Dołącz do czytelników
Brak wyników

Testy , Rowery

4 listopada 2020

NR 44 (Październik 2020)

Haibike AllMtn 7

73

Wrażenia z jazdy

Nowy silnik Yamahy PW-X2 jest lżejszy od poprzednika i oferuje kilka wyraźnych nowości. Jedną z nich jest tryb EXPW, czyli „dopalacz”, dokładający aż 380% do wygenerowanej przez rowerzystę mocy. Trybów wspomagania mamy zatem aż 5 (nie licząc trybu Walk) i naszym zdaniem to już górna granica sensowności. W praktyce skrajnych trybów, czyli ECO+ i EXPW, w terenie używałem bardzo rzadko. ECO+ przydawał się na płaskich dojazdówkach podczas nieśpiesznej jazdy, natomiast EXPW włączyłem parokrotnie na najbardziej stromych ściankach, na których słabiej wspomagane rowery nakazywały kapitulację. Wydawałoby się, że 380% to przesada, ale geometria roweru sprzyja pokonywaniu stromych podjazdów, a długi tylny widelec i świetne opony dają kapitalną przyczepność – dzięki tym cechom tak duży zapas mocy pozwala kontrolować sytuację bez wpadania w stany jak na rodeo. Druga nowość to tryb Automatic Support, który dostosowuje moc wspomagania do nachylenia terenu i siły pedałowania. W praktyce oznacza to przełączanie pomiędzy trzema środkowymi trybami wspomagania. Dla leniwych lub nieogarniętych technicznie takie rozwiązanie jest okej, jeśli jednak ktoś chce wycisnąć z napędu maksimum, pewnie będzie wolał ręczne przełączanie trybów. Automatyczny tryb podczas próby pokonania podjazdu szybko, naszym zdaniem zbyt szybko, przełącza na silniejsze tryby wspomagania, nie pozwalając pedałującemu wykazać się wydolnością, a przez to mocniej drenuje baterie. W drugą stronę, tzn. po zmniejszeniu nacisku na korby, mamy do czynienia ze sporym opóźnieniem i jeszcze przez zauważalną chwilę napęd pozostaje w wyższym zakresie wspomagania. Przy ręcznym sterowaniu trybami te zjawiska oczywiście nie występują, bo tryby przełączamy sami. Elektryczne wspomaganie płynnie dostosowuje moc do wysiłków pedałującego i szybko reaguje na ruch korbą, ale bez gwałtownego dołożenia mocy przy ruszaniu lub przyspieszaniu. Zmiany biegów, nawet o kilka naraz, nie dezorientują elektroniki i nie powodują szarpania. Bardzo fajne jest delikatne odłączanie napędu po przekroczeniu granicy 25 km/h. Nie odczujemy gwałtownego szarpnięcia, lecz płynnie zwiększający się opór. Wyraźnie daje się odczuć, że silnik, w odróżnieniu od większości konkurencji, „lubi” niską kadencję i jest wtedy bardzo efektywny. Nie najlepiej koresponduje to z bardzo stromym kątem podsiodłowym, ale i tak doceniam to na technicznych sekcjach, na których nie zawsze da się utrzymać wysoką kadencję. 

POLECAMY

AllMtn 7, pomimo skoku sugerującego bardziej przynależność do kategorii enduro, znakomicie radzi sobie właśnie podczas jazdy trailowej. Trudne podjazdy pokonuje się z dużą kontrolą, w zakrętach, mimo dużej bazy kół, jest całkiem żwawy, a mocno dociśnięty wycina piękne i ciasne łuki. Na zjazdach radzi sobie dobrze, choć wyraźnie daje odczuć, że woli takie downhille, na których trzeba zapracować ciałem, dociążyć któreś z kół, a nie tylko mocno trzymać się kierownicy i ufać, że koła wytrzymają, a zawieszenie odwali swoją robotę w każdym terenie. 

Rama nowego AllMtn została mocno zmieniona. Przede wszystkim w całości wykonana jest z carbonu (dotyczasowe modele miały aluminiowy wahacz).
Na zdjęciu widać nowy kształt rockera (też z carbonu) i inne mocowanie dampera, ale zmiany objęły również mocowanie baterii oraz kształt wahacza.
Główka ramy wygląda imponująco. Otwory po obu jej stronach wyglądają niecodziennie, a służą do ukrycia przewodów.
To pod główką, to FOX 38, który przy niej wygląda jak swój najmniejszy brat.
 Klapka z grubego, ale elastycznego tworzywa, chroni baterię, ale też zasłania dostęp do portu ładowania.
Osłona mocowana jest na zatrzask, lecz do demontażu baterii potrzebny jest już klucz.

GEOMETRIA

27 999 zł | Winora Group, www.haibike.com 

 

 

Geometria nie wyróżnia się niczym nadzwyczajnym. Rowerzysta ma poczucie optymalnej dystrybucji masy pomiędzy oba koła – co ważne, kierujący nie jest zbytnio rozciągnięty i w razie potrzeby może łatwo dociążać lub odciążać któreś z kół. Rozstaw osi jest spory, co w połączeniu z płaskim kątem główki ramy powoduje, że rower trzeba mocno przyciskać w zakręcie i opanować jego tendencję do wyjeżdżania na zewnątrz, zwłaszcza w pierwszej fazie skrętu. Stroma rura podsiodłowa w połączeniu z długim tylnym widelcem zapewniają efektywność na podjazdach i bardzo dobrą przyczepność na najbardziej stromych uphillach. 

OSPRZĘT

Rama: carbon | Przedni widelec: Fox 38 Float Factory FIT4 | Damper: Fox DPX2 Factory | Piasty / Obręcze: Syntace Straight (15x110 i 12x148 mm) / Syntace V30i | Opony: Maxxis Minion DHF EXO TR 29x2.5WT / Maxxis Minion DHR II EXO+ TR 27.5x2.8” | Korby: Haibike Components TheCrank +++ 38 z. (165 mm) | Kaseta: S...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy