ulegają tej modzie. Fani ich naśladują i to dobrze, ponieważ szeroka ochrona zapobiega wnikaniu refleksów, które nie tylko oślepiają, ale też wprowadzają przez źrenice szkodliwe promieniowanie. Nowe okulary rowerowe mają szyby wielkości tych z gogli, co chroni oko przed kurzem i fruwającymi zabrudzeniami. Wielkość i kształt soczewki pokazują zdjęcia tej prezentacji wykonane są w skali, dla każdego modelu podajemy również wysokość szyb, tak żeby móc porównać wielkość prezentowanych modeli.
 

POLECAMY

EKOI Persoevo7
Nietłukące szkła poliwęglanowe fotochromowe z dziewięcioma otworami zapobiegającymi parowaniu, kategoria przepuszczalności świetlnej: 1–2, stuprocentowa ochrona przed UVA, UVB i UVC, spełniają normy CE (NF EN ISO 12312-1:2013 + ISO 12312-1 2013), regulowany nosek z przeciwpoślizgową wstawką, wypinane zauszniki z gumowymi końcówkami, zdejmowana dolna oprawka, masa: 36 g, cena: 71 euro.
Opcje kolorystyczne – oprawki: czarne lub białe, szyby: czerwone, niebieskie szare i lustrzane.

 

EKOI Premium 80 LTD
Niełamliwe soczewki z poliwęglanu wyprodukowane we Włoszech z ośmioma otworami wentylacyjnymi, fotochromowe, kategoria przepuszczalności świetlnej: 1–3, stuprocentowa ochrona przed UV, certyfikat CE, norma CE 1078, ramki z Grilamidu, regulowane końcówki zauszników i nosek, masa: 33 g, 
cena: 133 euro.
Opcje kolorystyczne – oprawki: czarne z różnokolorowym elementem zausznika, szyby: czerwone, niebieskie. Okulary oferowane są także w programie personalizacji, w którym można indywidualnie dobrać rodzaj szyb, w tym także korekcyjnych, kolorystykę, oraz umieścić na nich własny podpis lub logo.


Żeby sprostać zmieniającym się warunkom świetlnym, trzeba dopasowywać stopień filtracji do natężenia światła. Może być to rozwiązane w różny sposób: niektórzy stosują wymienne szkła o różnym stopniu zabarwienia i transmisji światła. Soczewki o transmisji „0” są całkiem przeźroczyste i przepuszczają 80–100% światła, dzięki czemu są dobre do jazdy w dni bardzo pochmurne i ciemne, a nawet po zmroku. Kategoria 1. ma przepuszczalność światła na poziomie 43–80% i jest dobra na duże zachmurzenie. Kategoria 2. – filtruje od 18 do 43% światła, więc w otwartym terenie sprawdza się w szerokim zakresie natężenia światła. Kategoria 3. przepuszcza 8–18% światła i jest dobra w otwartym terenie podczas jazdy szosowej w pełnym nasłonecznieniu. Kategoria 4. nie nadaje się do jazdy rowerem. Są zbyt ciemne, przepuszczając zaledwie 3–8% światła i przeznaczone są do ochrony przed silnym nasłonecznieniem na dużych wysokościach przy refleksach wywołanych przez śnieg. Innym sposobem na dopasowania przepuszczalności światła może być użycie soczewek fotochromatycznych, automatycznie zmieniających stopień filtracji pod wpływem siły promieniowania słonecznego. Zakres możliwości zmian określa przedział przepuszczalności oparty na wymienionych wcześniej kategoriach. Informujemy o tym w opisach produktów. Oprócz pochłaniania światła wpływ na widoczność mają różnego rodzaju powłoki refleksyjne. „Lustrzanki” sportowe odbijają refleksy i chronią przed olśnieniem. Ale to nie koniec zabawy. Ostatnio coraz śmielej stosuje się soczewki zmieniające kontrast w wybranym spektrum widma. Dzięki temu okulary mogą podbijać przepuszczalność niektórych barw, co poprawia kontrast. Clarity (technologia Zeiss produkującego soczewki dla POC) występuje w dwóch wersjach, Trail podbija postrzeganie zieleni i brązu, przez co lepiej można dostrzec niuanse przebiegu ścieżki w naturalnie zielonym środowisku. Clarity Road optymalizowany jest pod kątem jazdy szosowej, ponieważ zmniejsza transmisję błękitów.
 

 

POC Devour
Hybryda gogli i okularów przeciwsłonecznych, zaprojektowane do kasku Kortal. Soczewka Clarity Trail dostosowana do użytku na szlaku, wyostrza zielenie i brązy, pokryta powłoką Ri-Pel, chroniącą przed brudem i wodą. W zestawie soczewka przeźroczysta. Soczewki bardzo łatwo się wyjmuje i wymienia. Kategoria przepuszczalności świetlnej: 2, ochrona UV400, sto procent ochrony przed UVA i UVB. Ramka zaprojektowana z myślą o maksymalizacji widzenia peryferyjnego, ma regulowany nosek oraz regulowane na długość zauszniki, masa: 40 g, cena: 1120 zł. W zestawie twarde etui.
Opcje kolorystyczne – oprawki: czarne, białe, szare, przezroczyste, niebieskie i błękitne, szyby: brązowe lustrzane.

 

GOG Perseus E501-2
Soczewki z poliwęglanu pokryte warstwą refleksyjną Reflex G Lens, a także hydrofobową oraz antystatyczną, kategoria przepuszczalności świetlnej: 3, ochrona UV400, stuprocentowa ochrona przed UVA i UVB, ramka z Grilamidu TR90, zauszniki i nosek gumowane, nosek regulowany, masa: 30 g, cena: 209 zł.
Opcje kolorystyczne – oprawki: czarne, szyby: czerwone lub złote.

 

Solano SP60017
Soczewki polikarbonowe pokryte powłoką Mirror HD oraz zapobiegającą parowaniu, wymienne: szare, selektywnie filtrujące niebieskie światło i blokujące intensywne refleksy; pomarańczowe, rozjaśniające obraz w pochmurne dni oraz bezbarwne, kategoria przepuszczalności świetlnej odpowiednio: 3, 2 i 0, stuprocentowa ochrona przed promieniowaniem UV. Oprawki z grilamidu TR90 z gumowanymi końcówkami zauszników oraz gumowym regulowanym noskiem, masa: 27 g, cena: 250 zł. W zestawie twarde etui.
Opcje kolorystyczne – oprawki: żółto-czarne (wersja A), czarno-szare (B), czarno-pomarańczowe (C), czarno-żółte (D), czarno-białe (E), szyby: zestawy opisane powyżej.

 

Solano SP60011H
Polikarbonowe soczewki polaryzacyjne TAC, wymienne: szaro-niebieskie, pomarańczowe rozjaśniające obraz w pochmurne dni oraz bezbarwne, kategoria przepuszczalności świetlnej: 3, 2, 0, 
stuprocentowa ochrona przed promieniowaniem UV. Oprawki z wytrzymałęgo, giętkiego i hipoalergicznego TR90 gumowanymi końcówkami zauszników oraz gumowym regulowanym noskiem, masa: 26 g, cena: 250 zł. W zestawie twarde etui.
Opcje kolorystyczne – oprawki: żółto-czarne (wersja A), pomarańczowo-czarne (B), biały-navy (C), biało-niebieskie (H), szyby: zestawy opisane powyżej.

 

Van Rysel ROADR 920
Cylindryczne soczewki z poliwęglanu High Definition wzmacniają kolory, najczęściej spotykane podczas jazdy szosowej: niebieski, zielony i szary. Zastosowano technologię RIA zapobiegającą parowaniu. Kategoria przepuszczalności świetlnej: 3, stuprocentowe anty-UV zgodnie z normą ISO 12312-1. Ramka z poliamidu nakładki o nosek z gumy termoplastycznej (TPR), masa: 27 g, cena: 249,99 zł. W zestawie twarde etui.


Soczewki mogą być pokryte warstwami chroniącymi przed brudem i ułatwiające spływanie kropel, jak np. technologia RiPel w POC.
Wielkość soczewek ma znaczenie dla ich parowania w czasie intensywnej jazdy z małą prędkością. Większe z reguły parują mniej, choć z drugiej strony – trudniej dopasowują się do konturów twarzy i mogą wpuszczać refleksy bokami. Zatem to, czy ramka w pełni otacza soczewkę, czy jej krawędzie są wolne, ma wpływ na wentylację i parowanie. Wentylację poprawiają też otwory w szybkach, choć takie perforacje częściej są zabiegami natury estetycznej. Im dłuższe i cieńsze zauszniki, tym większą mają elastyczność, co ułatwia dopasowanie do głowy; ciekawostką niech będzie fakt, że dłuższe lepiej mocują się w otworach wentylacyjnych kasków – to ma znaczenie nie tylko po zejściu z roweru. POC w prezentowanych okularach Devour ma regulowane wysunięcie zauszników. Pokrycie ich gumą hydrofilową zwiększa przyczepność do spoconej czaszki i stabilizuje okulary na głowie. Do lepszego ustawienia na nosie przyczyni się regulowany „nosek”.
Lżejsze okulary są stabilniejsze w czasie jazdy. Dlatego zważyliśmy wszystkie i podajemy ich masę w opisach. Każdy gram ma znaczenie. 

Przypisy