Dołącz do czytelników
Brak wyników

Rowery

8 marca 2019

NR 22 (Lipiec 2018)

Merida Scultura 5000

0 202

Prawdziwa kozica o łagodnym usposobieniu.


Wrażenia z jazdy

Ta rasowa kozica gościła już na łamach naszego czasopisma, najczęściej w bardzo bogatej specyfikacji. W ofercie polskiego dystrybutora Scultura 5000 jest trzecim modelem od góry i oparta jest na ramie wykonanej z nieco mniej wyrafinowanych włókien węglowych niż topowa wersja Team-E, różni się również łagodniejszą geometrią. Pozycja na testowanym rowerze jest nieco bardziej zrelaksowana, ponieważ oprócz wyższej główki standardowo dodawany jest 20 mm dekiel sterów. Mimo to pozycja jest dość efektywna i na tyle wyciągnięta, że na płaskich odcinkach pozwala mocno przycisnąć, co będzie skutkowało wysoką średnią. Tym bardziej, że zastosowana kierownica ma małą głębokość, więc przejście z górnego chwytu w dolny nie wymaga przesadnej gibkości, a co za tym idzie, można dłużej utrzymywać niską pozycję. Scultura to typowy rower do jazdy po górach i na podjazdach rzeczywiście spisuje się bardzo dobrze. Przesunięty do przodu środek ciężkości sprawia (mimo sztycy z offsetem), że nie tylko łatwo jest uzyskać wysoką kadencję, co jest sporą zaletą dla filigranowych górali, ale stanowi to też zachętę do wstawania z siodła i podkręcania tempa. Jednak w tej wersji rower jest dość ciężki, co jest wyczuwalne podczas pokonywania długich wzniesień oraz podczas dynamicznej jazdy w grupie. Choć geometria nie jest aż tak agresywna jak u topowego odpowiednika, na krętych asfaltach wijących się w dół Merida spisuje się wystarczająco dobrze. Nie utrudnia pokonywania ciasnych agrafek, chyba że zamierzasz naprawdę ryzykować na zjazdach. Wówczas rower z krótszym tyłem, większą wartością kąta główki i niżej usytuowanym kokpitem będzie szybszy. Przy wysokich prędkościach  zachowuje się przewidywalnie, nawet kiedy przekraczamy 60 km/h. Na nierównościach rama bardzo dobrze tłumi drgania wspomagana przez węglową sztycę i siodło z bardzo grubą i miękką wyściółką, przez co jazda po nierównym asfalcie nie stanowi problemu. Wspomniane siodło naszym zdaniem jest nawet zbyt miękkie, w rowerze sportowym spodziewałem się nieco twardszej wyściółki.


Geometria

Testowana wersja ma nieco łagodniejszą geometrię od topowej Scultury. Ma dłuższy o 8 mm tylny trójkąt, większą o 0,5° wartość kąta główki, wyższą o 10 mm główkę oraz dłuższą o 13 mm bazę kół. Mimo to Scultura 5000 jest wystarczająco zwinna żeby jeździć szybko po zakrętach i płynnie prowadzić się w łagodnych łukach przy zachowaniu stabilności przy wysokich prędkościach. Nieco większy kąt pleców wywołany wyższą główką (150 mm) i wysokim na 20 mm dekielkiem sterów nie demoralizuje sportowca. Pozycja jest dość niska i efektywna, choć nie jest to poziom jaki Merida przygotowała dla zawodowego peletonu. 

SZTYWNOŚCI

 

W teście oceniającym napędzanie Scultura wypadła nieco poniżej średniej. Tu zdecydowanie wyróżnia się Fuji o wybitnie sztywnej ramie. Patrząc na szerszy horyzont porównawczy, wynik Meridy plasuje się powyżej średniej. Na precyzję sterowania składają się dwa parametry. Pierwszym jest sztywność kół osiągnięta mimo stosunkowo wąskich obręczy. Sztywność wyższa o ponad 20% to duża zaleta. Drugim parametrem jest sztywność zespołu widelca i kokpitu. Tu najlepszy wynik znowu uzyskało Fuji, jednak nasz testowy rower uplasował się tuż za modelem SL, zdecydowanie odróżniając się od wiotkiego Treka.

Wykresy powstały na podstawie danych uzyskanych w laboratorium bikeBoard. W pomiarze precyzji sterowania, im mniejsza wartość kąta skręcenia wyrażona w stopniach, tym większa sztywność układu kierowania/precyzja sterowania. W badaniu efektywności napędzania im wyżej na wykresie przebiega krzywa tym lepiej, gdyż oznacza wyższą sztywność ramy, czyli efektywniejsze napędzanie. Dane sztywności ramy testowanego roweru porównujemy do dwóch wybranych rowerów podobnej klasy wymienionych w opisie wykresów. Sztywność kół oraz masy porównujemy do uśrednionych danych rowerów odpowiadających klasą testowanemu. Różnice wyrażamy w procentach, im większe są zielone słupki, tym lżejszy/sztywniejszy jest testowany rower lub koła. Więcej o tym jak testujemy znajdziecie na www.testy.bikeboard.pl/artykuly,szukaj,jak-testujemy

 

OSPRZĘT

Rama: carbon CF2 | Przedni widelec: carbon, carbonowa stożkowa rura sterowa | Piasty / Obręcze: Aluminium Road / Merida Expert SL | Opony: Continental Grand Sport Race Pure...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy