Dokładnie dwa lata temu SRAM zaprezentował dwa nowe napędy MTB z rodziny AXS: XX1 Eagle AXS do cross country do XCO i wytrzymalszą, do bardziej hardkorowej jazdy - X01 Eagle AXS. Obie sterowane są przy pomocy elektronicznej bezprzewodowej manetki, identycznej dla obu napędów. SRAM w roku 2019 zaprezentował także bezprzewodową sztycę Rock Shox Reverb AXS, która wykorzystuje baterię identyczną jak przerzutki, co ciekawe - identyczną jak przerzutki szosowe. Ciekawostką (lub, naszym zdaniem, oczywistością w tego typu systemie) jest możliwość łączenia komponentów szosowych z MTB i zastosowaniu takiej "mieszanki" na przykład w gravelu.
Dziś SRAM prezentuje napęd GX Eagle AXS, czyli trzecią od góry licząc grupę MTB, która ma stać się propozycją dla "mniej zamożnych" użytkowników. Konfiguracja względem standardowego GX nie uległa zmianie, zestaw zyskuje mniejszą masę (sama przerzutka waży jednak niebagatelne 468-478 g) i czystość wizualną dzięki braku kabli: to wciąż napęd 1x12. Działanie przerzutki można podrasować i spersonalizować za pomocą aplikacji AXZ app.
Przerzutka
Przerzutka GX jest kompatybilna zarówno z nowymi kasetami Eagle 10-52, jak również ze starszymi 10-50. Przerzutkę wyposażono we wszystkie technologie znane z wersji analogowej - system Cage Lock ułatwiający zakładanie koła, sprzęgło Roller Bearing Clutch oraz technologie X-Horizon i X-SYNC. Dodatkowo zastosowano system Overload Clutch, który przy uderzeniu cofa przerzutkę w stronę ramy, by chronić ją przed uszkodzeniami.
Manetka zwana kontrolerem
Do obsługi nowej przerzutki SRAM przygotował ,,manetkę” z linii GX, w kształcie kiwającej się łódeczki, podobnej jak w wyższych grupach AXS MTB. Jej działanie można personallizować przy użyciu aplikacji. Kontroler GX montowany jest przy użyciu obejmy MatchMaker X.
Zestaw
Nowe komponenty można kupować osobno, albo w zestawie GX AXS Upgrade Kit, który zawiera przerzutkę, baterię, ładowarkę oraz kontroler. Dodatkowym komponentem jest osłona baterii, co w MTB może być istotne: zgubienie baterii w lesie po dużym uderzeniu nie należy pewnie do przypadków ekstremalnych.
Sama przerzutka GX Eagle AXS (bez baterii) kosztować będzie 1729 zł, kontroler GX Eagle AXS 699 zł, natomiast cały GX AXS Upgrade Kit 2789 zł. Napęd GX Eagle AXS będzie dostępny od połowy kwietnia 2021 roku.