Dołącz do czytelników
Brak wyników

Aktualności 2019

19 listopada 2019

NR 36 (Listopad 2019)

Kielce Bike-Expo 2019

0 19

W niniejszym reportażu chcemy pokazać, jak wyglądały tegoroczne targi rowerowe. Najpierw przedstawiamy nowości wyłowione przez nas na stoiskach wystawców, następnie zdradzamy, o czym mówiło się w kuluarach, i próbujemy ocenić omawiane wydarzenie.

Okazało się, że ciekawych produktów jest tak dużo, że musimy ograniczyć niniejszą prezentację. Wygląda, jakby brak wielu firm nie wpłynął na ograniczenie różnorodności prezentowanych dóbr. Branża importowa nie zasypia gruszek w popiele i działa prężnie. Można odnieść wrażenie, że wykorzystuje absencję wielkich marek, aby wykazać się przed sprzedawcami asortymentem mogącym zainteresować szeroki zakres klientów. Czy skutecznie?

KED

Na stoisku firmy Speeder okazało się, że jest ona nowym przedstawicielem niemieckiej marki na Polskę. Naszą uwagę zwróciły dwa nowe kaski spełniające bardziej restrykcyjną normę NTA8776. Kask spełniający jej wymagania jest mocniejszy, bardziej zabudowany oraz ma lepszą wytrzymałość, dzięki czemu lepiej chroni głowę niż przewiduje standard dla rowerów. Taką ochronę rekomenduje się do użytkowania na e-rowerach rozpędzających się do 45 km/h. W obu prezentowanych modelach wykorzystano system MIPS, regulację obwodu z pokrętłem BOA® oraz magnetyczne klamry Fidlock. Ponadto przeznaczony do jazdy w terenie Pector ME-1 wyposażony jest w regulowany daszek, a miejski Mitro UE-1 – w zintegrowaną lampkę tylną. Masa obu kasków jest identyczna i wynosi 350 g (rozmiar M), kosztują również podobnie: Pector około 130 euro, a Mitro około 150 euro. Każdy z nich dostępny jest w czterech wersjach kolorystycznych. 
 


KENDA

Piedmont, Water Spirit i Diamond Seal to trzy budżetowe opony (47–49 zł) oferowane do rowerów na kołach 27,5”. Wszystkie z oplotem 30 TPI i drutową stopką, różnią się rzeźbą bieżnika i wynikającym z niej przeznaczeniem. Najlżejszy i najwęższy model Piemont (2,0” i 590 g) przeznaczony jest do jazdy po suchych, utwardzanych nawierzchniach, Water Spirit (680 g) to opona uniwersalna zarówno ze względu na szerokość 2,1”, jak i na charakter bieżnika. Diamond Seal (2,1”, 720 g), z najwyraźniej zarysowanymi klockami, najlepiej z całej trójki sprawdzi się w jeździe terenowej po kamieniach, miękkiej ziemi czy nawet błocie. 
 


NO-LIMITED

Podczas rozmowy na stoisku pan Damian Demkowicz, właściciel firmy, ujawnił nam, jakie zmiany dotyczące preferencji klientów zamawiających koła szosowe zauważyli w ciągu ostatniego sezonu. W 2018 r. tylko jeden na dziesięć zamawianych zestawów był przeznaczony dla hamulców tarczowych. W kończącym się sezonie proporcja ta wynosi już pół na pół. Jeszcze ciekawiej wygląda zmiana dotycząca preferowanego ogumienia. W zeszłym roku przeważały zestawy zgodne z szytkami, z kolei w tym roku w zasadzie zamawiane są tylko zestawy pod oponę (w proporcji 9:1), z czego połowa klientów prosi od razu o założenie zestawu umożliwiającego korzystanie z opon bezdętkowych. 
Wśród nowości naszą uwagę zwróciły obręcze w kołach Team Edition, przeznaczone dla zawodników ze względu na zwiększoną do 12 (z dotychczasowych ośmiu) liczbę warstw włókna węglowego na rantach. Zwiększa to masę obręczy o 40 g, ale ma znacznie poprawiać ich odporność na uszkodzenia. Obręcze oferowane są w trzech wysokościach 38 mm, 50 mm i 75 mm. Model Elite Race Disc charakteryzuje się bardzo dobrym stosunkiem oferowanych parametrów do ceny. Wyposażony w węglową obręcz o szerokości wewnętrznej 22 mm umożliwia stosowanie szerokich opon (nawet powyżej 28C). Koła wyposażone są w lekkie piasty No-Limited SL produkcji jednej z niemieckich manufaktur. O którą chodzi? To okryte jest tajemnica handlową, ale wiadomo, że piasty kręcą się na łożyskach ceramicznych. Koła w wersji do szytek ważą 1190 g i kosztują 4499 zł. Wersja do opon jest droższa o 500 zł, a waży 1310 g. 
Ciekawostką przyciągającą uwagę były też w całości węglowe koła Elite SLP 50. Koła te trafią do sprzedaży od stycznia 2020 roku, a ich cena wyniesie 9500 zł. 
 


URBANIKI BY OGK

Pod tą nazwą kryje się japońsko-holenderska firma, której produktem jest montowany z przodu fotelik dla dzieci. Montaż odbywa się na rurze sterowej widelca i dzięki dostępnym adapterom jest zgodny zarówno z klasyczną gwintowaną rurą sterową, jak i ze sterami A-head o średnicy 22–28 mm. Urbaniki ma pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa oraz podnóżki. Dzięki wymiennym siedziskom i paskom w różnych kolorach możliwe jest stworzenie własnej wersji kolorystycznej. Producent zapewnia również szeroki wachlarz akcesoriów, takich jak szyba chroniąca przed wiatrem i uchwyt przypominający kierownice dla naszych milusińskich. Urbaniki przeznaczone jest dla dzieci od 9 miesięcy do 3 lat lub od 9 do 15 kg masy ciała. Cena to 55 euro. 
 


SPORTFUL

Za nazwami Giara (kolekcja kobieca) i SuperGiara (kolekcja męska) kryje się kolekcja przeznaczona dla miłośników jazdy po szutrze. Płaskie szwy, lekko kompresyjne właściwości, laserowy krój, liczne kieszonki i odblaskowe detale mają zapewnić komfort podczas całodziennych eskapad. Można się w nie ubrać od stóp do głów – dostępne są koszulki i spodenki, bluzy, rękawiczki i ochraniacze na buty. 
 


BIKE BY SG

Polskie biodegradowalne produkty do pielęgnacji roweru, obejmujące preparaty do czyszczenia roweru, które dzięki wyeliminowaniu ze składu wodorotlenku sodu, kwasów polikarboksylowych i fosforanów, są bezpiecznie dla włókna węglowego, aluminium i stali, a dzięki inhibitorom korozji chronią przed rdzą. Ceramic Magic to ceramiczne smary do łańcucha w trzech wersjach: na mokre, suche i mieszane warunki. Simply Bike Cleaner w litrowym opakowaniu to wydatek 35 zł, Ceramin Magic Wet kosztuje 29 zł za 50 ml, z Dry – 25 zł, Four Elements – 33 zł. 
 


ENDURA

W odróżnieniu od innych modeli z tej linii zestaw MT500 Freezing Point nie jest wodoodporny, lecz dodatkowo ocieplany dzięki panelom z wypełnieniem Primaloft. Dlatego nowa wersja MT500 przed wszystkim polecana jest do zimowej jazdy MTB w suche dni, chociaż z powodzeniem sprawdzi się również do miejskiej jazdy na e-rowerach. W kurtce ocieplony jest cały przód, w spodniach – część od pasa do kolan. Kurtka wyposażona jest w dwie duże kieszenie zapinane na zamek, które mogą pełnić także funkcję wywietrzników. Dodatkowe zamki wentylacyjne znajdują się również pod pachami. Na barkach umieszczone zostały wzmocnienia oraz silikonowe nadruki, aby poprawić trzymanie szelek plecaka. Kurtka wyposażona jest też w stały kaptur, którego objętość pozwala założyć go na kask. Spodnie również wyposażono w wydajne panele wentylacyjne, ciągnące się od pasa aż do kolana i regulowane zamkami. Rozpinane są także dolne części nogawek. Panele w kroku oraz po wewnętrznej stronie nogawki dodatkowo wzmocniono przed przecieraniem. Z przodu znalazły się dwie kieszenie zapinane na zamki. Za kurtkę MT500 Freezing Point trzeba zapłacić 729 zł, a za spodnie – 699 zł.
 


Szorty Singletrack II doczekały się kolejnej modyfikacji. Uszyte z nowego, bardzo elastycznego materiału, mają też zmieniony krój, co razem sprawia, że są bardziej dopasowane i lepiej się układają w każdej sytuacji. Objętość nogawek umożliwia założenie ochraniaczy na kolana. Zmieniony został krój kieszeni na taki z poziomymi zamkami, który jest wygodniejszy w użytkowaniu. Dodatkowe kieszenie znajdują się również z tyłu, na udach umieszczono rozpinane panele wentylacyjne. Szorty dają możliwość wpięcia spodenek wewnętrznych w systemie Clickfast. Singletrack II w nowej odsłonie oferowane są w trzech kolorach za 309 zł.  
 


NS BIKES

W poprzednim numerze bB prezentowaliśmy pierwszy rower NS przeznaczony do cross country. Tym razem pokazujemy Synonim TR ukierunkowany bardziej ścieżkowo. Ma 120 mm skoku obu kół i – jak podkreśla NS – najbardziej radykalną geometrię wśród ścieżkowców. Kąt główki wynosi tylko 66°, kąt podsiodłówki – 76°, co pozwoli wkręcić się na wysokie obroty, a zasięg ramy (reach) w rozmiarze L to 491 mm. Węglowa rama Synonim TR jest minimalnie cięższa w porównaniu z wyścigową wersją RC, żeby sprostać obciążeniom występującym podczas ostrzejszej jazdy. NS oferuje dwie wersje: najwyższa, TR1, wyposażona w zawieszenie Fox Factory (34 Stepcast z przodu i Fox Float DPS2 z tyłu) i napęd, który jest mieszanką grup Eagle X01 i GX, wyceniana będzie na 5999 euro. Wersja TR2 oferuje zawieszenie FOX w wersji Performance i napęd GX Eagle, a jej cena to 4699 euro. 
 


7IDP

Specjaliści od ochrony z 7protection opracowali nowy kask full face i reklamują go jako „najbardziej wentylowany pełny kask dostępny na rynku”. Project. 23 – bo tak nazywa się nowy model – ma być dostępny w aż trzech wersjach materiału skorupy do wyboru: włókno węglowe, włókno szklane i polimer ABS. Niezależnie od wersji skorupa ma 23 otwory wentylacyjne. Węglowy rdzeń zamknięty jest w inmoldowanej skorupie, a system S.E.R.T ma chronić przed ryzykiem wystąpienia wstrząśnienia mózgu w razie wypadku. Daszek wypina się, minimalizując siły rotujące. Wyściółka w Project. 23 jest wyjmowana i antybakteryjna, a sam kask jest wyposażony w magnetyczną klamrę Fidlock. 7IDP nie podało jeszcze cen. 
 



ROYAL RACING

Markę Royal możecie kojarzyć z produkcji 50to01 i szalonych wyczynów Josha Brycelanda. Kolekcja Heritage to lekkie ciuchy do odprężającego enduro. Uszyte są z technicznych materiałów, ale zadbano, żeby ich rowerowy charakter nie rzucał się w oczy postronnym. Wykonane z materiału Tri Blend (50% poliestru, 25% bawełny i 25% włókna Rayon) mają szybko odprowadzać wilgoć i schnąć oraz mieć właściwości antybakteryjne. Smaczku dodają różnego rodzaju „hasła motywacyjne” wszyte na odwrotach metek. Core to szorty do codziennego użytku uszyte z rozciągliwego w czterech kierunkach streczu z impregnacją DWR.  
 


CINGOMMA

Włoska manufaktura wykorzystuje zużyte opony i dętki rowerowe do produkcji pasków, breloczków, portfeli oraz toreb. Wzory są niepowtarzalne, a jest ich więcej niż rodzajów makaronu. Ceny pasków zaczynają się od 39 euro. 
 


WHYTE

Napędy Fazua stają się coraz popularniejsze, szczególnie w rowerach miejskich. Nie inaczej jest w wypadku modelu Hoxton brytyjskiej wytwórni Whyte, który zalicza się do kategorii szybkich rowerów do miejskich eksploracji. Silnik umieszczony centralnie generuje 60 Nm momentu obrotowego i jest zasilany przez zintegrowaną w dolnej rurze baterię o pojemności 252 Wh. Budulec ramy to aluminium, z którego wykonany jest także przedni sztywny widelec. Miejski Whyte o masie 16,3 kg toczy się na kołach 650b z oponami WTB Horizon o szerokości aż 47 mm. Tylna przerzutka to jedenastorzędowy SLX M7000 współpracujący z kasetą Sunrace. Hoxton będzie dostępny w rozmiarach od S do L i wyceniony został na 15 999 zł.  
 


ÖHLINS

Öhlins, znany przede wszystkim z produkcji zawieszeń do samochodów rajdowych i motocykli, coraz śmielej wchodzi na rynek amortyzacji rowerowej. Firma FF-Sport, również mająca korzenie w sporcie motorowym, zaprezentowała na Bike-Expo zmodernizowany widelec 36 z tłumikiem TTX. Dzięki zastosowaniu luźniejszych ślizgów, uszczelek przeciwkurzowych SKF o zmniejszonym tarciu i innych smarów udało się zwiększyć czułość i kulturę pracy. Kartridż TTX ma teraz osiemnastomilimetrowy trzpień i integralną konstrukcję, która pozwala na łatwy serwis. TTX 36 dostępny jest w wariantach dla kół 27,5” i 29” oraz w wersji ze sprężyną stalową. Skok może być regulowany w zakresie 120–180 mm (130–170 mm dla wersji Coil). 
 


DAINESE

Rival Pro Vest to kamizelka, która łączy funkcję ochronną z utrzymywaniem bukłaka o pojemności 700 ml. Umieszczony jest na tyle wysoko, że nie ma wpływu na używanie torby biodrowej. Protektor kręgosłupa i worek na płyn nie są integralne, więc można je nosić osobno. Kamizelka jest zapinana zamkiem błyskawicznym od przodu i ma wzmocnienia ramion ProShape 2.0 oraz gąbkowe ochraniacze klatki piersiowej i obojczyka. Włoski producent informuje, że kamizelka Rival Pro została tak zaprojektowana, aby nosić ją pod rowerowym jerseyem, a użytkownik nie wygląda jak Transformers. 
Cena: 249,99 dolarów. 
 


TAG METALS

Mało znana w Polsce amerykańska firma TAG Metals prezentuje nową obręcz z… włókna węglowego. Szerokość wewnętrzna modelu T1 to 28,6 mm. Dostępna w rozmiarach 29” (470 g) i 27,5” (445 g). TAG oferuje również zestawy kół zbudowanych na tej obręczy, z piastami własnej konstrukcji wycinanymi w technologii CNC, z 72 punktami zazębienia. Koła będą dostępne w standardach Boost i non-Boost z bębenkami SRAM i Shimano.
 


ZASADA BIKE

Firma zaproponowała prawdziwie ekologiczne rozwiązanie dla swoich partnerów. Oferuje możliwość zwrotu kartonu po dostarczonym rowerze. Kartony zszywane są tylko sześcioma mocnymi zszywkami, co ma wystarczyć, aby bezpiecznie przetransportować rower, a po jego wypakowaniu pozwala łatwo i szybko karton rozłożyć. Przy kolejnej dostawie za każdy zwrócony karton sklep zyskuje 5 zł. Dla sklepów to podwójny zysk, bo nie muszą płacić ekstra za utylizację opakowań (kilkadziesiąt do kilkuset sztuk w sezonie) i mają drobne oszczędności. W założeniu każdy prawidłowo używany karton – nieuszkodzony mechanicznie lub zamoczony – powinien umożliwić sześciokrotne użycie. To się nazywa ekologia! Brawo!
 


VISION

Nowe koła SC55 zbudowane są na w pełni węglowych obręczach o profilu „U” o wysokości 55 mm (jest też wersja 40 mm). Obręcze są zgodne tylko z oponami bezdętkowymi, nie ma wersji do szytek, co należy uznać za nowoczesne podejście firmy do tematu. Wewnętrzna szerokość obręczy wynosi 19 mm, co oznacza, że śmiało można na nie założyć opony o szerokości 28C, a nawet szersze. Producent poleca koła nie tylko na asfalt, ale także w teren zróżnicowany, co jednoznacznie wskazuje na rowery przełajowe i gravelowe. Koła mają aluminiowe piasty zgodne ze wszystkimi systemami napędowymi, również SRAM XDR. W wersji do hamulców szczękowych komplet waży 1510 g, a zestaw do hamulców tarczowych – 1680 g. Cena w obu wypadkach jest identyczna i wynosi 1169 euro. 
 


TIME

Speciale 8 to pedały przeznaczone do enduro, o kształcie mocno wzorowanym na droższym modelu Speciale. Korpus wycięty został z aluminium, ale powierzchnia platformy jest mniejsza, dodatkowo but stabilizują cztery regulowane piny. Pedał obraca się na drążonej stalowej osi nieco cieńszej niż w topowym modelu. W Speciale 8 zastosowano znany mechanizm zatrzaskowy Time, lecz uzupełniony mikroregulacją napięcia sprężyn. Jest on zgodny ze standardowymi blokami Time, dzięki którym jest możliwy wybór kąta wypięcia 10°, 13° lub 17°. Pedały ważą 392 g (para), a kosztują 650 zł.
 


TANNUS

Wkład piankowy znacznie zwiększający ochronę przed przebiciem to temat, który powinien zainteresować nie tylko miłośników grawitacyjnych odłamów kolarstwa. Pianka, wytworzona z wysokiej jakości polimerów z zatopionymi w środku milionami mikropęcherzyków powietrza, jest lekka i elastyczna, dzięki czemu poprawia tłumienie drgań. Poprawiając również trakcję, umożliwia bezpieczną jazdę z niższym ciśnieniem. Rozwiązanie różni się od większości obecnych na rynku, ponieważ pianka jest pierwszą warstwą pod oponą i odsuwa dętkę od opony o 13–15 mm na czole bieżnika, 2–5 mm po bokach oraz 2 mm bezpośrednio przy obręczy. Aby przebić dętkę, obiekt musiałby odpowiednio głębiej wbić się w nią. Wkładka ma też znacznie zmniejszać ryzyko jej przyszczypnięcia. Gdy mimo wszystko dętka ulegnie uszkodzeniu, pianka pozawala bezpiecznie kontynuować jazdę z prędkością do 10 km/h bez ryzyka uszkodzenia obręczy. Wkład jest dostępny w bardzo szerokim zakresie rozmiarów, od 20” do 29”, dzięki czemu może być stosowany zarówno w rowerach górskich, jak i turystycznych, gravelowych czy dziecięcych. Producent twierdzi, że instalacja pianki jest bardzo łatwa i nie wymaga żadnych dodatkowych narzędzi. Wszystkie powyższe cechy definiują produkt do polepszania działania e-rowerów. Zależnie od rozmiaru masa pianki waha się od 220 do 320 g, a cena to 29,90 euro za sztukę. 
 


RACER

Mało znana na naszym rynku francuska firma działa od 1972 r. i specjalizuje się głównie w produktach ochronnych do jeździectwa i jazdy na motocyklu. Systematycznie jednak poszerza kolekcję produktów do MTB, a wyrobów marki Racer używają m.in. tegoroczna mistrzyni EWS – Isabeau Courdurier i Killian Brown. Kamizelka Motion Top 2, nowość na sezon 2020, wykonana jest z przepuszczalnej siateczki. Powstałe z D3O o różnych twardościach ochraniacze pleców, ramion oraz łokci mogą być używano osobno. 
Na plecach znalazło się również miejsce na bukłak o pojemności do 3 l i zapinana kieszonka poniżej. Na klatce piersiowej wszyte są panele z jednomilimetrowej pianki EVA.
 Cena: 899,99 zł. 
 


GAZELLE

Ultimate C380 HMB to nowość zaprezentowana przez Holendrów na 2020 r. Napędzany przez zintegrowany z aluminiową ramą napęd Bosch Performance Line 3.0 i zasilany baterią 500 Wh Ultimate występuje w dwóch wersjach ramy: tradycyjnej i z obniżoną górną rurą. Moment obrotowy przekazywany jest przez pasek zębaty do dziesięciobiegowej przekładni ukrytej w piaście. Producent deklaruje zasięgi do 110 km w trybie ECO, 60 km w trybie TOUR i 39 km w trybie TURBO. Rower wyposażony jest we wszystkie akcesoria przydatne w przemieszczaniu się po mieście: błotniki, tylny bagażnik, oświetlenie zasilane z baterii roweru, a także zintegrowane zapięcie AXA Defender. Rower ma być dostępny w pięciu rozmiarach – 46–61 – a wyceniony został na 17 999 zł. 
 


CST

Dzięki dobrym parametrom i przystępnej cenie model Pika szybko zyskuje popularność i można go znaleźć w coraz większej liczbie nowych rowerów gravelowych, a także przełajowych. Gęste ułożenie klocków w środkowej części bieżnika umożliwia uzyskiwaniu dużych prędkości, a rzadsze klocki z boku wzmacniają kontrolę w zakrętach. Opona ma drutową stopkę oraz wkładkę antyprzebiciową EPS pod czołem bieżnika. Oferowana jest w dwóch rozmiarach 32C lub 38C, o masie odpowiednio 385 g i 425 g. 
Cena opony to 65 zł. 
 


ORANGE SEAL

Firma z Teksasu udowadnia, że w temacie uszczelniaczy do opon ciągle można wymyślić coś nowego. W ofercie znajdują się trzy rodzaje uszczelniacza o trochę odmiennych właściwościach. Regular to wersja standardowa, potrafiąca zalepić rozcięcia do 6 mm w szerokim zakresie temperatur. Endurance opracowany został w celu zmaksymalizowania żywotności i dwuktrotnie wydłuża czas między wymianami. Potrafi uszczelnić przebicia takiej samej wielkości jak Regular, ale działa wolniej. Ostatnia wersja to Subzero, specjalnie opracowana do używania w niskich temperaturach, nawet takich, jakie panują na dalekiej północy. Formuła wszystkich trzech uszczelniaczy jest przyjazna dla środowiska, powstają bowiem bez użycia amoniaku. Uszczelniacze oferowane są w różnych opakowaniach, z aplikatorami lub bez. Koszt opakowania wystarczającego na dwa koła MTB (237 ml) wynosi odpowiednio 59 zł, 69 zł lub 77 zł. 
W ofercie Orange Seal znajduje się ponadto wiele akcesoriów do systemów bezdętkowych. Oferowane są również gotowe zestawy konwersyjne, zawierające uszczelniacz, aplikator, taśmę (18 mm lub 24 mm), wentyle wraz z nakrętkami i oringami oraz miarkę do sprawdzania poziomu płynu w oponie. Cena zestawu to 249 zł. 
 

 
PROX

Nowością w ofercie są kaski w bardzo przystępnych cenach. Do wyboru jest kilka modeli przeznaczonych do różnych form kolarstwa, w tym także dziecięce i młodzieżowe. Flagowym modelem jest kosztujący 169 zł Thor do jazdy enduro/trial, wykonany w technologii full inmold z regulacją dopasowania za pomocą dużego pokrętła QR, siatką przeciw owadom...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy