Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat

18 czerwca 2020

Nowa Emonda 2021. Lekkość z inspiracjami aero

71

W pierwszej w swojej historii wirtualnej prezentacji Trek zaprezentował nową generację Emondy – ultralekkiego roweru do jazdy po górach dopełniającego szosową gamę z Madone – maszyną na wskroś aero i Domane – rowerem klasy endurance.

My testujemy już Emondę 2021 i napiszemy o niej więcej w lipcowym wydaniu bikeBoardu. 


 

 

 

Zaskakująco trzecia generacja Emondy nie jest reklamowana jako lżejsza i sztywniejsza od poprzednich. Ma być po prostu szybsza. Nawet na podjazdach klasy Alpe d’Huez aerodynamika ma znaczenie nie tylko dla pro, ale nawet dla ambitniejszych amatorów. Nowa Emonda utrzymuje bardzo niską masę ramy (wg Treka 698 g w rozmiarze M), ale dzięki optymalizacji aerodynamicznej wszystkich rur opracowanej przy pomocy modelowania komputerowego i badań w tunelu z ruchomym manekinem, ma o 180 g mniejszy opór aero – dokładnie w połowie drogi między parametrami obecnej Emondy i obecnej Madone. Inżynierowie Treka zamodelowali, że przy tej samej mocy kolarza na podjazdach w ciągu każdej godziny jazdy będzie o 18 sekund szybsza od poprzedniczki, a na płaskim aż o 1 min/h. 

 

Geometria nowej ramy to kompromis między poprzednimi: wyścigową H1 i długodystansową H2. Nowa Emonda będzie dostępna tylko w wersji H1.5 – nazwa mówi wszystko. Emonda SLR będzie wykonana z nowego miksu włókien węglowych OCLV 800 – Trek poinformował, że to pierwsze użycie tego typu włókien w branży rowerowej. Dzięki o 30% większej wytrzymałości, można było zastosować mniej materiału i mimo większych przekrojów rur masa w porównaniu do poprzedniego modelu nie zwiększyła się. Gdyby nie nowy kompozyt, rama z OCLV 700 byłaby 60 g (ok. 9%) cięższa. Emonda zachowała ascetyczny charakter i rozwiązanie redukujące wibracje IsoSpeed znane z Madone i Domane nadal nie znajduje miejsca w najlżejszej ramie.

Po latach integracji kokpitu utrudniającej życie mechanikom, inżynierowie Treka pomyśleli o uproszczeniu serwisowania. Nowa kierownica połączona z mostkiem - Aeolus Barstem - ma pancerze i przewody prowadzone od spodu tak, że można...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy