Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nowe standardy suportów: więcej niż 24 mm

Artykuł | 27 czerwca 2019 |
188

 

Nowe odmiany suportów są coraz to doskonalsze, przed zakupem warto jednak zastanowić się, który wybrać. Rzecz w tym, że wyboru suportu często dokonuje się wraz z zakupem ramy.  

W czerwcu 2007 roku opublikowaliśmy artykuł o galimatiasie systemów i kompatybilności suportów. Od tamtego czasu świat poszedł naprzód i dziś tylko wśród główniejszych marek możemy naliczyć co najmniej dwanaście systemów. Ale konstruktorzy nieustannie stoją przed deskami kreślarskimi i wciąż trwają prace nad nowymi rozwiązaniami oraz udoskonaleniem istniejących. Gdy w 2003 roku Shimano zaprezentowało system Hollowtech II, w którym łożyska przykręcane są na zewnątrz ramy, uznano, że to zapowiedź rewolucji, której przewodzić będą konstruktorzy ram. Nie mylono się! Minęło kilka lat i oto, oprócz (wymieniam zgodnie z chronologią) BB 30 i Hollowtecha II, mamy dzisiaj w obiegu BB 86, BB 90, BB 92,BB 95. I znowu nic do siebie nie pasuje.  

BB 30

Jest rok 1993. Grupa inżynier.w Cannondale’a opracowuje projekt nowego napędu SI (System Integrated), w skład którego wchodzi również całkiem nowy suport BB 30. Po siedmiu latach system ten debiutuje w Tour de France i przestaje uchodzić za dziwactwo ekscentrycznej marki. Jest też powszechnie stosowany w Cannondale’ach. Mimo tego, że jest to jedno z najstarszych rozwiązań, zaliczmy je do „nowych systemów suportu”. Powodem jest to, że dopiero w 2006 r. Cannondale udostępnił ten patent innym producentom, umożliwiając im jego nieodpłatne stosowanie decydujące o postępującej powszechności. W pozbawionej gwintu mufie suportowej o klasycznej długości 68 mm lub 73 mm wciśnięte są dwa ponadwymiarowe łożyska o średnicy zewnętrznej 42 mm każde. Ich osadzenie jest zabezpieczone specjalnymi pierścieniami. Uzupełnieniem systemu jest oś o średnicy 30 mm zintegrowana z prawą korbą. Stąd nazwa BB 30 - Bottom Bracket 30 mm. BB 30 ma zastosowanie zarówno w rowerach górskich, jak i szosowych. Na dzień dzisiejszy powszechnie stosuje go Cannondale, rozwiązanie Specialized jest podobne, jednak firma ta nie nazywa tego BB30. Korby do tego systemu dostarczają FSA oraz SRAM. Firma Campagnolo produkuje specjalny adapter, pozwalający na montaż ich korby w mufie BB 30. 

Zalety

  1. Niska masa. Pomimo zastosowania większych, cięższych łożysk sam suport jest lżejszy o 25-40 g od konkurencji. Możliwe to było dzięki wyeliminowaniu obudów łożysk oraz dzięki większej średnicy osi, która pozwala użyć do jej konstrukcji zamiast stali lżejszego aluminium.
  2. Większą trwałość i odporność na zużycie uzyskano dzięki większym łożyskom. 
  3. Wysoka sztywność. Znacznie większa średnica mufy suportu automatycznie poprawia sztywność ramy. Wzrasta odporność na ugięcia boczne i związane z nimi straty energii powstałe w wyniku pedałowania. Większa mufa to także pole popisu dla konstruktorów ram, w aluminiowych można zwiększyć powierzchnię styku rur i spawów, co znowu poprawia sztywność konstrukcji, w ramach kompozytowych pojawiają się szersze możliwości w kształtowaniu dolnej i podsiodłowej rury ramy i ich połączenia z tylnymi widełkami, co może mieć wpływ na poprawę aerodynamiki. 
  4. Brak gwintu w suporcie. Uniemożliwia to jego uszkodzenie oraz zmniejsza liczbę specjalnych narzędzi potrzebnych do obsługi BB 30. Łatwy montaż i demontaż oraz stosunkowo prosty serwis czynią pracę mechanika znacznie łatwiejszą. 

Wady

  1. Niekompatybilność z jakimkolwiek innym systemem, ponieważ BB 30 wymaga specjalnej ramy (mufy suportowej). Niektórzy producenci mają w ofercie specjalne adaptery dla ram SI, co umożliwia montaż zwykłych suportów, ale całkowicie wypacza to sens tego rozwiązania. Jeszcze inni sprzedają korby SI z gwintowanym suportem. Sens tego rozwiązania jest także dyskusyjny, gdyż są znacznie cięższe, a łożyska muszą mieć kulki o mniejszej średnicy niż w jakimkolwiek innym systemie. Łożyska takie są zatem droższe i gorsze. 
  2. Wysoka cena. Bardzo małe tolerancje potrzebne do prawidłowego osadzenia łożysk oraz zastosowanie najnowszej technologii materiałowej mają wpływ na wysoki koszt. 

BB 86 i 92

Za powołanie do życia kolejnego standardu suportu i łożysk odpowiadają pospołu Shimano i Scott. Dziś korzystają z niego tacy giganci jak choćby Giant.

Chodziło o to, żeby łożyska wciskać w kompozytową ramę bez pośrednictwa wkręcanych m...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy