Dołącz do czytelników
Brak wyników

Canyon Neuron AL 8.0

Artykuł | 8 marca 2019 | NR 22
211

Allmountain z silnym genotypem XC.

Wrażenia z jazdy

 

Canyon zastosował wysokiej klasy i urody komponenty zawieszenia oraz markowe koła i wpasował je do ramy ze znakomitym system zawieszenia. Mimo wieku, na polu amortyzacji dzielnie broni się przed zakusami konkurencji. Duże koła pozwalają na sztywniejszy strój, dzięki czemu Neuron jest bardzo dynamiczny.

 

Producent klasyfikuje Neurona jako rower przygodowy i all mountain. Ale już pierwsze kilometry sprawiły, że gdyby nie wysoko umieszczony kokpit – wynik nieco większego skoku widelca i nieco wyższej główki - można by poczuć się nieomal jak na rowerze do XC. Siedzi się wyraźnie z przodu, a pozycja jest lekko wyciągnięta. Jeżdżąc po łatwych ścieżkach Neuron daje dużo radości. Kąt główki ma bardzo dużą wartość nawet jak na rower cross country, dlatego jest bardzo zwinny i przewidywalny. Jednak w wybitnym terenie Neuron wymaga szybkich połączeń nerwowych i refleksu bo jest dość trudny do opanowania i przy agresywnej jeździe trochę nerwowy. 29” koła nie zmniejszają nadpobudliwości. To wynik nachylenia główki oraz niezbyt długiego zasięgu ramy (reach). Neuron jest wygodny. Komfort jazdy wynika z nieco wyższej pozycji, ale również z bardzo aktywnego zawieszenia o charakterystyce typowej dla all mountain. Liniowo narastająca twardość sprawia, że drobne nierówności są świetnie wybierane. Hojne wyposażenie all mountain (widelec z goleniami 34 mm, regulowana sztyca i sporej szerokości opony z mocnym bieżnikiem) skłania wykwalifikowanych jeźdźców do odważnych zachowań. Na dużych przeszkodach zawieszenie spisywało się na tyle dobrze, że testerzy z zaskoczeniem przyjmowali wartość skoku. Przeszkody połyka z łatwością, a jednocześnie widelec nie zapada się podczas hamowania czy zjeździe z uskoku. Spora w tym zasługa średnicy kół, które idealnie pasują do charakterystyki pracy zawieszenia i całej kompozycji roweru. Ten sam rower w rozmiarach S i XS skomponowany jest na mniejszych kołach.

Neuron jest bardzo lekki, co wyraźnie czuć na podjazdach. Dzięki temu jedzie żwawo i pasuje mu pedałowanie z wysoką kadencją. Jednak aby jazda była efektywna trzeba zablokować całe zawieszenie, w przeciwnym razie będzie bujało. Na stromych podjazdach nikomu nie zabraknie przełożeń. Koronka 30 z. w korbie, połączona z kasetą Eagla pozwala na spokojną jazdę bez konieczności przepychania. Na ekstremalnych nachyleniach trzeba będzie nieco przesunąć się do przodu, bo koło może tracić precyzję sterowania.


Geometria

Patrząc na kąty ma się wrażenie, że jest to rower do maratonów lub cross country. Bardzo wysoka wartość kąta główki jest dziś już praktycznie niespotykana w tej grupie rowerów. Nie wspiera podczas szybkiej jazdy oraz na technicznie trudnych stromych sekcjach. Wielkość kół zwiększa możliwości roweru. Standardowej długości tylny trójkąt, krótka baza kół oraz niezbyt długi zasięg ramy wpływa na zwinność roweru, natomiast dość wysoka pozycja ustalona przez główkę i większy skok widelca wpływa na większy komfort sylwetki jadącego, co przydaje się zwłaszcza gdy planuje długie wypady w góry.

 

SZTYWNOŚCI

 

Neuron uzyskał przeciętne wyniki w badaniu sztywności bocznej przodu. Ale przymiotnik ten oznacza, że jest dobrze. Natomiast w dziedzinie sztywności tylnej części ramy obserwujemy deficyty względem konkurentów. Sytuację wyjaśnia fakt, że rama ma mocowanie koła w poprzednim standardzie. Z tego powodu piasta jest węższa, a ustawienie szprych bardziej równoległe niż w Booście. Efekt jest taki, że tylne koło jest znacznie bardziej wiotkie niż średnia odnotowana dla obu konkurentów.

Wykresy powstały na podstawie danych uzyskanych w laboratorium bikeBoard. W pomiarze precyzji sterowania, im mniejsza wartość kąta skręcenia wyrażona w stopniach, tym większa sztywność układu kierowania/precyzja sterowania. W badaniu efektywności napędzania im wyżej na wykresie przebiega krzywa tym lepiej, gdyż oznacza wyższą sztywność ramy, czyli efektywniejsze napędzanie. Dane sztywności ramy testowanego roweru porównujemy do dwóch wybranych rowerów podobnej klasy wymienionych w opisie wykresów. Sztywność kół oraz masy porównujemy do uśrednionych danych rowerów odpowiadających klasą testowanemu. Różnice wyrażamy w procentach, im większe są zielone słupki, tym lżejszy/sztywniejszy jest testowany rower lub koła. Więcej o tym jak testujemy znajdziecie na www.testy.bikeboard.pl/artykuly,szukaj,jak-testujemy

OSPRZĘT

Rama: aluminium | Przedni widelec: Fox 34 Performance FIT GRIP, aluminiowa stożkowa rura sterowa (1919 g) | Damper: Fox Performance Float DPS EVOL LV | Koła: Mavic XA Light (15x110 / 12x142 mm) | Opony:...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań czasopisma "bikeBoard"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych...
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy