Dołącz do czytelników
Brak wyników

Porady , Trening

29 czerwca 2019

Jak schudnąć na rowerze? Lepsze kardio czy interwały?

0 31

Rower może prowadzić do celu, którym dla wielu osób jest poprawa sylwetki latem. Aby go osiągnąć, warto poznać fakty i mity związane z dwiema popularnymi metodami redukcji tkanki tłuszczowej – treningiem aerobowym (kardio) oraz interwałowym. Jak na rowerze spalać tłuszcz z głową?

Lato to dla wielu osób czas licznych starań o poprawę swojej sylwetki. Z powodzeniem i pożytkiem dla zdrowia można osiągnąć ten cel na rowerze, stosując jedną z dwóch najpopularniejszych metod redukcji tkanki tłuszczowej – trening aerobowy (kardio) bądź interwałowy. Który z nich może przynieść więcej korzyści? Zacznijmy od kardio. Jego dużą zaletą jest to, że łatwo go wykonać (oprócz jazdy na rowerze może to być pływanie czy nawet trucht), nie wymaga też nadzwyczajnej kondycji.

Spalanie tłuszczu w tym treningu to kwestia nieco złożona. – Proces ten zachodzi wyłącznie podczas konkretnej sesji treningowej i ustaje w niedługim czasie po jej zakończeniu. Wzrost utleniania kwasów tłuszczowych zachodzi również dopiero po wykorzystaniu odpowiedniej puli węglowodanów (głównie glikogenu mięśniowego), co w zależności od indywidualnych predyspozycji trwa od około 20 do 30 minut. Dopiero po tym czasie tkanka tłuszczowa spalana jest efektywnie i znamiennie, przy założeniu utrzymania odpowiedniej średniej intensywności wysiłku (warunki tlenowe). Ponadto, organizm bardzo szybko adaptuje się do tej formy aktywności i dla większej skuteczności wymaga od nas wejścia na wyższy poziom energetyczny (wyższe tętno aerobowe). Łatwo wydłużyć czas jazdy na rowerze z 30 do 40 minut, jednak idąc tym tokiem rozumowania, wydłużaniu może nie być końca – mówi dr Anna Stolecka-Warzecha, fizjolog żywienia i sportu ze Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, ekspertka Merida Polska, dystrybutora jednej z czołowych marek rowerów na świecie.

Jej zdaniem trening aerobowy nie jest wolny od poważniejszych wad. – Stosowany z dużą częstotliwością, nie sprzyja również budowaniu masy mięśniowej. Co więcej, może w wybranych przypadkach prowadzić wręcz do jej zmniejszenia, ze względu na produkowanie kortyzolu, czyli hormonu, który pośrednio degraduje nasze aminokwasy mięśniowe, a więc mięśnie.

Interwały, czyli prawdziwy HIIT

Zgoła inną metodą treningu jest trening interwałowy, czyli trening HIIT [z ang. high intensity interval training – red.]. C...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy