Nie bądź jak żaba! Rób przeglądy w zawieszeniu!

Porady Warsztat

W rozmowie z Bartoszem Karmowskim z wrocławskiego 33 Bicycle Studio ustaliłem, po co serwisować zawieszenie, kiedy to robić oraz czy wszystko trzeba zlecać profesjonalistom. Przy okazji się dowiedziałem, co robią mechanicy zimą, jak można nauczyć się obsługi amortyzacji oraz że szkolenie dla mechaników jest tańsze niż przegląd w renomowanym serwisie Rozmawiał: Miłosz Kędracki

Podobno, jeśli stopniowo podgrzewać żabie kąpiel, to zanim się zorientuje, można ją ugotować. Otóż z użytkownikami fulli jest tak samo! Jeżdżąc, nie czują, że działanie ich zawiechy się pogarsza. Dopiero jak coś się naprawdę zatnie na amen, jest płacz i zgrzytanie zębami. 

Bartoszem Karmowskim

Bartku, z grubej rury, kiedy trzeba serwisować amortyzatory?
Producenci zalecają serwisowanie amortyzatorów przynajmniej raz w roku. Często te interwały podaje się w godzinach. Różnią się w zależności od marek i modeli, ale można przyjąć, że wynoszą ok. 100 godzin i są mniej więcej zbliżone bez względu na markę. Powietrzne dampery wymagają więcej uwagi. Dlatego Rock Shox sugeruje serwisowanie puszki powietrznej co 50 godzin. W naszej praktyce bardzo często się okazuje, że to za rzadko. Wilgoć i błoto potrafią mocno skrócić optymalny przebieg pomiędzy wymianą oleju i widać to literalnie, czarno na białym. Często już po 25–30 godzinach w puszce pojawia się brud, a niektórzy po weekendzie jazdy powinni sprawdzić, co się dzieje w środku. Ocena tego nie jest trudna, bo gdy tylko brud się pojawi na uszczelkach kurzowych, z łatwością wnika do środka. Tam miesza się z olejem smarującym, a to nie tylko degraduje jego właściwości, ale może powodować nieodwracalne rysowanie tłoka i cylindra. Ja uważam, że lepiej dmuchać na zimne, zatem im częściej, tym lepiej.

Czyli nie bądź jak żaba i rób przeglądy w zawieszeniu?
Zgadza się, deterioracja jakości działania jest stopniowa i bez bezpośredniego porównania do świeżego amortyzatora bardzo trudno wychwycić pogorszenie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!

Przypisy